De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Antwoord Astrid Essed aan Dagblad Trouw/Waar een grote krant klein in kan zijn/De kwestie historicus Piet Emmer

Antwoord Astrid Essed aan Dagblad Trouw/Waar een grote krant klein in kan zijn/De kwestie historicus Piet Emmer

woensdag 14 juli 2021 14:56
Spread the love
ANTWOORD ASTRID ESSED AAN DAGBLAD TROUW/WAAR EEN GROTE KRANT KLEIN IN KAN ZIJN/KRITIEK ASTRID ESSED OP

HISTORICUS PIET EMMER
ZIE OOK
VOORAF
Ik heb even getwijfeld, of ik onderstaande wel zou delen, omdat ik het eigenlijk zonde van mijn Tijd vond.
Ik heb meer te doen!
Aan de andere kant wilde ik mijn lezers toch laten weten, hoe het was afgelopen
met de toezending van mijn Opinieartikel over historicus Piet Emmer aan de
Opinieredactie van Trouw.
Mijn Opinieartikel heb ik met u gedeeld
Zie noot 1
Daags na mijn mail aan Trouw kreeg ik bericht, dat zij mijn stuk
uiteindelijk niet zouden plaatsen.
Nu zijn zij daarin natuurlijk vrij, maar geef dan niet zo’n overduidelijke flutreden
op, die ook nog apert onjuist is!
Als reden werd opgegeven, ik citeer:
” Over plaatsing van artikelen beslissen we altijd pas nadat we een stuk gelezen hebben en met elkaar besproken, nooit op voorhand. Ook met u hadden we daar geen afspraak over gemaakt.”
Zie mail Trouw en eerdere correspondentie  [noot 2] [aan die eerdere correspondentie onder noot 2
hoeft u niet veel aandacht te besteden, slechts voor de volledigheid erbij gedaan]
Natuurlijk is dat op zich juist, maar ze hadden wel min of meer toegezegd,
dat mijn stuk eventueel voor plaatsing in aanmerking kwam
Zie eerdere mail Trouw aan ondergetekende [3]
 
GOED.
Daarover kun je van mening verschillen en feitelijk maakt dat mij niet zoveel uit, maar daarna schreven zij ook in de onder noot 2 reeds genoemde mail:
 Bovendien is uw artikel erg op de man gericht, terwijl wij een voorkeur hebben voor artikelen die op een kwestie ingaan.” [4]
En dat is natuurlijk aperte onzin, want de meeste mensen, die mijn stuk gelezen hebben en iets begrijpen van begrijpend lezen, zullen hebben begrepen, dat 
ik INHOUDELIJKE KRITIEK gegeven heb op de STANDPUNTEN van Emmer
en dat niets op de persoon [die mij verder niet interesseert] is gespeeld.
Bovendien, wat schrijft Trouw zelf?
[Ik citeer]
TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net>To:Astrid EssedMon, Jul 5 at 4:22 PMGeachte Astrid Essed,

Op de opiniepagina’s voeren we graag het debat. ook dat over ons slavernijverleden. Mensen met verschillende standpunten kunnen dan op elkaar reageren. Als u het inhoudelijk niet eens bent met de heer Emmer, kunt u dat in een zakelijk artikel van maximaal 600 woorden laten weten.Vriendelijke groet,Opinieredactie ” [5]

Juist ja, de STANDPUNTENA van de heer Emmer.
Kun je dan critici verwijten, dat uiteraard zijn naam wordt genoemd?
 
Hoe dan ook, direct onder bovenstaande verwijzingen [noten 1 t/m 5]
de reactie van Trouw op de toezending van mijn stuk en daaronder mijn
antwoord aan Trouw, in ”gewone” vorm en in mailvorm
 
Zo bent u weer op de hoogte.
 
