Dat de Belgische bedrijven hun spaargeld deels in de toekomst van hun land, zichzelf, zuivere lucht investeren!

Dat de Belgische bedrijven hun spaargeld deels in de toekomst van hun land, zichzelf, zuivere lucht investeren!

maandag 6 februari 2017 20:49

“De Commissie stelt vast dat in België het privégebruik van bedrijfswagens nog altijd sterk wordt gesubsidieerd. Deze gunstige fiscale behandeling is goed voor 3,75 miljard euro aan gederfde inkomsten. “Van alle OESO-landen ligt de totale jaarlijkse subsidie per auto het hoogst in België, op 2.763 euro”, luidt het. 

Verder verwijzend naar de OESO, stelt de Commissie dat “dit zwakke punt verdere vooruitgang in de aanpak van congestie, luchtvervuiling en de uitstoot van broeikasgassen belemmert”. Volgens het Federaal Planbureau leggen bedrijfswagens in België jaarlijks 6.000 kilometer extra af en bedraagt het welvaartsverlies 905 miljoen euro, of 0,23 procent van het bnp.”

http://www.demorgen.be/binnenland/europa-nergens-meer-files-dan-in-belgie-nergens-is-de-subsidie-per-auto-hoger-b46960ba/

Onze bedrijven zorgen uiteraard voor onze welvaart, maar het is zeker niet alles goud wat blinkt. Ze zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen, samen met de overheid. Ze willen een lagere vennootschapsbelasting, en dat zou 7 miljard kosten. Mij niet gelaten, als gegarandeerd wordt dat dat de komende decennia meer zal opleveren dan het kost. Maar ik hoop dat de EU-landen weldra wakker worden en zullen vaststellen dat nog meer fiscale concurrentie een race to the bottom zal blijken en dat de omgekeerde beweging moet ingezet worden.

http://blog.antwerpmanagementschool.be/nl/vennootschapsbelasting-naar-20-percent

Geld moet rollen is het oude gezegde. maar het gebeurt niet of te weinig.

Mijn voorstel: dat de Belgische bedrijven voor een jaar of 4 hun spaargeldaangroei “doneren” aan de federale overheid. Dat zou dus jaarlijks een miljard of 5 kunnen zijn. Dit om de begroting te doen kloppen en verdere besparingen overbodig te maken, want die kunnen meer kosten dan opbrengen, zoals vaak blijkt jaren later.

Stel: een onderneming uit Leuven betaalt daardoor 100 000 euro meer door deze afspraak.

Compensatie: de komende 20 jaar kan het bedrijf 5 elektrische wagens kopen en een subsidie krijgen van 20 000 euro per exemplaar (al dan niet met een onderhoudscontract, indien de prijs eronder ligt) of een evenwaardige korting bij het leasen maar dan over 4 jaar, + 1 % in euro’s cash in 2018, +2 in 2019, + … en + 20 % in 2038. Als in dat laatste jaar blijkt dat er geen enkele wagen is aangekocht, dan wordt het hele bedrag “cash” dus bankrekeningsgewijs uitbetaald.

http://trends.knack.be/economie/bedrijven/belgische-bedrijven-zitten-op-240-miljard-euro-cash/article-normal-508221.html

“De Belgische ondernemingen hebben in hun boeken bijna evenveel cash staan als de particulieren op hun spaarboekjes. Wat zijn ze daarmee van plan? Eindelijk investeren, blijkt uit een studie van Deloitte. Maar eerst moet het vertrouwen terugkeren.

240 miljard euro aan liquide middelen hebben de Belgische ondernemingen in hun boeken staan. Dat cijfer komt van B-information, een bureau gespecialiseerd in financiële informatie. Het analyseerde de balansen die de niet-financiële ondernemingen de voorbije zes jaar hebben ingediend. Ongeveer 348.000 van de 410.000 bedrijven hebben hun balans over 2013 al gepubliceerd en daaruit blijkt dat ze samen over meer dan 222 miljard euro cash beschikken, of 638.000 euro per onderneming. Wellicht hebben de ‘achterblijvers’ minder in kas, want doorgaans publiceren de grootste en rijkste ondernemingen het snelst hun rekeningen. Maar de berg cash is zeker groter dan 240 miljard euro, 55 miljard meer dan in 2007.”

(Ik weet het wel; het artikel is ruim 2 jaar oud. Maar zou het totaal achterhaald zijn?)

Wel, help dan zelf het vertrouwen te creëren!

 http://www.standaard.be/cnt/dmf20160826_02441012

“Laag, lager, laagst met die vennootschapsbelasting

27 augustus 2016 om 03:00 uur | Karsten Lemmens

Bedrijven minder belastingen doen betalen, dat is de inzet van die gedroomde vennootschapsbelasting van 20 procent. Maar nieuw is dat niet: Europese landen knippen al jarenlang in hun tarieven en zijn zo in een race to the bottom verzeild geraakt.”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!