De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Foto CC Flickr by Fietsberaad.

Dodehoek

woensdag 27 november 2019 16:29
Spread the love

“Wanneer men ziet hoezeer de Autoriteiten zich ingespannen hebben om de bevolking te beschermen tegen de oorzaken van wanhygiëne, ontberingen en gevaren van alle soorten, dan kan men enkel verbijsterd zijn over hun apathie en hun verzuim tegenover de wandaden van het automobilisme”, aldus Prosper De Wilde, een emeritus hoogleraar aan de VUB, in 1906 bij het verschijnen van de eerste auto’s in het straatbeeld.

Het citaat, waarmee ik steeds mijn lezingen over mobiliteit begin, spookt weer door mijn hoofd naar aanleiding van de twee dodelijke dodehoekongevallen dinsdag in onze regio. Om 11h30 stierf een 76-jarige dame toen ze werd aangereden door een vrachtwagen op de rotonde aan de Aarschotsesteenweg en Steenweg op Holsbeek in Rotselaar.

Even later om 14h stierf een 74-jarige fietser uit Zemst toen hij op het kruispunt van de Kloosterstraat en de Wespelaarsesteenweg in Haacht overhoop werd gereden door een rechts afdraaiende vrachtwagen. Jaarlijks gebeuren er in ons land gemiddeld 50 dodehoekongevallen met vrachtwagens waarvan een vijfde met dodelijke afloop en een vierde met zware verwondingen voor zwakke weggebruikers (vooral fietsers).

De technologie om dergelijke ongevallen efficiënt te voorkomen is nochtans al geruime tijd beschikbaar. Een combinatie van sensoren en camera’s alarmeert een vrachtwagenchauffeur onmiddellijk als er een zwakke weggebruiker in zijn omgeving vertoeft. Er bestaan ook systemen die zwakke weggebruikers verwittigen als zij zich in een dode hoek van een vrachtwagen bevinden.

Aan de UGent werd recent zelfs een technologie ontwikkeld dat chauffeur en zwakke weggebruiker gelijktijdig alarmeert. De politieke wil om dergelijke systemen verplicht in te voeren is ondanks de vele zware dodehoekongevallen niet aanwezig.

Symptomatisch over hoe wij reageren op al die verkeersdoden was ook het oorverdovende politieke zwijgen dinsdag ten aanzien van het bericht van VIAS dat er de eerste negen maanden van dit jaar 372 doden (ter plaatse) vielen op Belgische wegen, 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Het kot zou daarentegen weer te klein geweest zijn moesten er dinsdag even verderop op de parking van de E314, enkele honderden meters van de plaats in Rotselaar waar de 76-jarige vrouw stierf, transmigranten aangetroffen zijn.

Luc Vanheerentals

auteur van ‘Fifty Ways to Leave Your Car. Duurzame alternatieven voor de auto’ (2018) en ‘Leven zonder auto’ (2014)

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!