Coca-Cola heeft een advertentie gemaakt op de rug van de Egyptische revolutie. Op het filmpje is te zien hoe een reeks fotogenieke inwoners van de hoofdstad Kaïro met ladders en touwen waaraan haken zijn bevestigd een gat trekken in de bewolkte hemel om de zonnestralen toe te laten op de stad te schijnen. Op het einde van het filmpje komt Tahrir Square – de centrale plaats voor de Egyptische demonstranten verzamelden- in beeld met de zinspeling dat het ganse land nu even van een verfrissende pauze mag genieten… Het geheel wordt opgefleurd door een Arabisch liedje waarvan het refrein “Maak morgen beter, de zon schijnt’ luidt.
De video buit de Egyptische situatie schaamteloos uit en toch is het spotje krachtig. Zelden werd propaganda voor een opstand zo professioneel gemaakt. Wie de woorden van de Franse filosoof François de la Rochefoucauld wil begrijpen, die zei dat “huichelarij een eerbewijs van de ondeugd aan de deugd is”, kan gewoon naar deze reclame kijken.
http://www.youtube.com/watch?v=CKX9Wdn43oY&feature=player_embedded
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=mOV7B1WtbYw
Op een tweede video wil Pepsi niet onderdoen. Maar zoals altijd blijft het origineel beter dan de kopie.
Bron : Express.be