De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Sociale media, Massapsycholgie, I -

Het Enthousiasme Virus

vrijdag 15 juni 2012 10:01
Spread the love

Knap en aanstekelijk boek van de Nederlandse massapsycholoog Jaap van Ginneken die in dit werk de effecten analyseert die het internet veroorzaakt op het gevoelsleven van de gebruikers. Want nu iedereen online is wordt de 21ste eeuw meer en meer gekenmerkt door een mondiale stemmingsbesmetting die nog fel zal toenemen.

Dispositie

Allerhande gebeurtenissen verspreiden zich dezer dagen razendsnel over het ‘word wide web’ zodat niemand nog ontsnapt aan wat de psycholoog ‘Het Enthousiasme Virus’ noemt. Gevoelens verspreiden zich explosief en beïnvloeden iedereen die met het internet in contact komt. Verzet is zinloos want volgens de auteur is geen mens tegen dit virus bestand. Het nestelt zich onmerkbaar in de collectieve geestesgesteldheid van de gebruikers die zelden ontdekken dat ze besmet zijn. Dit komt omdat allerlei onzichtbare draden de mensheid vandaag onderling verbinden. Dit boekje laat zien hoe stemmingen niet langer meer alleen overslaan als mensen van aangezicht tot aangezicht met elkaar in contact komen, maar legt de mechanismen bloot die het internet veroorzaakt op de mondiale dispositie die zich onder de gebruikers manifesteert. Door het toenemende gebruik van mobiele apparaten – die online zijn via het ‘wandelende web’ – lijken de plotselinge massale stemmingsverschuivingen met betrekking tot een kwestie in de publieke opinie zich nog te versterken.

Tegengif
 

Een tegengif voor het enthousiasmevirus is er niet. Het zal zich hardnekkig en onuitroeibaar onder de mensheid blijven verspreiden. Het is al zo sterk geworden dat het zelfs invloed heeft op mensen die het internet niet eens gebruiken. In elf hoofdstukken geeft auteur Jaap van Ginneken een overzicht hoe het virus er sinds haar uitbraak in geslaagd is de gemoedsgesteldheid van miljoenen personen te treffen. Hij gaat dan over begrippen zoals sociaal gevoel en verbondenheid, conformisme en teamgeest, ongenoegen en plotselinge verandering, informatie en schuivende normen, angstgolven en hypes, geruchten en stemmingsgolven.

Sociale media

Het enthousiasmevirus is volgens Jaap van Ginneken geen schadelijk virus. Het heeft meer goede dan slechte eigenschappen, “want het is toch mooi,”schrijft de auteur, “dat je via sociale media wordt aangestoken door het geluk van vrienden van vrienden die je helemaal niet kent of meeleeft met het verdriet dat een onbekend persoon heeft over de dood van zijn kat. Fantastisch toch,” gaat hij verder, “dat je al die emoties kan delen met anderen in het land en de wereld, ‘live’ en in ‘real time’ door alleen maar even kort een schermpje aan te raken. Door het internet is de wereld kleiner geworden en worden steeds meer en meer mensen met elkaar verbonden, ook al hebben ze mekaar nooit gezien en zal dat bij velen wellicht nooit gebeuren. En hoewel die miljoenen ontmoetingen die er dagelijks via de elektronica worden gelegd niet fysiek zijn blijven de gevoelens die mensen ervaren wel echt.”

Onstuitbaar

Het is dus belangrijk om dit te onderkennen. En zo helpt dit boek inzicht te krijgen in de aangeboden kansen of bedreigingen die de elektronische evolutie veroorzaakt en hoe de gebruiker best met het onstuitbare enthousiasmevirus omgaat.

Bestseller

Dokter Jaap van Ginneken (° Hilversum, 1943) promoveerde cum laude op massapsychologie en was associatie assistent aan de Universiteit van Amsterdam. Hij publiceerde ondertussen twintig boeken in vijf talen, waaronder ‘De kracht van de zwerm’ en de bestseller ‘Gek met geld’ en gaat tegenwoordig, mede door het succes van zijn boeken, als beroepsspreker door het leven. Zijn laatste boek ‘Het Enthousiasme Virus’ werd uitgegeven door Business Contact Amsterdam.

take down
the paywall
steun ons nu!