De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Dag 2 bij class 3 en 4 van de Mcgregor Waldorfschool.

Dag 2 bij class 3 en 4 van de Mcgregor Waldorfschool.

dinsdag 29 november 2011 17:12
Spread the love

Sinds vanmogen hebben we een plekje gevonden bij het zwembad waar we uiteindelijk toch op het internet kunnen. Het is nog steeds geen volledige connectie maar het lukt al wel.

Vanmorgen heb ik de zon zien opkomen vanachter de bergen. Gezeten op een bank aan het zwembad zag ik een heus schouwspel van steeds weer veranderende kleuren en lichtinval. De bergen dienden als buffer tussen de reizende zon en de wijngaarden. Dit kan je alleen in Zuid Afrika zien.

Mary’s class:

Voor we naar onze volgende dagopdracht gaan, bezoeken we de klas van Mary, de dochter van Katleen. Zij volgt les bij een leerkracht die een klein klasje organiseert en die een eigen ontwikkelde methode hanteert voor leerlingen met een leerachterstand. Het is voor Mary een openbaring om les te volgen in deze klas. Amper zes leerlingen maken deel uit van de groep. Er wordt veel aandacht besteed aan het combineren van leerstof en praktische opdrachten. Zo wordt er bijvoorbeeld op vrijdag gekookt. Tijdens het koken moeten de leerlingen ook de recepten opschrijven in hun taalschrift. Zo combineert de leerkracht het aanleren van het koken en het ontwikkelen van het schrijven. En zo gebeurt dit ook met rekenen, taal enz… Een mooie en leerrijke formule voor leerlingen met bepaalde leerachterstanden. De stappen die Mary en haar vriendjes tot op heden gemaakt hebben is dan ook enorm.

Een creatieve kerstboom voor class 3 en 4:

Deze klas van Miss Grete is een nogal rumoerige bende. Het is tevens de grootste klas van de school met een zeer grote diversiteit van leerlingen. We splitsen in twee groepen en starten met klas 4. Gisteren zorgden we reeds voor een aantal takken, die we samenbundelen tot een wel zeer originele kerstboom. De jongens helpen om de takken samen te binden en in een emmer te plaatsen met steentjes zodat de boom rechtop blijft staan.

Ondertussen start Sylvie met de meisjes om allerhande kerstversiering te maken. Nadat we de boom heben binnengebracht en op een tafel gezet gaat iedereen aan de slag. We maken slingers uit kartonnen schakels, engeltjes met wc rolletjes, achtpuntige sterren uit stevig papier, spiralen uit gekleurd papier en kerstbollen uit papier en stof. Een paar leerlingen hebben een schoendoos meegebracht en maken een kerststal met figuurtjes en dieren.

Drie kwartier later komen ook de leerlingen van klas 3 er bij. De groep wordt nu wel echt heel groot en al snel ontstaan de eerste bekvechterijen. We trachten iedereen aan het werk te zetten maar dat lukt niet altijd even goed. Toch zijn er leerlingen die echt mooie dingen maken en al hun creativiteit naar boven laten komen.

Het resultaat mag dan ook gezien worden. Ook al is de boom nog niet volledig af, toch bruisen de dorre takken van kleur en leven. De komende dagen zullen de leerlingen verder werken zonder ons. De aanzet is echter geven en het nu aan hen om het af te werken.

Morgen hebben we afspraak met de leerlingen van klas 5. We weten nog niet wat we juist met hen gaan doen maar dat zien we dan wel. Het is naargelang het verzamelde materiaal een beetje improviseren op z’n Afrikaans.

Grappa en Eau de Vie proeven:

Na wat inkopen, voor de komende dagen in Robertson, gaan we over tot het betere werk. Onze immer sympathieke gastheer en gastvrouw maken buiten wijn ook Grappa en Eau de Vie. Beide dranken worden gedistilleerd in een heuse installatie. De eigenaar geeft ons dan ook graag een rondleiding. We zijn nogal onder de indruk van de grootte en de omvang van de ketel. Er kan zo’n een 141 liter vruchten of wijn in. Het is bijna uniek in gans Zuid Afrika waar slechts een zestal gelijkaardige distelarijen zijn. Brandy wordt wel op vele plaatsen gemaakt maar Grappa en Eau de Vie zijn eerder uitzonderingen. Robert vertelt ons graag hoe het proces werkt en het is best interessant.

Tijdens het proeven ontdekken we dat Tanagra, Grappa maakt van verschillende soorten druiven. Beide bijna kleurloze drankjes heben 43° alkohol. Redelijk straf spul dus.

Grappa wordt gemaakt van de pel van de druiven. In de Eau de Vie heb je twee soorten. De ene wordt gemaakt van reeds gebottelde wijn, Tinagra Shiraz van 3 jaar en Felicity = een blend van Bordeaux van 5 jaar oud. Vele boeren uit de streek verklaren Robert en Anette voor gek om zulke goede wijnen te gebruiken om te distileren. Het resultaat is echter verbluffend.

De tweede soort Eau de Vie wordt gemaakt van vruchten. Eén van perzikken, een andere van abrikozen en een laatste van citroenen. Deze laatste heeft echter een heel eigen procedé in vergelijking met de anderen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze laatste het prijsbeestje is. Deze valt echt wel in de smaak.

De wijnen zullen voor een andere keer zijn maar zijn ook veelbelovend. We kijken er al naar uit.

De rest van de dag maken we door in de prachtige tuin met zwembad en zicht op de wijngaarden met daarachter de bergen.

Wat moet een mens nog meer hebben?

take down
the paywall
steun ons nu!