De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Is een kruidenrage gevaarlijk? En hoe begint het?
Lycia Van Roy

Is een kruidenrage gevaarlijk? En hoe begint het?

Je kent het fenomeen mogelijk wel; een bekend persoon, of arts plaatst een artikel over een kruid en plost wordt het een rage en wil iedereen dit kruid kopen of hebben.

maandag 23 september 2024 14:17
Spread the love

 

Wat maakt een kruidenrage?

Ten eerste wordt er wetenschappelijk onderzoek gedaan naar een kruid. Meestal is het een belangrijke ontdekking over een plant en dan springen een heleboel bedrijven erop en beginnen producten te maken en voilà: er is een grote toename van mensen die die plant willen.

Het punt is dat dit onderzoek niet altijd goed wordt uitgevoerd. De conclusie is dus niet altijd accuraat. Maar al te vaak wordt onderzoek in vivo gedaan, dat niet altijd gelijk is aan een complex menselijk lichaam of er wordt onderzoek gedaan op muizen. En wij zijn geen muizen. 

Ander onderzoek is gedaan op een geïsoleerd bestanddeel in een plant, in hoeveelheden die aanzienlijk hoger zijn dan we ooit zouden krijgen van een standaard kruidenextract en dus zijn er soms sprongen naar conclusies waarbij ze het hebben over een geïsoleerd bestanddeel in hun onderzoek en zeggen dat het kruid een bepaald effect heeft, wat erg misleidend kan zijn.

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat kruidenonderzoek soms wordt gefinancierd door een kruidenbedrijf met hun kruidenproduct dat een eigen extract is dat niemand anders kan maken, omdat het een eigen product is. Dit onderzoek ziet er dan meestal heel goed uit, omdat dit bedrijf alleen goed uitziend onderzoek gepubliceerd wil zien. Soms moeten we dus rekening houden met financiering. 

Ten tweede kan een kruidenrage ontstaan via een beroemdheid in een heel populair tv-programma of een arts die invloed uitoefent. Zo werkte ik vroeger in een kruidenwinkel, voor de supplementen als consulent, en ik herinner me dat er een periode was waarin de Açai bes werd aangeprezen om mee af te vallen, door een beroemde arts, en de Açai bes werd heel erg verkocht. 

Deze klanten dachten dat ze Açai konden innemen en dat ze dan op magische wijze van hun gewicht af zouden komen, zonder hun mentaliteit, levensstijl of andere intenties te veranderen. Jaren later zouden ze dan zeggen dat het niet echt werkte. Natuurlijk, omdat er andere factoren meespelen. Deze beïnvloeders zijn vaak geen herbalisten en denken vaak op een zeer allopathische manier over kruiden, in plaats van te denken aan de cliënt, de persoon, de patiënt als een complex geheel.

Er kunnen bijvoorbeeld 5 verschillende mensen zijn met ijlheid. Sommigen kunnen last hebben vanwege hun schildklier, stofwisseling of slaapgebrek en dan weer anderen vanwege spijsverteringsproblemen. Er zijn zoveel oorzaken van ijlheid. En als kruidendokters behandelen we de mensen, niet de symptomen. Het betekent dus niet dat ze allemaal hetzelfde kruid nodig hebben. Een bepaalde rage kan de patiënt in de verkeerde richting sturen, waardoor ze tijd, energie en middelen verliezen. 

Hoewel het misschien geen kwaad kan, werkt het misschien ook niet. Ze kunnen het vertrouwen in kruidenbehandelingen helemaal verliezen. Maar al te vaak wordt de complexiteit en veelzijdigheid vergeten en de specifieke kenmerken van de situatie waarin dat specifieke kruid geïndiceerd of zelfs gecontra-indiceerd is.

