Gent’s verloren erfgoed: Mahymobiles

Gent’s verloren erfgoed: Mahymobiles

dinsdag 30 april 2019 05:19



NSU Ro 80, Duitsland



Messerschmitt, Duitsland



Panhard, Frankrijk



Delaunay-Belleville, Frankrijk



Minerva Torpedo, België



Renault 4CV, Frankrijk



Cadillac Phaeton, VSA



Frazer Manhattan, VSA



Renault Phaetonia, Frankrijk



Vivinus, België



Musée de l’Auto, Leuze-en-Hainaut

EVENT – Van Gent naar Henegouwen. Op Erfgoeddag gold het thema ‘Hoe maakt u het?’. Dit was op zondag 28 april. Die vraag stellen aan restaurateur Mahy is ze beantwoorden: “Ik maak het niet meer in Gent maar in Leuze“. Quasi twintig jaar geleden verhuisde een historische collectie oldtimers van Gent naar Henegouwen.

 

#OLDTIMERS  – Het is ook twintig jaar geleden dat Ghislain Mahy overleed. In de jaren ’50 sleepte de toenmalige en inmiddels overleden eigenaar van garage Renault Mahy in Ledeberg nog een oldtimer Renault AX Phaetonia uit 1912 van de Pyreneeën naar Gent. Achter zijn auto en achter de caravan! Deze autootjes werden gebruikt als Parijse taxi’s en werden ingezet bij het verdedigen van de stad tijdens de Duitse invasie tijdens WOI.

Wintercircus. Ghislain Mahy’s collectie oldtimers groeide uit tot meer dan duizend exemplaren. Vele jaren stockeerde, repareerde en renoveerde hij die samen met zijn zoon Ivan Mahy in het Wintercircus, waar zij ooit garage hadden gehouden tot 1978. De handelsactiviteiten verhuisden naar de Brusselsesteenweg in Ledeberg. De oldtimers bleven in het Wintercircus staan tot in 1995.

Toen Paul Jambers in 1993 in het Wintercircus voor de eerste keer langs kwam met een filmploeg waren vader en zoon nog erg actief bezig met oldtimers aan het restaureren. Van exemplaren uit de Belle Epoque vanaf 1900, die er uit zien als gemotoriseerde koetsen, over de “bakbeesten” van het Interbellum, tot de eerste lilliputter naoorlogse modellen en de vrij moderne exemplaren uit de sixties en seventies.

Geen museum in Gent. In 1995 moesten ze van het stadsbestuur het Wintercircus verlaten. Daar een museum van de automobiel beginnen, was geen optie. Bussen die bezoekers hadden moeten aanvoeren naar het museum konden er niet parkeren. Overigens had de stad andere plannen met het Wintercircus – dat overigens vlak naast de nieuwe stadsbibliotheek ligt en nu in volle renovatie is in functie van een andere bestemming.

Ghislain Mahy zocht naar een andere locatie in Gent om zijn unieke, meest gediversifieerde collectie onder te brengen. Een gebouw waar nu de roeiclub zit aan de Watersportbaan… Een oud gebouw aan de Nieuwe Vaart… Maar het stadsbestuur weigerde telkens om een vergunning voor een automuseum af te leveren. Het toenmalige stadsbestuur had geen interesse voor oldtimers.

In 2000 opende het museum in Leuze-en-Hainaut. Werd Mahymobiles naar Wallonië gelokt door subsidies? Ghislain Mahy mocht het niet meer meemaken. Hij overleed een jaar eerder.

Zoon Ivan Mahy die vanaf zijn wieg mee betrokken was in het oldtimerverhaal van zijn vader hield de collectie in leven. Na de dood van zijn vader kocht zoon Ivan geen oude auto’s voor restauratie meer aan. Hij stopte ook met het restaureren van auto’s in de collectie. Tot dan had hij er al zijn vrije tijd aan opgeofferd.

Michel Mahy. Zijn zoon Michel, kleinzoon van Ghislain, heeft minder tijd en minder interesse voor de collectie. Hij wil wel het patrimonium in stand houden, maar denkt er niet aan om de collectie – waarvan de helft nog op restauratie wacht – onder handen te nemen. Zoon Michel wil zijn tijd verdelen over zijn zaak in Gent, Honda Mahy, en over zijn gezin. Er is een verschil van visie tussen Ivan en zijn zoon Michel over de toekomst van de collectie. Michel is van mening dat de onafgewerkte exemplaren beter verkocht worden. Ivan wil ze behouden.

Jambers. In maart 2012 kwam Paul Jambers een tweede keer op bezoek bij de Mahy’s en zond de reportage uit op VTM in de reeks ‘Het leven gaat door’. Bekijk de reportage in ons Archief: De oldtimers van Mahy en het ‘Wintercircus’

De hele collectie valt te bewonderen in het Musée de l’Auto in Leuze-en-Hainaut, gelegen grofweg tussen Doornik en Mons. Een twintig minuten rijden vanuit Ronse.

Muidekerk. Vorig jaar zinderde het even van geruchten toen bekend werd dat de Sint-Theresia-van-Avilakerk aan de verkocht was, (Lees op deze blog: Parochiekerk aan Muide verkocht) en de naam van de aankoper even geheim bleef, met uitzondering dat die persoon uit de automobielsector kwam. Er zou een automuseum in komen…?
“Zou de de aankoper Mahy zijn?” vroeg persblog.be zich toen af. Toen de aankoper zich een week later bekend maakte, bleek het om de vroegere eigenaar van de Volvo-garage bij het UZ te gaan. Hij had inderdaad even overwogen om er een oldtimermuseum in onder te brengen. Maar besliste om tal van praktische redenen om het niet te doen. Mahy had hier geen uitstaans mee.

Maar toch, het had gekund: de terugkeer van de Mahymobiles collectie naar Gent. Haar wortels liggen hier en hier had ze nooit weg gemoeten. Shame on het stadsbestuur van toen die ze uit de stad heeft weggejaagd. Om de oldtimers nu te kunnen bewonderen, heb je geen keuze: je moet naar Leuze!

Auto World. Toen de Mahy’s nog geen eigen museum hadden, zijn er mooie gerestaureerde oldtimers geschonken aan Auto World, museum aan de Cinquentenaire in Brussel. De geschonken exemplaren zijn herkenbaar gemaakt middels een bordje bij elke auto dat verwijst naar Mahy.

Bekijk meer foto’s van de oldtimers van Mahy op persblog.be – Verhalen uit en over Gent

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!