ZO:
En nu ga ik mij weer met belangrijkere zaken bezighouden dan
Trouw van repliek dienen vanwege het aanvoeren van flutredenen
 
Dit wilde ik dus met u delen
 
ASTRID ESSED
 
 
NOTEN, HORENDE BIJ ”VOORAF”
 
 
[1]
OPINIEARTIKEL/AANVAL OP BAGATELLISERING WESTERSE SLAVERNIJ
DOOR HISTORICUS PIET EMMER
ASTRID ESSED
OF
[2]
ANTWOORD VAN DE TROUW OPINIE REDACTIE OP MIJN
TOEZENDING VAN HET OPINIEARTIKEL, MET DIRECT DAARONDER DE VOORGAANDE CORRESPONDENTIE TUSSEN MIJ EN TROUW
LET VOORAL OP HET ANTWOORD VAN TROUW, DIRECT HIERONDER,
WAARNAAR NOOT 2 DIRECT VERWIJST
To:Astrid Essed
Tue, Jul 13 at 4:52 PM
Geachte Astrid Essed,

Graag reageer ik op uw mail. De opinieredactie van Trouw staat in principe open voor inzendingen. We zeggen zelden tegen auteurs dat ze maar beter niet moeten schrijven. Over plaatsing van artikelen beslissen we altijd pas nadat we een stuk gelezen hebben en met elkaar besproken, nooit op voorhand. Ook met u hadden we daar geen afspraak over gemaakt. In de correspondentie met u hebben we aangegeven dat een reactie op een artikel dat in de Volkskrant gestaan heeft, niet in Trouw thuishoort. Natuurlijk staat het u dan vrij ons een andere opinie te sturen, maar het artikel dat u stuurde heeft opnieuw de uitspraak van Emmer in de Volkskrant als aanleiding.  Bovendien is uw artikel erg op de man gericht, terwijl wij een voorkeur hebben voor artikelen die op een kwestie ingaan.
Dat was voor ons reden om uw artikel nu niet te plaatsen. Er komen ongetwijfeld nieuwe aanleidingen voor u om een opinieartikel in te sturen. We lezen graag wat er bij ons binnenkomt.
vriendelijke groet,
Monic Slingerland
chef opinieredactie Trouw
BOVENSTAANDE NAAR AANLEIDING VAN MIJN OPINIE-ARTIKEL
VERDERE CORRESPONDENTIE MET TROUW
IN VOLGORDE TE LEZEN VAN BENEDEN NAAR BOVEN [NOOT 2 DUS]
MAAR MINDER BELANGRIJK, MEER VOOR DE VOLLEDIGHEID MEEGESTUURD
DUS WIE HET TE INGEWIKKELD VINDT, SPRINGE OVER
NAAR NOOT 3!
ANTWOORD ASTRID ESSED OP REACTIE TROUW
Op ma 12 jul. 2021 om 17:12 schreef Astrid Essed
AAN
TROUW
OPINIE
Geachte Redactie
Ik begrijp uw overwegingen.
Echter:
Toch hebt u mij misleid.
Uit eerdere correspondentie met uw redactie hebt u mij de
indruk gegeven, dat ik een Opinieartikel kon schrijven, dat evt in
uw krant zou worden geplaatst.
Daarom ook heb ik de moeite genomen, er een te schrijven, zoals aan u toegezonden.
Aangezien u, mijns inziens, verantwoordelijk bent voor hedt ontstane
misverstand [en zo beslag gelegd hebt op mijn tijd en moeite,
een stuk voor uw krant te publiceren, verwacht ik van u, dat u, hoe dan ook, serieus plaatsing in uw krant overweegt.
Mijn tijd als schrijver en journalist is kostbaar, dus ga ik ervan uit, dat daarop niet for the fun een beroep wordt gedaan.
Want zo komt het wel over.
Direct hieronder delen uit onze eerdere correspondentie [A]
En daaronder opnieuw mijn Opinie artikel
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam
A
DE AANVANKELIJKE TOEZEGGING DOOR TROUW
To:Astrid Essed
Mon, Jul 5 at 4:22 PM
Geachte Astrid Essed,
Op de opiniepagina’s voeren we graag het debat. ook dat over ons slavernijverleden. Mensen met verschillende standpunten kunnen dan op elkaar reageren. Als u het inhoudelijk niet eens bent met de heer Emmer, kunt u dat in een zakelijk artikel van maximaal 600 woorden laten weten.
Vriendelijke groet,
Opinieredactie

Op ma 5 jul. 2021 om 03:03 schreef Astrid Essed <astridessed@yahoo.com>:
VERVOLG CORRESPONDENTIE
Astrid Essed <astridessed@yahoo.com>
To:TR Opinie
Tue, Jul 6 at 5:08 PM
Graag gedaan
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
On Tuesday, July 6, 2021, 04:59:26 PM GMT+2, TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net> wrote:
Dank u voor de verduidelijking.