Als zijnde herborist en mens voel ik me mede-verantwoordelijk te communiceren over hoe kruiden op een effectieve manier kan worden gebruikt, zodat mensen daarover kunnen worden voorgelicht. Het is een deel van de rol als herborist om mensen te onderwijzen. Zeker wanneer ik cliënten tegenkom met een lijst aan supplementen omdat ze van iemand gehoord hebben dat dit goed voor ze was; maar ze niet weten waarom ze het eigenlijk innemen. Het is niet hetzelfde werk als andere soorten geneeswijzen.

Een van de gevaren van kruidenrages

Het reduceren van de complexiteit van een kruid tot een enkel bekend gebruik: Het kan zo makkelijk zijn om dat kruid in die categorie te stoppen en de rest van de eigenschappen te

vergeten. Een goed voorbeeld is Echinacea. De meeste mensen weten dat Echinacea een immuunstimulerend middel is. Dus dat is de manier waarop velen het gebruiken. Dat is niet per definitie slecht. Maar veel herboristen vergeten de traditionele manier waarop echinacea wordt gebruikt. Echinacea wordt van oudsher gebruikt als bloedzuiveraar. Als je een geïnfecteerde wond hebt bijvoorbeeld. Spinnenbeten, vergif enz. Echinacea kan het lichaam daartegen beschermen. Een kruidenrage ziet vaak de energetica over het hoofd omdat ze gebaseerd zijn op symptomen en aandoeningen en niet op de uniciteit van het individu. Neem bijvoorbeeld Kurkuma. Naast ondersteunend in geval van ontsteking, gewrichtspijn en spierpijn, is het tevens erg uitdrogend en samentrekkend. Indien iemand gewrichtspijn heeft door uitdroging, kan door inname van kurkuma dat op de lange termijn echt verergeren, vooral als het alleen wordt ingenomen. 

Goede marketing van bijvoorbeeld essentiële oliën. Hoge hoeveelheden essentiële oliën, inwendig ingenomen, kunnen je nieren direct beschadigen. En nogmaals, de marketing wordt gedaan door goed samengestelde marketingteams; met de financiering van intern onderzoek. Echter, misschien zien ze een aantal potentiële gevaren van het inwendig gebruik van deze essentiële oliën over het hoofd. 

Iets wat de meeste herboristen ten zeerste afraden. Maar dit is het gevaar wanneer we deze piramidemarketing krijgen van mensen die deze bedrijven vertegenwoordigen, en deze mensen vaak geen herboristen zijn. Het zijn marketeers en ze worden vertegenwoordigd door bedrijven. Ze doen zich voor als kruidendokter, zonder een echte klinische opleiding te hebben gevolgd. Het kan ook zijn dat kruidenrages er niet zijn om mensen echt te helpen, maar om snel geld te verdienen. 

Culturele en ecologische impact

Deze rages kunnen mogelijk een culturele en ecologische impact hebben. De ecologische impact is dat sommige planten bedreigd zijn, ze niet zo snel groeien en overoogsten gebeurt als gevolg. Of iemand met een winkel die een bedrijf opent, omdat ze zichzelf beschikbaar willen maken voor de wereld zonder na te denken over compensatie of wat dit betekent op grotere schaal. Mogelijk worden planten uit hun traditionele context gehaald en op ongepaste manieren gebruikt. 

Zoals bijvoorbeeld bij cacao, dat ook binnen hartopenende rituelen dient binnen bepaalde culturen. Het kan op een manier de nodige middelen opleveren, maar het kan ook een negatieve impact hebben wanneer een heilige plant wordt gebruikt als handelsproduct. Generatie na generatie zal het perspectief op die plant veranderen en misschien gaat traditionele kennis verloren.

Het is belangrijk om dit in overweging te nemen als je een kruidenrage leest en je erin te verdiepen. Verdiep je in het onderzoek dat erachter zit, misschien achterliggende agenda’s en neem niet alle informatie aan als een vaststaand feit. Er circuleert veel informatie rond, ook misinformatie, en wees voorzichtig.

 

Geschreven en vertaald door Lycia Van Roy, Kruidenverwerker en herborist bij Ainú holistic Therapy

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!