De vorige Vlaamse Regering heeft een analyse gemaakt dat kleine gemeenten er goed aan doen om te fusioneren om aan kwaliteitsbehoeften te kunnen voldoen en om investeringscapaciteit te verwerven. Op vrijwillige basis.
In Brussel hebben de plaatselijke besturen de grootte van de gemiddelde Vlaamse centrumsteden. In Vlaams Brussel speelt het politiek motief, minder eventuele overlappende bevoegdheden (disfuncties) of gedeeltelijk toegewezen materie (meerkost). Verplichtend op vraag van een minderheid.
Als alles zou geregionaliseerd worden dient de betrokkenheid in de politiek hersteld door bv. 19 afzonderlijke kiesomschrijvingen voor het Brussels parlement. Zoals in Parijs of New York. Vooral Vlaamse partijen zonder lokale werking zullen het dan weer moeilijk krijgen allicht.
Of anders geformuleerd: hoe zal de politieke structuur garanties bieden dat inwoners van Ukkel voldoende vrijheid behouden én voldoende solidariteit opbrengen voor de inwoners Sint-Joost of Molenbeek? Vandaag gebeurt dat bv. door de verdelingscriteria van het Gemeentefonds of door duurzame wijkcontracten.
– De kwaliteit van een stad mag niet gehypothekeerd worden door wijken met achterstelling.
– En de Brusselse gemeenten met een hogere levensstandaard moeten in staat zijn om een concurrentieel aanbod uit te bouwen met Vlaams- en Waals-Brabant. Elke Brusselaar heeft er belang bij om stadsvlucht te voorkomen.