 Met groet, Opinieredactie Trouw

Op di 6 jul. 2021 om 15:53 schreef Astrid Essed
Geachte Redactie
Ik begrijp de verwarring.
De zaak zit zo:
Ik ga zometeen mijn aan uw krant gerichte excuses op mijn website plaatsen
over het feit, dat ik abusievelijk het opiniestuk van Emmer heb beschouwd als
gepubliceerd door uw krant.
Het was een vergissing van mij, het bleek een Volkskrant artikel te zijn. [1]
Vandaar, dat ik de Volkskrant hierop heb geattacqueerd, maar met cc aan u,
om zo duidelijk te maken, dat ik mij had vergist.
De excuses aan uw krant komen dus op mijn website.
Het opiniestuk stuur ik u zo snel mogelijk toe
Hoop zo de zaak te hebben opgehelderd.
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
 Amsterdam
To:Astrid Essed
Tue, Jul 6 at 10:43 AM
Beste mevrouw Essed, ik neem aan dat deze mail per ongeluk is aangekomen bij Trouw en dit niet het opiniestuk is dat u ons zou willen aanbieden.

Met vriendelijke groet,
 Opinieredactie Trouw
REACTIE TROUW OP TOEZENDING VAN MIJN OPINIEARTIKEL
On Monday, July 12, 2021, 04:35:05 PM GMT+2, TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net> wrote:
Geachte mevrouw Essed,

Dank voor het sturen van dit opinieartikel.
Uw stuk is een reactie op een opinieartikel van Piet Emmer in de Volkskrant. Dat is lastig voor ons, omdat onze lezers dat stuk niet kennen.
Het artikel dat Emmer in Trouw schreef over dit onderwerp is uit april van dit jaar. Wij hebben toen drie dagen later een tegenstuk met ongeveer de strekking van uw betoog geplaatst.
Om die reden hebben we besloten dat het nu niet passend is om uw reactie op hem te plaatsen.
Mogelijk komt er later een goede aanleiding. Dan bent u van harte uitgenodigd om met een stuk te reageren.
vriendelijke groet,
Opinieredactie
[Onderstaand het aan de Volkskrant opgestuurde stuk,
dat cc naar Trouw ging en waarop Trouw Opinie in bovenstaande
reageerde]
ZIE
OPINIEARTIKEL WAARNAAR VERWEZEN IN DIRECT BOVENSTAANDE MAIL
[3]
TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net>To:Astrid EssedMon, Jul 5 at 4:22 PMGeachte Astrid Essed,

Op de opiniepagina’s voeren we graag het debat. ook dat over ons slavernijverleden. Mensen met verschillende standpunten kunnen dan op elkaar reageren. Als u het inhoudelijk niet eens bent met de heer Emmer, kunt u dat in een zakelijk artikel van maximaal 600 woorden laten weten.Vriendelijke groet,Opinieredactie ”

