Direct marketing, do or don’t?

Direct marketing, do or don’t?

vrijdag 13 januari 2017 09:35

Met een poster, een algemene advertentie of een radioboodschap communiceer je met de massa. Een eerder toevallig publiek van voorbijgangers, lezers en luisteraars. Handig om op te vallen bij wie het merk, producten of diensten nog niet kent of om top of mind te blijven bij wie zowel het merk als de concurrenten kent. Maar wie zijn die mensen? Dat eerder toevallig publiek bestaat immers ook uit individuen met andere voorkeuren en interesses. De voordelen van direct marketing zijn net de persoonlijke gesegmenteerde aanpak en de meetbare respons. Een-op-een communicatie dus.

Persoonlijke contact met je klant

Direct marketing is gericht op het verkrijgen en onderhouden van dat persoonlijke contact met je klant. Hier kan je verschillende technieken voor inzetten. Zowel online als offline. Met een persoonlijke aanpak bereik je nu eenmaal meer. Een van de vele voordelen van direct marketing is dus het gevoel dat je bij klant creëert. Wat jij wil aanbieden, vertalen naar wat je klant wil krijgen, kan enkel als je die klant ook effectief kent. Het laat je toe op een creatieve maar vooral op een gesegmenteerde en persoonlijke manier je klantenbestand te benutten. Met meer respons als resultaat.

Meer respons – meetbare respons

En die respons is ook meetbaar. Als je een e-mail uitstuurt naar een bepaald segment van je database kan je meten hoeveel mensen die hebben geopend. Maar ook bij een postale direct mailing kan je op verschillende manieren meten hoeveel mensen die hebben geopend. Zo kan je bijvoorbeeld een kortingsbon, antwoordkaart of URL naar je online boodschap verwerken in je schrijven. Dit zijn de eenvoudigste manieren om snel resultaat te zien van een direct mailing. Uiteraard is het aangewezen om ook dieper te gaan analyseren. Learnings voor je volgende campagne!

Inschatbare kosten

Niet enkel het resultaat is perfect meetbaar. Een van de andere voordelen van direct marketing is dat je vooraf perfect de kosten kan inschatten in verhouding tot de verwachte opbrengsten. Als je inzet op massareclame is dit minder evident. De kosten per contact kunnen dan wel lager liggen dan bij gesegmenteerde en gepersonaliseerde reclame, toch kan er verspilling optreden. Ook je budget ziet dus de voordelen van direct marketing in.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!