De lijn, Mobiliteit, Reizigersverenigingen, Hilde Crevits, Oost-Vlaanderen, Basismobiliteit, Stekene, Sint-Gillis-Waas -

Geslaagde actie voor behoud snellijn 41s Moerbeke – Antwerpen

zondag 22 april 2012 21:50

Met meer dan 50 personen waren ze deze morgen, de reizigers en sympathisanten van lijn 41s. Ze voerden actie voor het behoud van deze bedreigde snellijn, die van Moerbeke via Stekene en Sint-Gillis-Waas naar Antwerpen rijdt. Reeds een aantal maanden hebben de reizigers zich verenigd onder de naam ‘De 41s rijdt!’. De Lijn Oost-Vlaanderen lijkt echter onwrikbaar in de beslissing om deze lijn af te schaffen. Naast de reizigers zelf waren er ook delegaties vanuit de gemeentebesturen (oa schepenen Chris Lippens uit Sint-Gillis-Waas, Ingeborg Temmerman en Nicole Van Duyse uit Stekene), Groen Sint-Gillis-Waas, GPS Stekene en een aantal militanten van het ACV.

Omdat men het bij De Lijn blijkbaar niet lijkt te begrijpen maakten de reizigers éénmalig duidelijk wat het dagelijks gevolg zou zijn van de afschaffing van de 41s. Een 40-tal auto’s werd in drie rijen geplaatst aan de busterminal Sint-Helena te Sint-Gillis-Waas. Dit geeft weer welke extra stroom verkeer men op gang zal brengen en welke extra uitstoot. Alle beleidsplannen rond mobiliteit en milieu gewagen van een terugdringen van de uitstoot in het verkeer, nu er bespaard moet worden zijn dit allemaal loze woorden. Begrijpe wie kan. Deze lijn is een erg veel gebruikte lijn, een schoolvoorbeeld van hoe pendelaars hun auto laten staan om met het openbaar vervoer te rijden, en toch moet ze verdwijnen. Verontwaardiging is een understatement om het gevoel van de reizigers te beschrijven.

Het alternatief waar men bij De Lijn van spreekt is het uitbreiden van lijn 85 (een lijn die van Antwerpen, via Zwijndrecht, Beveren en Vrasene nu al tot in Sint-Gillis-Waas rijdt). Dit is voor de grote meerderheid van de gebruikers echter geen alternatief. De reden waarom velen de snellijn nemen is immers de snelheid waarmee zij van en naar het werk of de school reizen. Dat men nu gemiddeld een uur langer reistijd heeft doet men bij De Lijn af als ‘een klein beetje langer’. Het is duidelijk dat deze beslissing is genomen zonder kennis van het traject, zonder kennis van het alternatieve traject en zonder rekening te houden met de rush die mensen ’s morgens en ’s avonds nu al kennen om alles op tijd rond te hebben.

Het is nog maar net een jaar geleden dat minister van mobiliteit Hilde Crevits op haar website een artikel uit De Standaard linkte waarin Roger Kesteloot, algemeen directeur van De Lijn het inzetten van snelbussen bepleitte: http://www.hildecrevits.be/nieuw/04pers/persDetail.php?id=2296

Het kan verkeren…

De reizigersvereniging blijft er van overtuigd dat het tij nog kan worden gekeerd. Sommige beslissingen worden in onwetendheid genomen maar blijken achteraf ‘domme beslissingen’ te zijn. De vereniging ‘De 41s rijdt!’ gelooft samen met de lokale politici en het ACV dat men bij De Lijn tot inkeer komt. Er is alvast een dringend gesprek gevraagd met minister Crevits om duidelijk te maken dat besparingen soms noodzakelijk zijn, maar dat dit niet blind mag gebeuren.
 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!