[4]
To:Astrid Essed
Tue, Jul 13 at 4:52 PM
Geachte Astrid Essed,

Graag reageer ik op uw mail. De opinieredactie van Trouw staat in principe open voor inzendingen. We zeggen zelden tegen auteurs dat ze maar beter niet moeten schrijven. Over plaatsing van artikelen beslissen we altijd pas nadat we een stuk gelezen hebben en met elkaar besproken, nooit op voorhand. Ook met u hadden we daar geen afspraak over gemaakt. In de correspondentie met u hebben we aangegeven dat een reactie op een artikel dat in de Volkskrant gestaan heeft, niet in Trouw thuishoort. Natuurlijk staat het u dan vrij ons een andere opinie te sturen, maar het artikel dat u stuurde heeft opnieuw de uitspraak van Emmer in de Volkskrant als aanleiding.  Bovendien is uw artikel erg op de man gericht, terwijl wij een voorkeur hebben voor artikelen die op een kwestie ingaan.
Dat was voor ons reden om uw artikel nu niet te plaatsen. Er komen ongetwijfeld nieuwe aanleidingen voor u om een opinieartikel in te sturen. We lezen graag wat er bij ons binnenkomt.
vriendelijke groet,
Monic Slingerland
chef opinieredactie Trouw
[5]
TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net>To:Astrid EssedMon, Jul 5 at 4:22 PMGeachte Astrid Essed,

Op de opiniepagina’s voeren we graag het debat. ook dat over ons slavernijverleden. Mensen met verschillende standpunten kunnen dan op elkaar reageren. Als u het inhoudelijk niet eens bent met de heer Emmer, kunt u dat in een zakelijk artikel van maximaal 600 woorden laten weten.Vriendelijke groet,Opinieredactie ”

EINDE NOTEN 1 T/M 5, BEHORENDE BIJ ”VOORAF”
 
 
EINDE NOTEN, HORENDE BIJ ”VOORAF”

en iets begrijpt van begrijpend lezen, zal waarschijnlijk

A
REACTIE VAN TROUW AAN ASTRID ESSED
To:Astrid Essed
Tue, Jul 13 at 4:52 PM
Geachte Astrid Essed,

Graag reageer ik op uw mail. De opinieredactie van Trouw staat in principe open voor inzendingen. We zeggen zelden tegen auteurs dat ze maar beter niet moeten schrijven. Over plaatsing van artikelen beslissen we altijd pas nadat we een stuk gelezen hebben en met elkaar besproken, nooit op voorhand. Ook met u hadden we daar geen afspraak over gemaakt. In de correspondentie met u hebben we aangegeven dat een reactie op een artikel dat in de Volkskrant gestaan heeft, niet in Trouw thuishoort. Natuurlijk staat het u dan vrij ons een andere opinie te sturen, maar het artikel dat u stuurde heeft opnieuw de uitspraak van Emmer in de Volkskrant als aanleiding.  Bovendien is uw artikel erg op de man gericht, terwijl wij een voorkeur hebben voor artikelen die op een kwestie ingaan.
Dat was voor ons reden om uw artikel nu niet te plaatsen. Er komen ongetwijfeld nieuwe aanleidingen voor u om een opinieartikel in te sturen. We lezen graag wat er bij ons binnenkomt.
vriendelijke groet,
Monic Slingerland
chef opinieredactie Trouw
EINDE REACTIE OPINIE TROUW AAN ASTRID ESSED
B
ANTWOORD ASTRID ESSED AAN TROUW
AAN
MEVROUW M SLINGERLAND
CHEF REDACTIE OPINIE TROUW
Geachte mevrouw Slingerland
Bedankt voor uw reactie.
Hoewel ik het niet met u eens ben, dat er geen stilzwijgende afspraak met mij
gemaakt was, dat mijn stuk in ieder geval de overweging van het plaatsen
zou inhouden [want in dat geval had ik niet hoeven worden aangemoedigd, om
een stuk te plaatsen, zie onderstaande copy/past mail, waardoor ik het blijf
beschouwen als een impliciete uitnodiging tot schrijven], kan ik
daarin in zekere zin nog met u meegaan
Maar u schrijft ook:
”Bovendien is uw artikel erg op de man gericht, terwijl wij een voorkeur hebben voor artikelen die op een kwestie ingaan.  ”
Dat is, met alle respect, aperte onzin.
Nog afgezien van het feit, dat u kennelijk de behoefte gevoelt,
historicus Emmer in bescherming te nemen [wat natuurlijk aan u is]
ben ik  wel degelijk duidelijk op de kwestie zelf ingegaan!
A
NIET OP DE MAN, OP DE KWESTIE ZELF
APOLOGETISCHE SMOES
ARABIEREN EN AFRIKANEN HANDELDEN OOK IN SLAVEN
IN AFRIKA WAS OOK SLAVERNIJ
Ik citeer mijzelf:
[lees even het volgende]
”Daarin kwamen oude Emmer stokpaardjes naar boven:Zo schrijft Emmer, dat  in de tentoonstelling ”hedendaagse morele oordelen”werden losgelaten op de beoordeling van de slavernij, terwijl er reeds in de 17 e eeuw verzet van dominees tegen slavernij en slavenhandel was.Ook haalt Emmer er de Gouwe Ouwe bij, dat ook Afrikanen en Arabieren zichschuldig maakten aan slavernij en slavenhandel en daarbij witte slavenhandelaren ondersteunden in het vangen en roven van Afrikanen.Op zich waar, maar, zo vraag ik mijzelf af: Wat wil Emmer daarmee beweren?Dat, omdat ook Afrikanen en Arabieren zich onledig hielden met de misdaad slavernij, daarmee de Westerse slavernij minder ernstig was?”
Hiermee raak ik aan een kwestie, die ook bij andere Westerse slavernij vergoeilijkers heeft gespeeld, namelijk het apologetisch element, dat
er ook Afrikaanse en Arabische slavenhandelaars waren, dat slavernij ook
in Europa voorkwam.
 
