BP : waar winstbejag toe leiden kan …
Milieu, Wereld, Golf van Mexico, Olieramp, Amerika, The Deepwater Horizon -

BP : waar winstbejag toe leiden kan …

dinsdag 22 juni 2010 11:45

Gisterenavond laat zag ik op verschillende tv -zenders een werknemer van BP  onderstaande verhaal vertellen. Ik maakte volgende bedenking :  waar winstbejag  toe leiden kan,  ten koste van mensen, dieren , planten enz .. dan de gevolgen die zijn niet te overzien  . Dan BP die haar verantwoordelijkheid afschuift op een ander. Er bestaat nog altijd iets als gedeelte verantwoordelijkheid .

Luc Schrijvers

Een werknemer van BP claimt dat al voor de fatale explosie op het boorplatform The Deepwater Horizon, een lek bekend was bij BP. Tyrone Benton vertelt aan de BBC dat hij al weken voor de explosie een lek in een cruciaal onderdeel van het veiligheidssysteem identificeerde.

Hij zegt dat het lek toen niet is gerepareerd, maar het kapotte onderdeel is stopgezet. Het platform schakelde toen ter vervanging over op een tweede onderdeel. De fout zat in de zogeheten Blowout Preventer, een veiligheidssysteem dat bij problemen de oliebron moet afsluiten.

Juist dat systeem functioneerde niet goed bij de explosie op 20 april jongstleden. Een reparatie had de stillegging van het booreiland genoodzaakt, een maatregel die BP een half miljoen dollar per dag had gekost. Benton stelt dat zijn supervisor zowel naar beheeder Transocean als naar BP een e-mail heeft gestuurd betreffende de fout.

BP reageert op de aantijgingen door te zeggen dat het bedrijf Transocean verantwoordelijk is voor onderhoud aan de booreilanden. Dat bedrijf stelt echter dat het onderdeel voor de explosie nog succesvol is getest. De olieramp kostte BP al zo’n twee miljard dollar tot nu toe.
Een werknemer van BP claimt dat al voor de fatale explosie op het boorplatform The Deepwater Horizon, een lek bekend was bij BP. Tyrone Benton vertelt aan de BBC dat hij al weken voor de explosie een lek in een cruciaal onderdeel van het veiligheidssysteem identificeerde.

Hij zegt dat het lek toen niet is gerepareerd, maar het kapotte onderdeel is stopgezet. Het platform schakelde toen ter vervanging over op een tweede onderdeel. De fout zat in de zogeheten Blowout Preventer, een veiligheidssysteem dat bij problemen de oliebron moet afsluiten.

Juist dat systeem functioneerde niet goed bij de explosie op 20 april jongstleden. Een reparatie had de stillegging van het booreiland genoodzaakt, een maatregel die BP een half miljoen dollar per dag had gekost. Benton stelt dat zijn supervisor zowel naar beheeder Transocean als naar BP een e-mail heeft gestuurd betreffende de fout.

BP reageert op de aantijgingen door te zeggen dat het bedrijf Transocean verantwoordelijk is voor onderhoud aan de booreilanden. Dat bedrijf stelt echter dat het onderdeel voor de explosie nog succesvol is getest. De olieramp kostte BP al zo’n twee miljard dollar tot nu toe.

Bron : diverse tv-zenders
 

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!