De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Muurschildering met diepe boodschap hield tijdgenoot spiegel voor; wordt echter opgegeven

dinsdag 15 juni 2021 10:27
Spread the love

Is deze reclame, die met het muurkunstwerk interfereert en het ontsiert en de lezing ervan bemoeilijkt, ok voor het Stadsbestuur?

De casus is ook juist in zijn symboliek straf : nog maar eens doen bouwpromotoren en commercieel gedreven consorten aan grensoverschrijdend gedrag. Ten koste van de sector van de Betekenis. De Kunst. De Cultuur.

Wie heeft er overigens een verklaring van de betekenis van deze wandschildering? Welke goede Leuvenaar heeft er al bij stilgestaan? ik geef dadelijk een duiding, een verklaring waar ik in geloof.

Politiek

Voor mij is de kwestie, gezien vanuit de bedoeling van de maker en de betekenis van het werk, wel erg ironisch. Je ziet hoe, in een wijk van vrij veel gewone mensen en armen heeft hij een beeld gebracht waarbij zowat iedereen, je herkent menselijke massa-figuurtjes die nauwelijks van elkaar verschillen, wegglijdt in uniformiteit. De vleeswaren in de rechterbovenhoek geven een leessleutel, een hulpje bij het “decoderen”: de hedendaagse mens dreigt te verworden tot worst, eenheidsworst.

De typische kunstenaarsziel getypeerd door het tegendeel: persoonlijkheid, diepgang, extravaganza. Zoals in de bekende versregel: “Ik ben een god in.het diepst van mijn gedachten”. Door dit unieke kunstwerk in de hoek te laten drummen met een banale reclame-affiche, voltrekt zich het beschreven en aangeklaagde verarmingsproces voor de ogen van de kijker.

Het lijkt er op dat de maker vreesde dat zijn werk niet begrepen (en dus gewaardeerd) ging worden. Vandaar de toegevoegde (ere)titel en categorisering: SYMBOLYSM. Hij zegt dus: “Dit is een beeld vervuld van symboliek.” De schepper bedoelde waarschijnlijk ook: “Kijk wat verder dan je neus lang is; bij het schouwen van deze (muur)kunst; en in je bestaan”. En diepzinniger nog: “Deze werk-, handel- en pretverslaafde wereld zal je daartoe niet uitnodigen”.

In elk geval, er hangt nu profane praat op deze profetische, verhulde, beeldige, interessante vermaning.

QED… De maker kon zich geen mooier bewijs van de Boodschap wensen…

NB. “Leessleutels” bij het “decoderen”, verhalen die algemeen bekend zijn en die ik zelf bij deze duiding heb benut: het boek “1984” van George Orwell en “Brave new wold” van Aldous Huxley en de film “THX 1138”, bekend van het koekje “Soylent Green”. Leitmotiv: de maatschappij die werkt als de ultieme brenger van vervreemding, die de persoon controleert, versmacht, onderwerpt, uniformiseert.

Ik geef toe dat het voor velen niet eenvoudig is, kunst duiden in haar betekenis. Wie meent dat het vinden van de (diepere) betekenis van een half abstract beeld een sinecure is, mag ik er op wijzen dat niemand op mijn vraag op mijn sociale media, een geslaagde poging heeft gedaan (op een fan na, een tweetalige dame met Italiaanse en Franse roots). Integendeel, een oud-collega van mij van het Agentschap Integratie en Inburgering had haar twijfels uitgedrukt of interpretatie wel mogelijk is:

“Dezelfde basisfiguur krijgt afhankelijk van de plaatsing, perspectief en combinatie een andere betekenis waardoor de invulling van een symbool, dat hetzelfde is, toch voor iedereen anders kan zijn. Denk ik. Het kunstwerk staat er al lang, maar het reclamespandoek ik nieuw en merkte ik vandaag voor het eerst op. Jammer, want het ontsiert het plaatje.”

NB. Addendum: na een paar maanden bleek wat er gaande was: het huis en de gevel werden volledig gerenoveerd. Het schilderij is verloren.

Leestip

Meer verklaringen van half abstracte kunstwerken heb ik opgenomen in mijn bundel “Quo vadis, Homo sapiens”. Ik verklaar onder andere de meerlagige maatschappijkritieken die zitten in een beeldje van de tegenwoordig in het Leuvense gevestigde beeldhouwster Carla Meertens (Pigeon Espion) en ik lees de diepere boodschap van de grote wandschildering met een mondain meisje; ze is in twee getrokken, onleefbaar;  haar parels klagen de glamourcultuur aan, en de Vlaamse Gaai heeft als betekenis dat heil kan schuilen in natuurlijkheid. (Hasselt, muur bij het Dusartplein.)

Mijn bundel columns, essays, recensies, kunstkritiek kunt u bekomen door overmaken van 25 euro op de rekening BE 70 0004 3189 5125 met vermelding “Quo vadis, Homo sapiens”

 

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!