De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Indische studenten versus rechtse repressie

Indische studenten versus rechtse repressie

dinsdag 1 maart 2016 15:24
Spread the love



Protest tegen repressie aan de universiteit JNU in Delhi (India)

Rechtse studentenclubs die andersdenkenden en progressieven monddood proberen te maken. Het klinkt bekend in de oren in Vlaanderen waar de N-VA-opmars gebruikt wordt voor pogingen om kritische stemmen de mond te snoeren. In India staat de nationalistische rechterzijde een pak sterker en zijn de gebruikte methoden navenant. De zweep van de Hinduthva contrarevolutie leidt echter ook tot protest van onderuit. Solidariteit hiermee bereikt stilaan ook onze contreien.

Studentenleiders opgepakt in Delhi

Op 9 februari was er aan de JNU universiteit in Delhi een herdenking van de moorden op Afzal Guru en Maqbool Butt. Die laatste wordt ook wel ‘de Che van Kasjmir’ genoemd. Hij was een van de oprichters van het Jammu Kashmir Liberation Front (JKLF) en kwam op voor een onafhankelijk, seculier en socialistisch Kasjmir. Hij werd in 1984 opgehangen in een Indische cel. Sindsdien is hij een symbool voor de linkerzijde in Kasjmir.

Afzal Guru was een fruitverkoper op de straten van Delhi. Hij werd opgepakt wegens vermeende verantwoordelijkheid voor een aanslag op het Indische parlement in 2001. Die zelfmoordaanslag door jihadi-strijders uit Kasjmir werd gebruikt om de troepenmacht in het door India bezette deel van Kasjmir op te drijven en er dreigde een volledige open oorlog tussen de kernmachten India en Pakistan.

In 2013 werd de doodstraf op Afzal Guru uitgevoerd. Het leidde tot protest, ook in Brussel was er een actie aan de Indische ambassade.

Kasjmiri activisten zagen in de veroordeling van Afzal Guru een maneuver van de Indische regering om zich tegen de Kasjmiri bevolking te keren en om het Indische nationalisme op te drijven zodat de aandacht van het sociale falen in eigen land werd afgeleid. Het Indische establishment liet de eigen bevolking in ellende en armoede leven, waardoor een externe vijand nodig was om de eigen ‘grootsheid’ te bewijzen. Hetzelfde gebeurt eveneens in Pakistan. Het slachtoffer is telkens de bevolking van Kasjmir.

Op 9 februari hielden studenten aan de JNU universiteit een actie. De autoriteiten beschuldigden de organisatoren ervan ‘anti-nationaal’ en ‘anti India’ te zijn. Er werd een excuus gezocht om al wie zich tegen de bezetting van Kasjmir uitspreekt aan te klagen. De linkse leiders van de studentenvakbond aan JNU werden vogelvrij verklaard. Ze boden zich na enkele dagen vrijwillig aan bij de politie omdat ze zelf menen niets verkeerd gedaan te hebben. Of het moet zijn dat een actie tegen de bezetting van Kasjmir en een mening hierover voortaan niet meer kunnen in ‘de grootste democratie ter wereld’.

Hindoenationalistisch offensief

Het offensief tegen de linkse studentenleiders kadert in een hindoenationalistisch offensief. Een parlementslid van de regerende rechtse hindoenationalistische BJP greep de gelegenheid zelfs aan om de als ‘links’ bestempelde universiteit JNU meteen volledig in een kwaad daglicht te stellen. Volgens parlementslid Ahuja werden er op de campus “meer dan 10.000 sigarettenpeukjes” gevonden naast “3.000 gebruikte condooms.” Het leverde hoongelach op, maar bij een deel van de bevolking pakt deze retoriek wel.

De afgelopen jaren was er al een toename van geweld tegen mensen van onderdrukte kasten en andere religies. Moslims en christenen liggen onder vuur omdat ze koeienvlees eten, een heilig dier voor de hindoes. Ook eigen hindoes van onderdrukte kasten zijn minderwaardig voor het establishment.

Het geweld wordt ondersteund door de extreemrechtse RSS. Dat is geen onschuldige organisatie, het is een extreme hindoenationalistische organisatie die beweert op te komen voor de Indische cultuur en tegen kolonialisme. De RSS is in 1925 opgezet en haalde onder meer inspiratie bij het fascisme. Tot op vandaag is het een erg reactionaire massa-organisatie die nauwe banden heeft met de hindoenationalistische regering van Modi. In 2002 was Modi deelstaatpremier in Gujarat toen daar een groot aantal moslims werden vermoord, alle verslagen wijzen erop dat er medewerking door de lokale regering hiervoor was. Nu Modi nationaal premier is, neemt sectair geweld tegen onder meer moslims toe.

