De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Danone trekt vage gezondheidsbeweringen in

Danone trekt vage gezondheidsbeweringen in

maandag 19 april 2010 11:16
Spread the love

Afgelopen donderdag kondigde zuivelproducent Danone aan dat het zijn gezondheidsbeweringen over het populaire yoghurtdrankje Actimel en de yoghurt Activia intrekt. We zullen niet langer de vage beweringen horen dat Actimel onze ‘natuurlijke weerstand’ versterkt en dat de ‘actieve bifidus’ in Activia onze transit ondersteunt.

Danone diende een aanvraag in bij het Europees voedselagentschap (EFSA) om deze beweringen te mogen gebruiken, maar trok deze uiteindelijk weer in. Naar eigen zeggen omdat ze wachten op meer Europese opheldering over de regelgeving. Maar meer waarschijnlijk omdat ze vrezen voor een expliciete afwijzing van hun gezondheidsbeweringen door het EFSA. Nog niet zo lang geleden, eind februari dit jaar, maakte het EFSA immers bekend dat ze alle gezondheidsbeweringen over probiotica afkeurt. De werking van probiotica – de melkzuurbacterieën die verantwoordelijk zijn voor de zogenaamde heilzame werking van de Danone-yoghurts – is volgens het EFSA niet wetenschappelijk bewezen.  Een duidelijke stelling die niet veel extra uitleg behoeft.

De Maakbare Mens vzw is verheugd dat de nieuwe Europese regelgeving van 2007, die het gebruik van gezondheidsbeweringen reguleert, begint door te sijpelen tot in de winkelrekken. Er dient echter nog een lange weg afgelegd te worden. Voor een groot aantal producten heeft men nog tijd tot 2022 om de gezondheidsclaims aan te passen. Verwacht wordt dat voedingsproducenten spitsvondige creativiteit aan de dag zullen leggen om de lijst van verboden gezondheidsbeweringen te omzeilen. Danone lijkt in ieder geval, met zijn ‘voorlopige’ intrekking, van zins dat te doen.

Van een waterdichte bescherming van de consument is dus, ondanks de nieuwe Europese wetgeving, nog geen sprake. Kritische zin aan de dag leggen bij een bezoek aan de supermarkt, blijft de boodschap.

Op www.demaakbaremens.org vindt u meer informatie over deze thematiek, die u alvast op weg kan helpen.

Aeneas De Baets

De Maakbare Mens vzw

take down
the paywall
steun ons nu!