Ik citeer in dit verband ook Sander Philipse uit zijn artikel:
”Twaalf vragen over slavernij, die je maar beter niet had kunnen stellen”
[Ik citeer}

AFRIKANEN WERDEN VAAK VERKOCHT DOOR ANDERE AFRIKANEN.

Correct. Dus?” [1]

B

NIET OP DE MAN, OP DE KWESTIE ZELF

LANDARBEIDERS LEEFDEN OOK IN

VERSCHRIKKELIJKE OMSTANDIGHEDEN

EN WAREN NIET BETER AF DAN SLAVEN

Ik citeer mijzelf

Emmer noemt ook de mensonterende omstandigheden van de landarbeiders in Drenthe, die, in tegenstelling tot slaven, die dat wel kregen, geen huisvesting,moestuin en doktershulp hadden.Natuurlijk waren de omstandigheden van Drentse landarbeiders mensonterend,maar moet ik uitleggen, dat een dergelijke vergelijking schaamteloos is?Dat niet alleen slaven geen loon ontvingen, in tegenstelling tot het [weliswaar schamele] loon van landarbeiders, maar het fundamentele aan slavernij, dateen slaaf eigendom van zijn meester was, een Ding, dat kon worden gekocht enverkocht, zonder zeggenschap over zijn/haar leven?”
Ook dit raakt weer de kwestie zelf, dat er slavernij apologeten zijn,
die de mensonterende omstandigheden van Europese landarbeiders
[hier Nederlandse] vergeleken met die van slaven, terwijl natuurlijk de essentie was, dat landarbeiders, hoe beroerd ook de omstandigheden,
vrije mensen waren en slaven niet
OP DE MAN?/OPVATTINGEN VAN EMMER
En natuurlijk was mijn artikel, dat qua essentie over de SLAVERNIJOPVATTINGEN van Emmer gericht was, in zoverre
persoonlijk, omdat deze opvattingen van Emmer zelf komen!
En bent u hier niet een beetje tegenstrijdig in, mevrouw Slingerland?
Want zelf heeft uw Opinie Redactie aan ondergetekende geschreven
TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net>To:Astrid EssedMon, Jul 5 at 4:22 PMGeachte Astrid Essed,

Op de opiniepagina’s voeren we graag het debat. ook dat over ons slavernijverleden. Mensen met verschillende standpunten kunnen dan op elkaar reageren. Als u het inhoudelijk niet eens bent met de heer Emmer, kunt u dat in een zakelijk artikel van maximaal 600 woorden laten weten.Vriendelijke groet,Opinieredactie

 
Hoe kan ik anders ingaan op de opvattingen van Emmer, zonder Emmer
in zijn functie als hoogleraar [nu Emeritus] geschiedenis te noemen?
 
