De fietsenterreur in grote steden: maken te veel fietsen een stad onveilig?
Terreur, Fietsers, Fietsen, Grote steden, Fietsgedrag -

De fietsenterreur in grote steden: maken te veel fietsen een stad onveilig?

dinsdag 4 oktober 2011 10:22

Kan fietsen in een stad onveilig worden wanneer er te veel fietsers zijn? Het is een vraag die niet vaak wordt gesteld. Belangengroepen vinden het een non-issue en houden vast aan een vaak gehoorde wijsheid: hoe meer fietsers, hoe veiliger de weg wordt… voor iedereen.

Maar in Kopenhagen – een van ‘s werelds meest fietsvriendelijke steden met 36% inwoners die naar school of het werk fietsen en die dat cijfer tegen 2015 wil optrekken tot 50%- beginnen een aantal inwoners daar anders over te denken.

Volgens de Deense Fietsersfederatie en de toerismeorganisatie Wonderful Copenhagen begint het aantal lokale fietsers en hun vaak roekeloos gedrag een gevaarlijk en intimiderend klimaat te scheppen.

‘Ik laat mijn kinderen in het spitsuur niet langer per fiets de stad inrijden. Het is gewoon te gevaarlijk en te angstaanjagend,’ zegt Aneh Jajdu van Wonderful Copenhagen in The Guardian Weekly (betaalde toegang).

Niet enkel de lokale inwoners hebben last van fietshyperactiviteit, ook toeristen zeggen bang te zijn voor het agressieve karakter van de massa fietsers. Naarmate hun aantal toeneemt, wordt hun gedrag bedenkelijker en zijn er meer incidenten, waarbij fietsers elkaar de pas afsnijden en tegen elkaar aanbotsen. Zelfs voor een ongetraind oog is het evident dat Kopenhagen de grote aantallen fietsers niet langer aankan; in de ganse stad heerst een latent tekort aan fietsenstallingen en wordt elke vrijstaande paal gebruikt om er een reeks fietsen aan de ketting te leggen.

De Deense Fietsersfederatie probeert de overheid te bewegen om nog meer en bredere fietspaden aan te leggen door te stellen dat de situatie vandaag ronduit gevaarlijk is. ‘Maar door te stellen dat fietsen gevaarlijk is schiet de federatie zichzelf in de voet,’ zegt mobiliteitsexpert Mikael Colville-Andersen. ‘Ze moeten in termen van oplossingen denken en een fiets zien als een product dat – net als elk ander – moet verkocht worden. Dat betekent dat je de positieve aspecten van fietsen moet onderstrepen.’

Bron : The Guardian / Express.be

Persoonlijk denk ik dat het meer te maken heeft met het gedrag van de fietsers en gebrek aan  respect voor elkaar dan hier te  spreken van fietsenterreur .. 

 Ik ben in Brussel centrum op zebrapad ook al bijna omvergereden  door fietsers ..  En Brussel kan je helemaal niet vergelijken met fietsenlanden zoals Denemarken , Nederland enz…

Luc Schrijvers 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!