Hoe cannabis ons helpt te ontspannen

Hoe cannabis ons helpt te ontspannen

donderdag 22 oktober 2015 13:40




Een ontspannen sessie met je favoriete cannabisstrain kan een excellente manier zijn om te chillen en in de mood te komen na een lange dag werken.

Maar waarom juist is dit kruid één van de meest favoriete natuurlijke remedies tegen angst en stress? Wanneer we het innemen doen we duidelijk iets wat de chemische balans in ons zenuwsysteem beïnvloedt, maar wat gebeurt daar eigenlijk?

En hoe gezond is het in vergelijking met andere middelen die de stress verminderen?

Stress begrijpen

Stress is één van die dingen waar we allemaal wel eens last van hebben. Soms kan het van pas komen wanneer het ons vecht-of-vlucht reactie stimuleert. Of wanneer we een zware dag hadden en ons lichaam ons zegt dat we moeten relaxen.

Andere keren is stress dan weer superongezond, zeker wanneer het ons helemaal onderuit haalt. De angst die daaruit voorkomt kan leiden tot allerlei fysieke en mentale problemen.

Stressgerelateerde aandoeningen:

maag-en darmproblemen

zwaarlijvigheid

hoofdpijn

depressie

slapeloosheid

sociale angst

Dit zijn allemaal zaken die we liever vermijden toch?  Toch nemen we zelden een momentje om eens stil te zitten en uit te zoeken wat er eigenlijk gebeurd met de neurochemie in onze hersenen wanneer ze al die stress creëert.

Tijdens stressvolle situaties scheidt ons lichaam hormonen af die stresssignalen sturen naar ons zenuwsysteem. Onder de interne processen die de hormoonbalans in toom houden, veronderstelt men dat ons lichaam afhankelijk is van het endocannabinoïdesysteem door anandamide te produceren.

 Andandamide

Anandamide, ook gekend als de gelukzaligheidsmolecule, is een cannabinoïde vergelijkbaar met THC maar ons lichaam produceert het zelf. Anandamide begint te werken wanneer het zich bindt met de CB1 en CB2 receptoren van ons endocannabinoïdesysteem.




 Interessant genoeg is anandamide ook gevonden in zee-egel-eitjes en chocolade!

De theorie is dat de anandamide in ons lichaam essentieel is voor bepaalde processen. Het helpt ons endocannabinoïdesysteem om de eetlust te reguleren, maar het regelt ook vruchtbaarheid, geheugen,leren, pijngevoeligheid, en emoties. Dat zijn een boel belangrijke dingen!

Er is echter een grote MAAR…

Dit systeem werkt niet altijd zoals het hoort. Anandamide-tekort zou wel eens de dader kunnen zijn voor een groot aantal mensen die lijden onder stress- , angst- en andere serieuze aandoeningen.

Chronische pijn en traumatische ervaringen zouden dit systeem in de war kunnen sturen. Wanneer het endocannabinoïdeproces stopt met te werken zoals het zou moeten, zou het kunnen dat stresshormonen iets te vrij rond vliegen dan we zouden willen, ons in een staat van landurige angst achterlatend.

Cannabis to the rescue!

Wetenschappers hebben al veel moeite gedaan om een betekenis te vinden voor wat we nu denken dat het endocannabinoïde gerelateerde aandoeningen zijn: angst, depressie en een hoop andere gezondheidsaandoeningen.




Hoewel er nog zeer veel onderzoek gedaan moet worden, gaat cannabis door met het meest effectieve middel te zijn voor honderden miljoenen mensen, los van het feit dat het nog steeds illegaal is in heel veel landen en geclassificeerd staat als een Schedule 1 Drug.

Wanneer we cannabis innemen, nemen de cannabinoïden van de plant de plaats in van anandamide in onze CB receptoren en ze doen daar hun ding. Dit komt goed uit wanneer je lichaam zelf niet genoeg anandamide produceert.

Van de meer dan 80 cannabinoïden die werken wanneer we een trekje nemen (of cannabis op een andere manier innemen), ken je er wellicht wel een paar:

Tetrahydrocannabinol (THC)

Cannabidiol (CBD)

Cannabinol (CBN)

De psycho-actieve eigenschappen van THC kunnen helpen stress te bestrijden wanneer we het in een kleine dosis toedienen. Het kan ons lichaam op meer dan één manier helpen. Bijvoorbeeld, wanneer het ons dopamine-niveau verhoogt, kan het resulterende euforisch gevoel zalig zijn tijdens een welverdiend chill-out moment.

De THC-geïnduceerde start in de neurotransmissie kan ook leiden tot verbeterde ideevorming en nieuwe perspectieven tevoorschijn toveren op problemen of uitdagingen. Dit is handig bij stress en in het leven algemeen, hou wel verantwoordelijk gebruik in je achterhoofd!

Maar tè veel THC kan tegengesteld werken omdat het dan net angst en paniek opwekt. Dit kan vermeden worden wanneer je erop let dat je niet overconsumeert en je op zoek gaat naar een strain met een aanvaardbaar CBD-gehalte.

CBD is niet psycho-activerend en kan de effecten van THC moduleren (temperen). Het heeft nog een ton andere therapeutische kwaliteiten, waaronder anti-psychotisch en angstverminderend en andere voordelen die je stressniveau kunnen doen dalen.

Stress, slaap en CBN

Slaap is extreem belangrijk voor de gezondheid, en stress kan definitely in de weg gaan zitten.

Als je jezelf hierin herkent dan zou Cannabinol (CBN) wel eens jouw nieuwe vriend kunnen worden uit het lijstje van natuurlijke slaapremedies. CBN heeft een kalmerend effect op de meeste mensen, maar je vindt er maar weinig van in verse cannabis.

CBN is een gedegradeerde vorm van THC, het ontstaat wanneer cannabis al wat ouder is of kan ook ontstaan door de cannabis een beetje te verhitten door middel van een decarboxylatie proces. Of, zoals de ColoradopotGuide.com voorstelt, leg je favoriete wiet in de zon om hetzelfde effect te bereiken.

Een derde manier om meer CBN uit je kruiden te halen is door te bewaren wat je in je vaporizer verdampt hebt en het te herverdampen op een later moment. Als je de licht bittere smaak aankan, zal het je recht naar dromenland brengen.

Zoek ook andere manieren om je stress te verlichten!

De therapeutische waarden van cannabis kunnen niet genegeerd worden wanneer het verantwoordelijk gebruikt wordt en wanneer je weet wat je inneemt. Organic is the way to go!




Dit gezegd zijnde, laat dit niet je enige middel om te relaxen zijn. Gebruik wiet als een springplank om andere aspecten van het leven en stressmanagement te ontdekken

Neem een paar trekjes of pufjes en trakteer jezelf op een warm bad, lees een boek, ga eens gaan wandelen of speel met je kinderen.

Het komt er op neer om je endocannabinoïdesysteem op peil te brengen zodat je kan genieten van andere aspecten van het leven.

Link naar het origineel artikel van Green Flower Media.

 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!