De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Eneco wordt sponsor van Oud-Heverlee-Leuven

Eneco wordt sponsor van Oud-Heverlee-Leuven

dinsdag 4 augustus 2015 17:36
Spread the love

OHL en Eneco

Wat Oud-Heverlee-Leuven dit
seizoen sportief op de voetbalmat zal leggen is na twee competitiematchen nog onduidelijk,
al zijn de uitlatingen van trainer Jacky Matthijsen dit weekend in Het
Nieuwsblad ‘dat het een lastig seizoen wordt, heel lastig’ niet echt
geruststellend. Op vlak van duurzaamheid deed de club afgelopen week echter een
zeer goede zaak door in zee te gaan met het Nederlandse energiebedrijf Eneco
als nieuwe sponsor. De elektriciteit, die Eneco momenteel in ons land levert
aan 160.000 Belgische gezinnen, is immers voor 100 procent afkomstig uit  hernieuwbare bronnen, meer bepaald uit 78
windmolens en 126.000 zonnepanelen die in ons land opgesteld staan. Het bedrijf
werd in het verleden al door Greenpeace al gelauwerd omwille van zijn
duurzaamheid en behoort als enige energieleverancier wereldwijd tot het
internationale WWF-programma ‘Climate Savers’. OHL wil naar eigen zeggen samen
met Eneco zijn stadion duurzaam uitbouwen. Men wil met name meer energie
besparen en ook zelf gaan opwekken uit duurzame energiebronnen. Er is
vanzelfsprekend geen beter medium dan voetbal om dit duurzaam energieverhaal
populair te maken bij de brede massa. De club kan misschien een voorbeeld nemen
aan de voetbalclub van het Duitse Freiburg, die vorig jaar nog aantrad in de
hoogste klasse van de Bundesliga. Bij de vernieuwing van haar voetbalstadion in
1995 liet de club 2.300 m2 zonnepanelen plaatsen op het dak, hetgeen
resulteerde in een elektriciteitsproductie die ongeveer gelijk is aan het energieverbruik
van het stadion. Voetbalfans kregen indertijd de mogelijkheid om tegen 1.500
mark een aandeel te kopen in deze investering, waarmee deze binnen de kortste
keren volledig betaald was. Naast een jaarlijks rendement op deze investering kregen
de supporters bovendien ook prioriteit bij de aankoop van abonnementen en
ontvingen ze tevens een korting op de kostprijs. Waarom op de nieuwe tribune,
die OHL vanaf december tegenover de huidige hoofdtribune bouwt, geen
zonnepanelen plaatsen en supporters mogelijkheid bieden om hierin te
participeren. OHL zou op die manier aan het einde van het seizoen zonder de
minste twijfel de kampioenstitel winnen op vlak van duurzaamheid.

Luc Vanheerentals   

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!