De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

FLYEREN MET EEN HART

FLYEREN MET EEN HART

maandag 24 april 2017 15:36
Spread the love



Onderschrift

Flyeracties ter promotie van de GROTE PARADE kennen een heel ander verloop naar naargelang de gekozen locatie.

Aan het station maak je vooral kennis met de gehaaste tweeverdieners, wat velen verkeerdelijk definiëren als de middenklasse. Dertigers en veertigers komen aangehold van bij de onthaalmoeder crèche of onthaalgrootouder ,wanneer deze laatste niet getroffen werd door het langerwerkensyndroom.

Een haastige werknemer zoeft aan je voorbij vlug grabbelend naar je pamflet. Hoe sneller het vertrekuur van de trein dichter bij komt hoe vluchtiger het contact met de werkende klasse. Ook tweeverdieners horen bij deze groep mensen die hun arbeid verhuren opdat degene die arbeid inhuurt zijn kapitaal zou verwerven.

Op de markt is dit contact totaal anders. Niemand is echt gehaast, zij die je voorbijlopen vormen naar mijn beschreiden mening ongeveer een kwart van de marktpopulatie.

Een vrij grote groep luistert naar je boodschap en niet weinigen knopen aan met een gesprek.

Zo was er die dame, een verzorgende uit een rusthuis ,die opmerkte dat het in de zorg niet meer te doen is. Steeds meer doen met minder. Haar collega’s verpleegsters namen ontslag omdat ze de werkdruk niet meer aankonden.

Later was het de beurt aan een zeventigjarige gewezen vakbondsmilitant die bewonderend over de actie sprak. We moeten beletten opdat wat wij opbouwden niet verder afgebroken wordt was zijn boodschap.

Enkele jongeren vertelden enthousiast dat ze Hart boven hard kenden en het een warm hart toedroegen.

Ook moest ik vaststellen dat er nog een grote groep marktbezoekers waren die Hart boven Hard helemaal niet kenden. Weer anderen hadden de raamaffiches in het straatbeeld opgemerkt.

Enkelingen gaven zelfs felicitaties voor ons engagement.

Deze flyeractie bevestigde dat bij vele burgers het verlangen leeft naar een nieuwe maatschappij , dit verlangen werd gestoffeerd met voorbeelden waarvan ik zeg: Zo kan het niet verder.

take down
the paywall
steun ons nu!