Nicaragua, Nicaraguakanaal, HKND Group -

Chinese zakenman onthult route Nicaraguakanaal

woensdag 31 juli 2013 13:03

Debby Burssens – Chris Wauman (Managua). De aloude droom van de Nicaraguanen wordt werkelijkheid: er komt een kanaal dat de Atlantische met de Stille Oceaan verbindt, en de route is gekend. De Chinese zakenman Wang Jing verkondigt dit vandaag, terwijl president Daniel Ortega zegt dat er geen sprake is van een tweede Panamakanaal “zolang de resultaten van de bestelde haalbaarheidsstudies niet gekend zijn”.

Of en waar het Nicaraguakanaal wordt gegraven, is al maanden voer tot discussie in binnen- en buitenland, nadat het parlement van Nicaragua op 13 juni 2013 het licht op groen zette voor de haalbaarheidsstudies en een concessie van honderd jaar voor de Chinese HKND Group. CEO Wang Jing verklaart vandaag echter in The Telegraph: “Ik ben honderd procent zeker dat de bouw start in december 2014 en dat we in 2019 klaar zullen zijn.”

Uiteindelijk is de keuze voor de route van dit kanaal, dat de Atlantische met de Stille Oceaan verbindt, gevallen op route drie. Die loopt via Hound Sound Bar (ten zuiden van het eiland Venado, in de baai van Bluefields) – Río Escondido – Río Rama – Río Oyate – Lago de Nicaragua – Río Las Lajas – Río Brito. Het kanaal zal 286 kilometer lang zijn, waarvan 80 kilometer door het Nicaraguameer loopt, de grootste bron van drinkwater in het land. Milieuactivisten moeten zich volgens de Chinese zakenman geen zorgen maken: “Het Nicaraguameer is de moeder van de meren van het land, een symbool zoals de Gele Rivier voor China is. Dit meer beschermen is de focus van onze haalbaarheidsstudies.”

Investeerders uit China, Europa en de VS

“In de komende twee maanden zullen we onze investeerders bekendmaken, maar alle nodige fondsen zijn reeds verzekerd via China, Europa en de Verenigde Staten. Onze investeerders zijn grote banken en andere grote instituten”, zegt Wang Jing. Diego Vargas Montealegre, de voorzitter van de Amerikaanse Kamer van Koophandel in Nicaragua, verklaart vandaag in de Nicaraguaanse krant La Prensa: “We hebben de bedrijfswereld reeds geïnformeerd en zij treffen voorbereidingen”, en ook: “Noord-Amerikaanse bedrijven lopen de deur van onze ambassade plat om banden aan te knopen met Nicaraguaanse bedrijven.” Wang Jing ontkent opnieuw dat hij in opdracht van de Chinese regering werkt. “Het geld dat we reeds hebben besteed, verschillende miljoenen, komt van mij persoonlijk.”

HKND Group maakte onlangs ook bekend dat de Australiër Neil Murchie Hodge als hoofdingenieur van het project wordt ingehuurd. De man verdiende zijn strepen onder meer als projectingenieur van de Lantau Expressway Joint Venture in Hong Kong, een HK$ 5.5 biljoen multidisciplinair project, en als hoofd van het bouwteam van Browse LNG Development in Australië. Het Nicaraguakanaal zal toegankelijk zijn voor de grootste containerschepen, bulkschepen en olietankers tot 250.000 ton (DWT). Er zijn bijbehorende plannen voor de bouw van een spoorweg, een oliepijpleiding en twee vrijhandelszones met elk een internationale luchthaven.

Breekt Ortega woord?

Of het project veel vruchten voor Nicaragua afwerpt, valt nog af te wachten. President Daniel Ortega Saavedra (FSLN) zal zich eerst moeten verantwoorden tegenover de kiezers die zich zorgen maken over de nationale souvereniteit, de gevolgen voor het milieu, de onteigeningen en de overlast als gevolg van de aanleg van dit kanaal. Hij onthulde op 19 juli, tijdens de herdenking van de revolutie, voor honderdduizenden Nicaraguanen immers dat de haalbaarheidsstudies voor de aanleg van een Nicaraguakanaal 400 miljoen dollar bedragen, en: “Het kanaal heeft een grote levensvatbaarheid (…) maar of we al dan niet met de aanleg starten, hangt volledig af van deze studies.”

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!