De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

#CIVSOCIAL – Eerstelijns humanitaire hulp in Ivoorkust via Twitter en callcenter
Twitter, Humanitaire hulp, Ivoorkust, Abidjan, #CIVSOCIAL -

#CIVSOCIAL – Eerstelijns humanitaire hulp in Ivoorkust via Twitter en callcenter

woensdag 6 april 2011 14:30
Spread the love

Op één week tijd is de humanitaire situatie voor de inwoners van Abidjan in Ivoorkust zeer precair geworden. Gedurende de laatste maanden hebben velen niet meer kunnen werken, de banken zijn gesloten en de kantoren van Western Union zijn sinds februari in heel Ivoorkust gesloten waardoor er geen buitenlandse financiële hulp gegeven kon worden.

Door de gewapende strijd die nu aan de gang is, zijn miljoenen burgers overgeleverd aan rondvliegende kogels en obussen, gewapende dievenbendes, milities, voedsel tekort. De meeste mensen komen hun huizen of gemeenschappelijke ‘cours’ niet uit omdat het te onveilig is op straat. Mensen hebben geen drinkbaar water meer een tekort aan voedsel dreigt. Gewonden kunnen zich niet laten verzorgen.

Getuigen in mijn familie die in Abidjan wonen, vertellen ons aan de telefoon hoe ze overleven door water van de ‘lagune’ te drinken terwijl er achter hun huis een granaat is ingeslagen. De broer van mijn vrouw werd in zijn hand geraakt door een verdwaalde kogel bij hem thuis. Zijn wond is geïmproviseerd verzorgd door de buren.

Op Twitter worden er massaal noodoproepen gepost van mensen in Abidjan en door vrienden en familie buiten Abidjan. Via de hashtag #CIVSOCIAL kan je de meeste berichten volgen die rechtstreeks verband houden met de nood van de burgers in Abidjan. Op deze manier worden noodnummers en levensnoodzakelijk informatie uitgewisseld.

De Ghanese NGO Akendewa, met roots in Ivoorkust, heeft een instant project opgericht om de bevolking van Abidjan ter hulp te komen. Ze ‘controleren’ de hashtag #CIVSOCIAL op Twitter en richten een callcenter in Accra op om noodoproepen vanuit Abidjan te beantwoorden. Mensen zonder belkrediet worden gratis teruggebeld, om dit te financieren loopt er een oproep op het internet.

http://civsocial.akendewa.org/english/

Volg Live op Twitter via http://twitter.com/#search?q=civsocial

take down
the paywall
steun ons nu!