De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Europa ‘machteloos tegen Kremlinpropaganda’ – media

woensdag 8 november 2023 02:30
Spread the love

Het EU-brede verbod op RT en Spoetnik heeft weinig gedaan om de verspreiding van pro-Russische narratieven te stoppen, beweert het Luxemburgse Tageblatt.

7 november 2023,
Bron: Europe ‘powerless against Kremlin propaganda’ – media

Ondanks de inspanningen van de EU om Russische nieuwskanalen te blokkeren en te verbieden, kunnen Europeanen nog steeds RT en Spoetnik lezen, en worden ‘pro-Russische samenzweringsverhalen’ steeds populairder, klaagt de hoofdredacteur van het Luxemburgse Tageblatt in een recent opiniestuk.

Minder dan een week nadat Russische troepen vorig jaar Oekraïne binnenvielen, kondigde de Europese Commissie sancties aan tegen RT en Spoetnik, schortte hun tv-uitzendlicenties op en blokkeerde beide websites voor lezers in de hele EU.

Net zoals elf sanctierondes er niet in slaagden de Russische economie onder druk te zetten, beloofde het harde optreden tegen RT en de Spoetnik “veel en leverde weinig op”, schrijft Tobias Senzig, hoofdredacteur van Tageblatt, maandag in een commentaarstuk.

Met slechts een paar trucjes – een simpele wijziging in de netwerkinstellingen van je computer is voldoende – kun je gemakkelijk toegang krijgen tot de RT- en Spoetnik-websites”, [zie onderaan; nvdvertaler] klaagt hij, verwijzend naar het feit dat RT toegankelijk blijft voor lezers die een VPN, TOR-Browser of de Psiphon-tool gebruiken voor het omzeilen van de censuur.

Hoewel Senzig stelt dat vrije toegang tot informatie een van de “democratische basisprincipes is die het internet terecht verdedigt“, noemt hij de sancties van de EU “veel te laat“. RT en Spoetnik zijn geen “publieke omroepen”, beweert hij, maar “zuivere filialen van de propaganda-afdeling van het Kremlin“.

Niet alleen proberen ze de ‘standpunten van Moskou’ op te dissen aan de rest van de wereld, maar ze bemoeien zich ook agressief met intra-Europese aangelegenheden,” legt hij uit. “Onze democratieën worden afgeschilderd als kapot en disfunctioneel, en tegenstanders van Moskou worden voortdurend aangevallen: sociaal-democraten, groenen, ‘weldoeners’, Brussel, Oekraïne.”

Moskou stelt dat de westerse media samenspannen met de westerse regeringen tegen Rusland. Deze media “ontvangen instructies en handleidingen van hun speciale diensten, ze lekken informatie – die meestal, heel vaak, speciaal en professioneel klaargestoofde onwaarheden zijn – en doen dit de klok rond”, zei Kremlin-woordvoerder Dmitry Peskov in augustus. Rusland is van plan om “zeer behoedzaam, maar behoorlijk succesvol” met hen te concurreren, voegt hij eraan toe.

RT “lacht in zijn vuistje”, verklaart Senzig, en hij merkt op dat volgens een studie gepubliceerd door de Duitse denktank Cemas afgelopen november “de goedkeuringscijfers voor pro-Russische samenzweringsverhalen rond de oorlog in Oekraïne ‘beduidend’ toegenomen zijn onder de totale Duitse bevolking sinds april 2022.”

Met andere woorden”, legt hij uit, “meer mensen in Duitsland geloofden de leugens van Poetin na de aanval dan vóór de oorlog.”

Senzig is niet de eerste expert of functionaris die de schijnbare kracht van RT afkeurt. De commandant van het Zuidelijk Commando van de Verenigde Staten (SouthCom), generaal Laura Richardson, klaagde vorige maand dat de VS het “conflict in het informatiedomein” aan het verliezen zijn aan RT, Spoetnik en TeleSUR in Latijns-Amerika.

Verwant: The US shouldn’t be surprised Latin America is turning to Russian news sources

Bron: [GECENSUREErt].com; Mag vrij gedeeld worden op Sociale media.

 

En tenslotte:

rt.com en français.rt.com zijn gecensureerd op last van de Europese Commissie, voorgezeten door onverkozen ijskoningin en VS-agent Ursula von der Lügen en haar neokoloniale hofnar en eveneens VS-slippendrager Josep Borrell en ook Le Roi Soleil Emmanuel “Manu” Macron. Lees aangaande deze voorafgaandelijke en ongrondwettelijke perscensuur zeker ook dit artikel van Francis Jorissen op DWM (ook op archive.ph). Deze censuur is, zoals boven aangegeven, gemakkelijk te omzeilen. Er zijn meerdere omwegen beschikbaar om bovenstaande URL’s/pagina’s te bereiken en de content te bekijken/beluisteren.

Je kan starten met een internetopzoeking naar “censorfree dns servers” en hoe u de DNS-instellingen van uw computer(netwerk) kan aanpassen.

Een programmaatje dat hierbij nuttig kan zijn is bv ‘DNS jumper‘, en van hetzelfde bedrijf: ‘DNS-angel‘.
Er bestaan ongetwijfeld nog tientallen gelijkaardige programma’s.

Lees eventueel ook onze eerdere bijdrage op DWM: “Wat is het fijn burger in een land met pers- en internetcensuur te zijn“.

Weggever: Censuurvrije DNS-servers die ik ingegeven heb in de DNS-instellingen van mijn thuisnetwerk en waarmee je RT en consoorten ongestoord kan bereiken: 89.233.43.71, 208.67.220.220, 37.235.1.174, 94.247.43.254. Google-DNS (8.8.8.8 en 8.8.4.4) werken ook, niettegenstaande Google en Youtube bekend staan als voorname systeemvriendelijke censuurmachines.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!