Door personenwagens extra te belasten meer en deels gratis OV en minder files.

Door personenwagens extra te belasten meer en deels gratis OV en minder files.

woensdag 25 januari 2017 08:15

Ik kwam net een aantal cijfers tegen.

In 2016 werden er 539 520 wagens verkocht in ons land. Terwijl de verkoop in ons buurland, tegen de 5,6 miljoen meer inwoners in 2013, rond de 400 000 de laatste jaren! Maar hun wagenpark zou dan ook weer veel ouder  zijn. Omdat ze minder kilometers doen?

http://www.autoblog.nl/belgie-is-autoverkoopparadijs-maar-waarom

Ik zit met een aantal vragen. Is het openbaar vervoer in Nederland beter en/of goedkoper? Ligt het aan onze “wooncultuur”? Of toch weer vooral de bedrijfswagens?

Waarschijnlijk een combinatie van factoren.

De prijs van veel wagens lijkt hoger te liggen in Nederland. http://www.autofans.be/nieuws/overheid/31085-waarom-er-zon-prijsverschil-tussen-nederland-en-belgie

Stel dat een gemiddelde vers-van-de-pers-vierwieler 15 000 euro kost. En dat men de inverkeerstelling één tiende ervan duurder maakt. Eventueel te betalen in termijnen, drie jaar of zo.

De opbrengst ervan, rond in dat geval 750 miljoen, wordt omgezet in een aantal gratis verplaatsingen per trein, tram en bus per wagenbezitter t.w.v. minstens 100 en maximaal 200 euro per persoon. Goed voor ongeveer een maand?

Als een persoon de wagen de komende 10 jaar heeft en die 20 dagen jaarlijks thuis laat staan, kan hem of haar dat dus tot 2000 euro besparen. Als hij of zij 1000 kilometer zou uitsparen per jaar, het verbruik rond de 8 liter per 100 is en de prijs per liter iets meer dan 1,60. Als het gaat om een goedkope en/of kleinere wagen, kost het hem of haar misschien 750 à 1000 euro. Lijkt me een goede deal voor de bescheiden-wagenbezitters.

Die 750 miljoen per jaar wordt vervolgens verdeeld over de betreffende maatschappijen en zij investeren dat in meer voertuigen, lijnen, haltes, stations, chauffeurs, …

“Voorzitter, minister, collega’s, op vrijdag 9 december 2016 berichtte de krant De Tijd op haar voorpagina dat Infrabel van plan is om tot 2020 geen enkele grote investering in nieuwe spoorinfrastructuur te realiseren. De heer Keulen merkte pertinent op dat dit past in de federale besparingspolitiek, die er overigens ook al voor heeft gezorgd dat de NMBS 800 miljoen euro minder zal investeren dan waarin oorspronkelijk was voorzien. Minister, in uw conceptnota noemt u het spoor terecht “de ruggengraat van het openbaar vervoer”.”

Zelfs als in 2020 het manna uit de hemel zou vallen en Infrabel alsnog enkele of alle strategische projecten zou uitvoeren, dan betekent dit nog dat we voor sommige projecten – zoals voor spoorlijn 18 Hasselt-Neerpelt en spoorlijn 204 Gent-Zelzate – de uitvoering pas tegen 2029 mogen verwachten. De doorlooptermijn van de projecten bedraagt vijf, zes, zeven, acht of meer jaren. Stoppen met investeren tot 2020 zou dus dramatische vertragingen opleveren.”

https://www.vlaamsparlement.be/commissies/commissievergaderingen/1098857/verslag/1101024

Als iedereen zijn gratis ritten zou gebruiken, zou dit effect hebben op de files. Kan moeilijk anders. En hoeveel kosten die ons land weer? Ik meen ergens gelezen te hebben: 8 miljard!

En dat bedrag gebruiken betekent natuurlijk ook meer banen, voor chauffeurs, werknemers van bedrijven die spoorwegen aanleggen en treinen en bussen bouwen, … En dan weer loonlasten en BTW en minder uitkeringen voor de overheid.

Treinen en bussen moeten rollen, evenals geld.

Stel een terug-verdieneffect van 200 miljoen van de 750 en minstens 6 % minder – potentieel/initieel een procent of 8, hopelijk minstens voor de helft gebruikt, aangevuld door minder chauffeurs t.g.v. een groter OV-aanbod en “de smaak te pakken krijgen” en/of minder verslaafd aan het individuele weggebruik – wagens op de weg en dus 24 % minder files = 2,2 miljard collectief profijt per jaar? Oh ja, wel minder inkomsten van diesel en benzine. 7 miljoen voertuigen x 1250 liter = 8, 750 miljard liter op 10 jaar?!  Indien 80 cent of 1 euro belastingen per liter … Maar dan ook weer minder vervuiling, minder verkeersstress, … Waarschijnlijk niet te berekenen op voorhand de gehele som. Toch niet door mij …

http://demotorsite.be/nieuws/studie-10-meer-motoren-40-minder-file

 Verdere mogelijkheden:

– minstens 750 miljoen inzamelen, kan ook door de jaarlijkse wegentaks te verhogen met ruim 100 euro gemiddeld, of eventueel de helft van het huidige bedrag meer, dus bijvoorbeeld van 300 naar 425 en 350 naar 475 of van 300 naar 450 en 350 naar 525; elektrische wagens, die ook mee files veroorzaken, van 0 naar 125 of 150

– de meest lucratieve en “meervoudig logische”: stel dat er 4 miljoen gezinnen zijn en dus ongeveer 7 miljoen personenwagens, hetgeen wel eens “te veel van het goede” zou kunnen zijn; de tweede wagen van de wooneenheid minimaal 600 euro verkeersbelasting, de derde 900 en vanaf de vierde 1200 per jaar; dit zou wel eens minstens 900 miljoen per jaar kunnen opleveren; voor de extra som krijgt het gezin opnieuw weer x aantal dagen gratis openbaar vervoer, bij voorkeur de werkende solo-pendelaars in de week, de anderen in de niet-spitsuren en dus ook in het weekend

– 20, 22, 24 dagen “free pass” wanneer het uitkomt, 30 of hooguit 40 dagen of zo als men bijvoorbeeld voor een alleen-die-ene-?eekdag-formule opteert zodat de vervoersmaatschappijen kunnen voorspellen of er op bepaalde tijdstippen en plaatsen meer of grotere voertuigen nodig zijn

– zij die al een abonnement hebben voor weekdagenverplaatsingen, krijgen een gratis weekendkaart

– zij die al een all-in abonnement hebben omdat ze werken voor het Openbaar Vervoer, krijgen bijvoorbeeld 4 dagen per jaar meer vakantiedagen

– voorafgaand aan rekeningrijden-voor-iedereen – zou dit niet best tegelijk gebeuren in een groot deel van de EU of zelfs overal? – , of gelijktijdig, of in de plaats ervan gecombineerd met tolrijden rond Brussel en Antwerpen?

Meer moeten betalen voor verplaatsingen is natuurlijk geen fijn nieuws. Maar de vervuilers moeten meer bijdragen, en wie kan daar intellectueel en constructief-moreel tegen zijn? Er valt niet aan te ontsnappen, als we de hele planeet, onze ecosfeer, onze leefomgeving niet helemaal naar de knoppen willen helpen. Eigenlijk zouden alle verborgen kosten moeten worden aangerekend, om vervolgens andere zaken minder duur te maken.

http://www.autoblog.nl/archive/2011/06/23/werkelijke-kosten-voor-brandstof-zijn-vele-malen-hoger

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!