Ook mensen van onderdrukte kasten worden aangepakt. Eerder dit jaar was er de dood van een doctoraatstudent van Dalit-afkomst, Rohith Vemula. Hij werd van de universiteit van Hyderabad werd uitgesloten na valse beschuldigingen door een rechtse studentenorganisatie die met de regerende BJP en de RSS verbonden is. Vemula voerde moedig strijd hiertegen, maar verloor de hoop en pleegde zelfmoord. Het leidde tot massaal protest onder studenten.

In India houdt het National Crime Records Bureau (NCRB) cijfers bij over geweld op mensen van onderdrukte kasten: in 2014 werden 47.064 misdrijven tegen Dalits (kastelozen) geregistreerd, een jaar eerder waren dat er 29.408 en in 2012 33.655. Voor 2015 zal het cijfer ongetwijfeld hoger liggen en in veel gevallen worden misdrijven niet geregistreerd omdat de politie niet wil meekwerken. Het geweld is bovendien erg brutaal. Twee voorbeelden die door de Nationale Campagne voor Dalitrechten in de deelstaat Bihar werden gegeven: de hand van een jonge Dalit werd afgehakt omdat hij een horloge droeg, een andere werd vermoord omdat hij een lied over Ambedkar als ringtone op zijn GSM had. Ambedkar wordt gezien als een historische voortrekker van de Dalits.

Ook bij ons

Het offensief van de hindoenationalisten heeft gevolgen tot bij ons. Aan de Gentse universiteit is er de vakgroep ‘vergelijkende cultuurwetenschappen’ geleid door professor Balu, een zelfverklaarde RSS-aanhanger die niet aarzelt om zijn toespraken voor RSS-meetings op een website van zijn vakgroep aan de Ugent aan te kondigen. Balu kwam in november in opspraak omdat hij collega’s en studenten van moslimafkomst en van onderdrukte kasten schoffeerde, het waren allemaal terroristen in het geval van de moslims of complete idioten in het geval van de collega’s van onderdrukte kasten. De Gentse universiteit nam nog geen standpunt in over de controverse rond de discriminerende professor of rond het gebruik van infrastructuur (en middelen?) van de Ugent voor het propageren van een extreemrechtse visie.

Gelukkig is er ook protest tegen de hindoenationalistische verdeeldheid en repressie in India. Studenten en academici nemen de verdediging van de studentenleiders aan JNU op. Internationaal was er eveneens protest, onder meer een petitie ondersteund door Noam Chomsky (zie http://www.thehindu.com/news/national/jnu-events-signal-culture-of-authoritarian-menace/article8245492.ece). In België werd totnutoe gezwegen. Maar daar komt verandering in. De progressieve Kasjmiri gemeenschap organiseert komende vrijdag een protestactie in Antwerpen om solidariteit met de studenten van JNU te betuigen en  om in te gaan tegen de toenemende repressie. Deze actie wordt ondersteund door Tamil Solidariteit en LSP, groepen die al langer samenwerken met progressieve Kasjmiri in ons land.

De eisen van de actie zijn:

  • Neen aan de vervolging van de studenten van JNU in het algemeen, studentenleiders Kanhaiya Kumar, Umar Khalid en anderen in het bijzonder! Neen aan de toename van rechtse haatmisdrijven tegen Indiërs van lagere kasten! Neen aan het geweld tegen Indiërs die geen hindoe zijn! Neen aan de aanvallen op democratische rechten in India!
  • Voor het recht op zelfbeschikking van de bevolking van Kasjmir en alle minderheden!
  • Voor eenheid van werkenden en onderdrukten, van vrouwen en mannen, over afkomst en religieuze achtergrond heen, samen staan we sterker tegen alle vormen van onderdrukking!

Verzet tegen de repressie en het geweld is mogelijk. Vorig jaar kende India de grootste algemene staking uit haar geschiedenis met meer dan 150 miljoen stakers. Verzet tegen het asociale beleid van groei voor een kleine elite terwijl de overgrote meerderheid van de bevolking in armoede en ellende leeft, werkt verenigend. Dat is waarom de elite verdeeldheid op basis van religie of kaste nodig heeft. Het doet wat denken aan de wijze waarop allerhande rechtse populisten bij ons te keer gaan. Ook dat kan beantwoord worden met eengemaakt verzet van onderuit.

Afspraak komende vrijdag om 15u op het Sint-Jansplein in Antwerpen.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!