De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Dossier Oosterweel. Waarom de omleiding A102 – Liefkenshoektunnel én tweede spoortonsluiting van de haven eerst?

Dossier Oosterweel. Waarom de omleiding A102 – Liefkenshoektunnel én tweede spoortonsluiting van de haven eerst?

donderdag 19 april 2018 11:50
Spread the love

Fundamenteel in de oplossing van én de mobiliteitsproblemen én van de leefbaarheid.

Werd beloofd in het Toekomstverbond tussen de overheid, de BAM en de actiegroepen. Maar de BAM en overheid weigeren dit toe te passen, met alle gevolgen van dien: Ooserweel-heavy, Hollandse Knoop, Noord-Kasteel moet weg, zeer gedeeltelijke overkapping mogelijk en gigantische overlast tijdens de werkzaamheden…

 Ter illustratie de grafieken en figuren van het studiebureau Vectris dat in opdracht van Ringland deze mobiliteitsstudies heeft uitgevoerd.

  •  Dat leidt het doorgaand (vracht)verkeer rond Antwerpen, weg van de Ring
  • Dat lost onmiddellijk de files op die een gevolg zijn van weefbewegingen tussen dagelijks 300.000 personenwagens die via de Ring ergens in of rond Antwerpen willen geraken en 80.000 vrachtwagens die doorrijden
  • Dat vermindert drastisch het verkeer op de Ring, in het bijzonder het vrachtverkeer. Zowel de Noordelijke Ring (richting haven) als de Zuidelijke.
  • Dat laat toe om
    • een Oosterweel-light verbinding te bouwen bestemd voor lokaal verkeer
    • die door zijn light-karakter overkapbaar wordt
    • het Noord-Kasteel en de historische graansillo’s te redden
    • de Hollandse Knoop te vervangen door overkapbare Deurnese tuinen
    • het stuk van de E313 van Wommelgem tot aan de aansluiting van de Ring te overkappen
    • al die werkzaamheden op de Ring met de helft van het verkeer makkelijker uit te voeren
    • de allerbelangrijkste modal-shift uit te voeren: namelijk deze van vrachtvervoer over de weg naar vervoer via het spoor. De aanleg van de A102 is verbonden met de tweede spoorontsluiting van de haven. Voor die tweede spoorontsluiting ligt er al een 13 km lange geboorde tunnel naast de Liefkenshoektunnel. De plannen zijn klaar om die door te trekken, samen met de A102. Nu gebeurt amper 7 procent van het vrachtvervoer in de haven via het spoor, ondanks het feit dat de Antwerpse haven het dichtste spoorwegnet bezit in Europa. Via de tweede spoorontsluiting kan dit opgevoerd worden naar 40 procent zoals in de Duitse havens. Dit halveert dan het vervoer per vrachtwagen. Het wordt nog belangrijker gezien door de verhuis van MSC naar het Deurgangdok het overgrote deel van de containers worden gelost op Linkeroever.
    • door de tweede spoorontsluiting wordt het ook makkelijker om een light-rail voor personenvervoer langs de Ring te leggen. Nu passeert al het vrachtverkeer per spoor van de haven nog steeds via het ringspoor.
  • Dit is afgesproken in het Toekomstverbond. Dit is een noodzakelijke voorwaarde om het Toekomstverbond te kunnen uitvoeren. Dit moet een strijdpunt worden, zeker met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht.

take down
the paywall
steun ons nu!