De Lijn: Vlaams Parlement om de tuin geleid

De Lijn: Vlaams Parlement om de tuin geleid

dinsdag 17 juli 2018 14:10




Hoe de Directeur-generaal van De Lijn, Roger Kesteloot, Vlaams parlement en de Commissie Mobiliteit om de tuin leidt in samenwerking met Ben Weyts (N-VA), zijn bevoegd minister :

Afgelopen donderdag, 12 juli 2018, kwam Roger Kesteloot (De Lijn) zijn ‘open brief’ in de pers omtrent de negatieve beeldvorming van De Lijn in de media, verantwoorden voor de Vlaamse volksvertegenwoordigers tijdens de Commissie Mobiliteit van het Vlaamse Parlement.

Volgens die Kesteloot was het hoog tijd een aantal beweringen en leugens in de pers te weerleggen en het imago van de openbare vervoersmaatschappij te herstellen, en dat met zijn open brief in advertentievorm in drie Vlaamse kranten.

Dat hijzelf niet van een vleugje desinformatie vies is, tijdens deze zitting, ontging de parlementsleden van oppositie en meerderheid schijnbaar.

Zo beweerde Kesteloot onder meer dat het sinds 2012 geleden is, de vorige gemeenteraadsverkiezingen, dat er nog werd gesnoeid in het aanbod bij De Lijn. Ben Weyts herhaalde deze bewering instemmend door te beweren dat het meer dan 3 jaar geleden is dat het aanbod van De Lijn is ingekort.

De aangehouden besparingsinspanningen sinds 2010 en 2014 hadden natuurlijk WEL een repercussie op het aanbod van De Lijn, in tegenstelling tot wat de directeur-generaal en zijn minister beweren. Zo werd er in 2015 naar schatting 34,5 miljoen euro bespaard op de werkingskosten bij De Lijn. Een besparing welke het schrappen van een aantal belbuslijnen in Antwerpen, Brabant, West-Vlaanderen en reguliere lijnen tot gevolg had in dat jaar. Tevens werden in 2015 tal van vroege- en late busritten afgeschaft. Allemaal in functie van die besparingen. Sommige weekenddiensten, zelf her en der een nachtaanbod, verdwenen definitief. Voor een bedrag van minstens 6.8 miljoen euro werd er bespaard op het aanbod in 2015. Dat in tegenstelling tot de beweringen van Minister en zijn Directeur-generaal.

Het feit dat de tevredenheid omtrent het aanbod en werking van De Lijn tussen 2014 en 2018 daalde van 70 procent tot 63 procent en er plaatsen zijn waar de stiptheid gedaald is tot onder de 40 procent, zouden zowel Kesteloot als Weyts ertoe moeten aanzetten terug echt te investeren in het openbaar vervoer ipv. deze kapot te besparen ten koste van reizigers, personeel en steden of gemeenten.

Het spuien van mist en halve waarheden, daarmee zijn noch reizigers noch personeel gediend. Dat dit zomaar geruisloos het Vlaamse parlement kan passeren is een democratie en haar media onwaardig.

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!