De wereld is om zeep in duizend woorden

De wereld is om zeep in duizend woorden

dinsdag 29 januari 2019 14:12

De wereld is om zeep, dat denk ik wanneer ik de telefoon neerleg nadat ik een afspraak heb geregeld voor het herstellen van mijn verwarmingsketel. Die had het immers begeven en herstelling drong zich op. Dat was dag op dag veertien dagen geleden net voor de winterprik de temperatuur hier voor het eerst dit jaar onder het vriespunt bracht, want zoiets gebeurd ook altijd juist dan. Het was Murphy geloof ik die daar een theorie over bedacht. Maar niet getreuzeld. Ik telefoneer dus naar de installateur. Die zegt het door te zullen geven aan de hersteldienst die mij zal contacteren om een afspraak te maken voor het herstel. Da’s goed, zeg ik. Dat zal wel een paar dagen duren, krijg ik uit de andere kant van de telefoon te horen. Ik zeg wablief. Dat zal wel een paar dagen duren hoor ik opnieuw uit de andere kant van de telefoon. Ik zeg ik heb het wel gehoord, maar dat is toch niet normaal een paar dagen terwijl de winterprik hier juist die de temperatuur voor het eerst dit jaar onder het vriespunt brengt en dan had ik nog niet eens gedacht aan het feit dat de verwarmingsketel ook het warme water verzorgd dat ik nodig heb om me te kunnen wassen. Dat is volkomen normaal meneer want we geven de voorrang aan mensen wier verwarmingsketel defect is en het is druk en het lijkt wel of alle verwarmingsketels tegelijk er de brui aan geven. Dat laatste denk ik er gemakshalve bij om mijn kwaadheid af te leiden naar ongevaarlijkere oorden. Maar dat is het juist zeg ik daarop, mijn verwarmingsketel is defect. Volgens onze gegevens meneer is uw ketel van het jaar 2014 en moest hij wettelijk bepaald een onderhoud krijgen in 2016 wat niet gebeurd is en ondertussen is het 2018. Eind 2018 om precies te zijn. Dat is juist zeg ik, daarom had ik ook in november 2018 de juiste dag moet ik opzoeken, via elektronische brief een verzoekschrift ingediend om een onderhoud te regelen. Daar is geen reactie op gekomen ook niet toen ik een maand later in december 2018, het moet dan half december zijn geweest, via elektronische post een herhalingsbrief stuurde. Wij doen ook maar ons werk meneer kreeg ik uit de andere kant van de telefoon te horen en het is druk en het lijkt wel of alle verwarmingsketels er tegelijk de brui aan geven en toen ik een week nadien nog steeds niets van de herstellingsdienst had gehoord, raapte ik mijn moed bijeen al voelde het eerder als mijn schuldenlast omdat ik nagelaten had de verwarmingsketel te laten onderhouden op het voorziene tijdstip en telefoneerde ik opnieuw de installateur. Het was iemand anders aan de telefoon die verbaasd was dat de hersteldienst nog niets van zich had laten horen maar het was druk en het was of alle verwarmingsketels tegelijk er de brui aan gegeven hadden. Maar dat laatste dacht ik erbij om mijn verontwaardiging te leiden naar ongevaarlijker oorden en ze ging dadelijk horen hoe het zat en aandringen op een telefoontje van de hersteldienst die niet bij hun zat maar een aparte dienst was. Dat versta ik antwoorde ik want dat had ik al begrepen uit mijn contact met de installateur de week voordien. Ondertussen had ik de verwarmingsketel via een bypass en heel veel doorzettingsvermogen van mijnentwege toch weer aan de praat gekregen al was ik er niet zeker van voor hoelang en leek de winterprik met temperaturen tot onder het vriespunt toch goed op weg om hier voor een tijdje te blijven hangen. Althans dat was vorige week en nu ziet het er al weer anders uit maar dat gaat zo met het weer. Als de temperatuur stijgt en de sneeuw verdwenen is, is het nog moeilijk je voor te stellen dat het de week voordien nog heel anders was. Bovendien had ik ook al aan de mogelijkheid gedacht om mij te wassen met water uit de snelkoker voor mocht de verwarmingsketel het toch niet houden. Een gedachte die mij terugbracht in de geschiedenis al betrof het toen nog een fluitketel en geen elektrische snelkoker. Dus nu wordt ik getelefoneerd door iemand van de hersteldienst die een afspraak wil maken voor de herstelling en of ik het type, het installatiejaar en het serienummer even wil doorgeven net als mijn elektronisch postadres. Waarvoor heb je dat laatste nodig vraag ik beleefd en of dat nodig is. Dat is niet nodig krijg ik uit de andere kant van de telefoon te horen waarna ik doorgeef dat de verwarmingsketel foutmelding F24 en F52 aangeeft, want ik wil niet verklappen dat ik de verwarmingsketel dankzij een bypass en heel veel doorzettingsvermogen van mijnentwege weer aan de praat gekregen heb en of ik de herstellingsdienst na afloop meteen via elektronische bankkaart wou betalen. Dat ik dat liever via ouderwetse overschrijving betaalde liet ik weten omdat ik dacht dat als ik veertien dagen moet wachten op een telefoontje van de hersteldienst alvorens zij zouden langskomen zij toch ook wel een paar dagen langer konden wachten op hun geld en dat ik dan wel mijn elektronisch postadres moest opgeven en dat ze dan niet meteen een dag en tijdstip kan geven waarop de hersteldienst kan langskomen omdat alles dan eerst ter bevestiging via elektronische post zou moeten gebeuren. Of ik dus via elektronische bankkaart meteen na afloop van de herstelling kon betalen. Maar ik heb nog geen enkele afspraak gemaakt antwoord ik licht geïrriteerd waarna de stem aan de andere kant van de telefoon antwoordt dat ze niet precies kan zeggen om hoe laat maar dat dat morgen wel kan tussen half acht en zeventien uur en of dat goed was. Wablief vraag ik dan opnieuw want ik had dat laatste echt niet goed verstaan waarop ze herhaalde dat dat morgen wel kan tussen half acht en zeventien uur en of dat goed was. Dat was goed antwoorde ik en dat de wereld om zeep is. Dat laatste dacht ik er gemakshalve bij om mijn gelatenheid af te leiden naar ongevaarlijkere oorden.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!