TENSLOTTE
 
Als uw redactie om welke redenen dan ook, mijn Opinieartikel niet
wilt plaatsen, is zij daarin volkomen vrij, laat dat duidelijk zijn.
Maar komt u dan niet aanzetten met flutargumenten, dat ik
”op de man” speel, terwijl uit mijn stuk overduidelijk blijkt, dat 
het mij hier om de KWESTIE ZELF gaat!
Met Emmer als man/mens heb ik verder niets te maken, het gaat
mij om zijn opvattingen en die kan ik moeilijk los zien van Emmer,
die kranten [waaronder ook de uwe, wat mij teleurgesteld heeft,
want dan hebt u deze apologeet ook gefaciliteerd, daarop zou ik u zekeer hebben aangeschtreven, had ik dat toen geweten]volschrijft met zijn
apologieen van deze misdaad tegen de menselijkheid. [2]
 
Dat u mijn stuk dan toch terugbrengt tot ”op de man spelen”
heeft mij erg teleurgesteld.
Ik dacht dat een chef Opinieredactie beter kon.
 
Dat mijn opiniestuk niet in de vergetelheid is geraakt, ondanks uw
weigering tot plaatsing, blijkt uit noot 3
 
 
Wat mij betreft is verder de discussie gesloten
U hebt al genoeg van mijn Tijd in beslag genomen.
 
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam
 
NOTEN
 
[1]
 
COPY PAST UIT DELEN CORRESPONDENTIE MET DAGBLAD TROUW/OPINIEREDACTIE
 
TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net>To:Astrid EssedMon, Jul 5 at 4:22 PMGeachte Astrid Essed,
Op de opiniepagina’s voeren we graag het debat. ook dat over ons slavernijverleden. Mensen met verschillende standpunten kunnen dan op elkaar reageren. Als u het inhoudelijk niet eens bent met de heer Emmer, kunt u dat in een zakelijk artikel van maximaal 600 woorden laten weten.Vriendelijke groet,Opinieredactie
[1]

AFRIKANEN WERDEN VAAK VERKOCHT DOOR ANDERE AFRIKANEN.

Correct. Dus?”

ONE WORLD

TWAALF VRAGEN OVER DE SLAVERNIJ, DIE

JE MAAR BETER NIET HAD KUNNEN STELLEN

SANDER PHILIPSE

https://www.oneworld.nl/lezen/achtergrond/twaalf-vragen-over-slavernij-die-je-maar-beter-niet-had-kunnen-stellen/

Je kent het wel: je zegt iets over het Nederlandse aandeel in het systeem van de trans-Atlantische slavenhandel, en dan begint meneer opeens over de zware onderdrukking van Brabanders.

Nee Arzu, verdiep je in de geschiedenis van Nederland. Wij Brabanders waren ook slaven van Holland. Moesten 80% belasting betalen.

— Roland J. Brouwer (@RolandBrouwer78) 18 oktober 2016

He, ik snap het, het is allemaal heel moeilijk dat mensen het hier nog over willen hebben. Waarom kunnen we niet gewoon doen alsof het nooit is gebeurd? Die vijf jaar Tweede Wereldoorlog hoor je ook nooit meer iets over, toch?

Maar goed, als we het er niet over hebben, dan blijven al je vragen en reflexen ook onbeantwoord. Hoe moet je dan besluiten dat je je helemaal niet schuldig hoeft te voelen over een racistisch systeem van slavernij dat eeuwen in stand is gehouden?
Dus hier heb je twaalf antwoorden op reflexen vragen over Atlantische slavernij die je eigenlijk maar beter niet in de mond had kunnen nemen.

AFRIKANEN WERDEN VAAK VERKOCHT DOOR ANDERE AFRIKANEN.

Correct. Dus?

DUS KUNNEN WE EUROPEANEN NIET SCHULDIG HOUDEN VOOR TRANS-ATLANTISCHE SLAVERNIJ!

Oeh, die ga ik de volgende keer in de rechtszaal gebruiken. “Edelachtbare, ik ben niet schuldig aan brandstichting want Pietje Bell gaf me de benzine.” Daarnaast valt er nogal wat te zeggen over de rol die Europees kapitaal speelde in het aansporen, uitbreiden en in stand houden van de West-Afrikaanse slavernij.

