Indien al wat u over de olieramp leest uit Planet BP – het online, in-house magazine van het olieconcern- zou komen, zou uw perceptie van de catastrofe een pak rooskleuriger zijn. Een mens zou geneigd zijn te concluderen dat BP de wereld een gunst heeft gedaan. ‘Vele bedrijven (vissersboten uitgezonderd) in de regio – en hotels in het bijzonder- doen gouden zaken omdat zoveel mensen van BP en andere noodorganisaties hier naartoe zijn gekomen,’ staat er te lezen. ‘BP is een goede partner,’ zegt een hoteleigenaar. ‘Er is geen enkele reden om BP te haten,’ treedt de eigenaar van een visbedrijf in de regio hem bij, en hij legt uit dat de economie in de Golf grotendeels van de olie-industrie leeft.
BP heeft sinds het begin van de crisis de PR-flaters opgestapeld. CEO Tony Hayward minimaliseerde de ramp door te stellen dat de Golf van Mexico een grote zee is, vooraleer naar Engeland af te reizen om daar een zeilwedstrijd bij te wonen. Volgens The Guardian zou Hayard ondertussen op weg zijn naar Rusland om de Russische president Dmitry Medvedev gerust te stellen dat investeren in BP een veilige zaak blijft.
Geschat wordt dat al zo’n 2,1 miljoen vaten olie in zee zijn gestroomd, achtmaal meer dan bij de ramp met de Exxon Valdez.
Bron : The Guardian / The Washington Post / Express.be