De vernieuwing van De Post
Tijdingen, Post -

De vernieuwing van De Post

maandag 10 januari 2011 19:03

Herhaaldelijk worden wij erop gewezen dat de vorm en de schijn belangrijker zijn dan de werkelijkheid. Eén van de cruciale voorbeelden is De Post. Nu de grote verandering in BPost…
Het is ooit bedoeld als publieke dienstverlening. Om ons beter te dienen (sic) schaft men voortdurend postkantoren af. Geen nood, de openbare dienst – de Post – sluit een akkoord met de handel en het gevolg zijn de fameuze Postpunten. De Bpost wil ons wijsmaken dat het allemaal is om ons beter te dienen..
Ook met haar personeel ligt de Bpost bijna steeds in onmin.
De post is dus het strijdperk om onze samenleving voortdurend meer te commercialiseren.
Het bestuur van de post weet niet meer wat dienst aan de bevolking is.
Dat ligt aan wat Tony Judt (+2010; in “De vergeten twintigste eeuw”) noemt: alleen het grote verhaal van de economie blijft overeind.
In het eerste deel van zijn “De tocht naar het Avondland” legt Jan Leyers even de nadruk op ons grote verlies van (het gevoel van) gemeenschap.
Het is dus een klein manipulatief kunstje om al die individualisten in een neoliberale maatschappij om te turnen. En wij? Wij ondergaan het allemaal sprakeloos.
 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!