OKE MAAR DE ARABISCHE SLAVENHANDEL DAN?

“Ja maar hullie doen ‘t ook” had je al af moeten leren in groep 3.

DAT BETEKENT TOCH DAT ATLANTISCHE SLAVERNIJ NIET ZO UNIEK WAS?

Ken jij een ander systeem waarbij gedurende drie eeuwen zo’n 12.5 miljoen mensen in op elkaar gepakte ruimen een oceaan over werden verscheept, onderweg ~1.5 miljoen mensen stierven, de overlevenden onderworpen werden aan een systeem dat hen en al hun kinderen behandelde als objecten, allemaal om wat geld te kunnen verdienen? En dan hebben we het nog niet eens over dat systeem als oorsprong van racisme.

De specifieke vorm van chattel slavery waar Europeanen zwarte mensen in de Amerika’s aan onderwierpen is uniek.

Slavernij is een constante in de menselijke geschiedenis, maar de specifieke vorm van chattel slavery waar Europeanen zwarte mensen in de Amerika’s aan onderwierpen is uniek. De combinatie van totale ontmenselijking van een geracialiseerde bevolkingsgroep van miljoenen mensen, absolute erfelijkheid van slavernij, social death, ontvoering uit de oorspronkelijke sociale omgeving, en op winst gerichte gewelddadige uitbuiting zien wij nergens anders.

EN DE IEREN IN AMERIKA DAN?

Dat was tijdelijke dwangarbeid, niet geracialiseerde, erfelijke slavernij. Zie ook het verschil tussen de Arbeitseinsatz van niet-Joodse Nederlanders in Duitse werkkampen, en Auschwitz.

BARBARIJSE SLAVENHANDEL WAS EEN DING!

Die maakte maximaal 1.25 miljoen Christelijke slachtoffers, en dat is bijna zeker een grove overschatting want het boek waar die cijfers op zijn gebaseerd is broddelwerk. Maar zelfs in die overschatting vallen die cijfers in het niet bij trans-Atlantische slavernij, en is er geen sprake van een geracialiseerd, erfelijk systeem van chattel slavery.

OKE HET WAS UNIEK, MAAR ZO VEEL VERDIENDEN WE ER NIET EENS MEE

Oh, dus naast dat we al die shit deden waren we ook nog eens incompetent?

(Maar zie Van Rossum & Fatah-Black die benadrukken dat slavernij vaak wel winstgevend was, en de Nederlandse economie als geheel stimuleerde)

DOE NIET ZO MOEILIJK, IEDEREEN VOND DIT TOEN NORMAAL

Als iedereen slavernij normaal vond, hoe verklaar je dan de vele opstanden van (ontsnapte) tot slaaf gemaakten? Vallen zij niet onder ‘iedereen’?

Of bedoelde je eigenlijk te zeggen dat wij West-Europeanen het heel normaal vonden? Dat spreekt niet echt voor je argument dat wij niet zo erg waren, he — maar het is ook onwaar: een actieve, witte anti-slavernijbeweging ontstond vanaf het midden van de 18e eeuw, vooral in Groot-Brittanië. Bredero vond het in 1615 ook niet

zo moeilijk om een karakter slavernij af te laten keuren:

Onmenschelyck ghebruyck! Godlóóse schelmery! Datmen de menschen vent, tot paartsche slaverny! Hier zynder oock in stadt, die sulcken handel dryven,
In Farnabock: maar ‘tsal Godt niet verhoolen blyven.

SLAVERNIJ IS FOUT, MAAR NEDERLAND WAS MAAR HEEL KLEIN DAARIN

Nederland heeft zo’n 610.000 mensen over de Atlantische oceaan ontvoerd, volgens de meest recente schatting van Fatah-Black en Van Rossum. Daarnaast hebben Nederlanders meer dan twee eeuwen lang slavernijplantages gerund in de Amerika’s, voornamelijk in Suriname.

