Fietscampagne vzw pleit voor ‘Park & Walk’ in Geraardsbergen
Opinie -

Fietscampagne vzw pleit voor ‘Park & Walk’ in Geraardsbergen

Ons eerder persbericht van 11 mei j.l., waarin we hoopvol uitkeken naar een autovrije fase in ons stadscentrum in het kader van een veilige corona-exit, was helaas voorbarig: al na twee dagen werd het verkeersplan zonder auto’s in de binnenstad, weer afgevoerd. De druk van (enkele) lokale handelaars was te groot en ons stadsbestuur gaf weer alle vrijheid aan het autoverkeer in de kleine binnenstad.

dinsdag 26 mei 2020 23:08
Spread the love

 

Na twee dagen autovrije binnenstad kreeg alle autoverkeer weer vrije doorgang in Geraardsbergen: auto’s mochten vanaf 13 mei weer dwars door het kleine stadscentrum rijden. Ook het auto-parkeren was uiteraard weer toegelaten. Het resultaat was meteen duidelijk: de twee winkelstraten (groter is het stadscentrum van Geraardsbergen niet) werden opnieuw volledig opgevuld met auto’s. Er waren daarmee echter niet meer mensen te bespeuren in de straten. Terwijl je dat in de autovrije straat wel degelijk kon waarnemen: toen was het een stad op mensenmaat. 

Bron: Fietscampagne vzw

Een stad op auto-maat in plaats van op mensenmaat

Met het hernieuwde autoverkeer was het ook voor mindermobiele ouderen weer extra uitkijken: zij moesten vanaf dan met hun loop- of rolwagen opnieuw veiligheid zoeken op verhoogde stoepen. Fietsers werden weer netjes in het hoekje gedrongen in de centrumstraten van Geraardsbergen, die weer volledig opgevuld waren met auto’s; meestal stilstaande bovendien. In plaats van een winkelstad zou je het evengoed een parkeerstad kunnen noemen. 

Dubbel- en foutgeparkeerde auto’s maakten het ook voor voetgangers extra gevaarlijk. Dus eigenlijk is de stad niet teruggegeven aan de mensen maar wel aan de auto’s … De binnenstad lijkt zo wel op een parkeergarage voor auto’s. 

Een plaatje uit een boekje

Aan fietsers is er in de binnenstad nochtans geen gebrek: ook in Geraardsbergen gebeurt die maatschappelijke evolutie waarbij (weer) meer mensen vaker de fiets gebruiken en er de voordelen van inzien. Voorheen zag je hier geen fietskarren of duwfietsen: sinds enige tijd merken we die hier nu vaker op.

Met de groene heuvelflank op de achtergrond lijkt het anders wel een idyllisch plaatje; velen maken reizen naar verre buitenlanden om zulke stadjes te bezoeken. Ook voor de lokale winkels zijn autovrije winkelstraten een goede zaak: er zijn voldoende studies voorhanden die dat bevestigen: klanten per fiets consumeren meer. Hoog tijd dat de Geraardsbergse handelaars die studies eens doornemen.

Werkbank Mobiliteit Geraardsbergen

Vandaag keken we het Fietsrapport in, dat gepubliceerd werd met de meetresultaten voor heel Vlaanderen. De score voor Geraardsbergen is bedroevend laag: de wielerstad bungelt op de vierde laatste plaats op de lijst van Fietsstad/-gemeente 2020, met een totaalscore van slechts 42 op 100.

Het deed ons een eerder plan weer uit de schuif halen (door de coronacrisis was het even on-hold gezet): omdat we merken dat meer mensen (opnieuw) vaker de fiets willen gebruiken voor dagelijkse verplaatsingen en onze stad daarvoor niet klaar is, willen we ons stadsbestuur een handje helpen: op zaterdag 20 juni organiseren we een eerste Werkbank Mobiliteit Geraardsbergen. Ze zal doorgaan via een Zoom-conferentie, van 10u tot 11.30u.

Iedereen is welkom om deel te nemen; inschrijven is verplicht via fietscampagne@gmail.com

Meer info communiceren we via de Facebook-pagina van Fietscampagne vzw.

Met de Werkbank willen we bottom-up probleempunten in de mobiliteit aanduiden en oplijsten wat de mogelijke oplossingen kunnen zijn. Uiteraard reiken we met het initiatief de hand naar het lokale beleid. Ze zijn tevens meteen hartelijk welkom op de Werkbank Mobiliteit.

Tegelijk stelt Fietscampagne vzw een idee voor een nieuw verkeersbord voor: met ‘Park & Walk’ nodigen we de autorijders uit om hun auto buiten de binnenstad te parkeren en het laatste eindje naar hun bestemming te wandelen.

 

Wim Schrever is campagnemaker Fietscampagne vzw.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!