De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

De Lijn schrapt in Leuven 54 bushaltes
Opinie -

De Lijn schrapt in Leuven 54 bushaltes

woensdag 26 mei 2021 10:46
Spread the love

 

Eind april maakte Vlaams Verkeersminister Lydia Peeters bekend dat er vanaf 2022 in de vervoerregio Limburg 1.349 bushaltes geschrapt zullen worden, in de vervoerregio’s Aalst 182, Waasland 162 en Mechelen 375. Uit een korte toelichting afgelopen donderdag in de Leuvense gemeenteraadscommissie bleek dat er op het grondgebied van Leuven 54 van de 409 bushaltes voor de bijl gaan. In de meeste gevallen worden de haltes geschrapt omdat er volgens De Lijn op voldoende wandelafstand nog een andere aanwezig is. In drie gevallen is er sprake van een samenvoeging van twee bushaltes op een tussenliggende locatie. Enkele andere haltes verdwijnen omdat de betrokken buslijn in het kader van het nieuwe busplan afgeschaft of verplaatst wordt. Omdat er in dit nieuwe netplan ook sprake is van enkele nieuwe buslijnen zijn er weliswaar ook een 15-tal nieuwe bushaltes voorzien.

In de Leuvense binnenstad verdwijnt bijvoorbeeld de halte in de Vesaliusstraat ter hoogte van Campus Vesalius (Groep T). In Wijgmaal wordt de halte aan het Sportcentrum in de Bellonstraat geschrapt, in Wilsele is dat het geval met de haltes aan de Mechelsesteenweg (ter hoogte van de Decouxlaan) en Spaarzaamheidsstraat (ter hoogte van de Processiestraat). In bepaalde gevallen zoals aan de Oude Baan (ter hoogte van de Wakkerzeelsebaan) in Wijgmaal is de schrapping het gevolg van het feit dat er vanaf 2021 geen bediening meer zal zijn. Elders zoals in Kessel-Lo aan de Guido Gezellelaan en Koning Albertlaan is er sprake van een nieuwe halte waarbij twee andere samengevoegd worden. Ook op de Sint-Jansbergsesteenweg en de Celestijnenlaan worden haltes samengevoegd. Er zijn anderzijds nieuwe haltes voorzien aan de Meerdaalboslaan in Kessel-Lo, IJzermolenstraat in Heverlee …

Tijdens de raadscommissie werd nauwelijks enkele minuten tijd besteed aan deze plannen van De Lijn. Bovendien maakte niemand van de aanwezige gemeenteraadsleden een opmerking. De gevolgen voor ouderen en anderen, die slecht te been zijn, zijn nochtans niet min. Van drie haltes in de Gemeentestraat in Kessel-Lo bijvoorbeeld verdwijnen er twee waaronder de zeer druk gebruikte stopplaats ter hoogte van de Kerkstraat. Men zal er in deze straat vanaf 2022 nog enkel de bus kunnen nemen aan de Van Rodestraat en in de verdere omgeving aan het De Becker-Remy- en Gemeenteplein. De Lijn wil met deze maatregel de reistijd verkorten. In de Gemeentestraat zal dit echter geen effect ressorteren omdat de reissnelheid er omwille van het drukke verkeer sowieso erg laag ligt. Te vrezen valt dat minder mensen de bus zullen nemen. Streven naar basismobiliteit is zoals bekend echter geen doelstelling meer voor De Lijn.

 

PS Interesse in mijn boek ‘Fifty Ways to Leave Your Car’ (320 blz.)? Stort 12,50 op mijn rekening BE65 7855 2875 6196 met vermelding van je adres.

Creative Commons

take down
the paywall
steun ons nu!