Wij vonden toen ook het systeem van suikerplantages bewerkt door Afrikaanse tot slaaf gemaakten uit

Sterker nog: in het midden van de 17e eeuw — toen het Atlantische slavernijsysteem in de kinderschoenen stond — domineerden wij de trans-Atlantische

handel in mensen. Wij vonden toen ook het systeem van suikerplantages bewerkt door Afrikaanse tot slaaf gemaakten uit dat vanaf toen tot het midden van de negentiende eeuw de Caraïben zou beheersen.

En dan hebben we het nog niet over het Nederlandse aandeel in slavernij in Azië gehad.

MAAR WIJ HEBBEN SLAVERNIJ TOCH AFGESCHAFT?

Eerst eeuwenlang een systeem opzetten, en dan nog credits willen voor de afschaffing ook. Knap hoor. Nederland was een van de allerlaatste Europese landen die haar Atlantische slavernij systeem afschafte, overigens, en in het activisme en de vaak bloedige strijd om die Europese afschaffing te bewerkstelligen hebben mensen van Afrikaanse afkomst een cruciale rol gespeeld. Het is geen witte verworvenheid, wil ik maar zeggen.

MOET IK ME DAN SCHULDIG GAAN VOELEN, HET IS ZO LANG GELEDEN!

Er zijn mensen in leven wiens overgrootouders in Suriname in slavernij werden geboren. Hoe je je daarover voelt mag je zelf bepalen.

OKE, BEST, HET WAS FOUT — WAT MAAKT DAT NU DAN UIT?

Het is onderdeel van de Nederlandse geschiedenis, en alleen daarom zouden we het moeten blijven bespreken. Die geschiedenis is nog steeds zichtbaar in alle grote steden.
Maar het heeft ook effect op de huidige maatschappij. Onze ideeën over ras (en dus racisme) zijn ontstaan uit slavernij, de samenstelling van de Nederlandse bevolking en die van voormalige Nederlandse koloniën is er door vormgegeven, en de huidige raciale ongelijkheid in ons land vindt zijn oorsprong in die slavernij. Dat maakt uit.

EINDE ARTIKEL

[2]

”[[Deze mailbrief is tevens cc gestuurd aan de heer Piet Emmer, emeritus hoogleraar, Universiteit Leiden, het Rijksmuseum en de kranten AD en ElsevierMagazine, omdat ook zij historicus Piet Emmer een podium gegeven hebben voor zijn bagatellisering van de Westerse slavernijZie in onderstaande brief, noot 7]”

ZIE NOOT 7 VAN ONDERSTAANDE BRIEF

REDACTIE VOLKSKRANT, U BENT MOREEL MEDEPLICHTIG AAN

DE BAGATELLISERING VAN DE WESTERSE SLAVERNIJ DOOR HISTORICUS PIET EMMER

ASTRID ESSED

https://www.astridessed.nl/redactie-volkskrant-u-bent-moreel-medeplichtig-aan-de-bagatellisering-van-de-westerse-slavernij-door-historicus-piet-emmer/

[3]

OPINIEARTIKEL/AANVAL OP BAGATELLISERING

WESTERSE SLAVERNIJ DOOR HISTORICUS PIET EMMER

ASTRID ESSED

12 JULI 2021

https://www.astridessed.nl/opinieartikel-aanval-op-bagatellisering-westerse-slavernij-door-historicus-piet-emmer/

OF

Opinieartikel/Aanval op bagatellisering Westerse slavernij door historicus Piet Emmer – DeWereldMorgen.be

EINDE NOTEN

EINDE ANTWOORD ASTRID ESSED AAN TROUW
C
MAILANTWOORD ASTRID ESSED AAN TROUW

Astrid Essed

12:03 PM (1 minute ago)

AAN
MEVROUW M SLINGERLAND
CHEF REDACTIE OPINIE TROUW
Geachte mevrouw Slingerland
Bedankt voor uw reactie.
Hoewel ik het niet met u eens ben, dat er geen stilzwijgende afspraak met mij
gemaakt was, dat mijn stuk in ieder geval de overweging van het plaatsen
zou inhouden [want in dat geval had ik niet hoeven worden aangemoedigd, om
een stuk te plaatsen, zie onderstaande copy/past mail, waardoor ik het blijf
beschouwen als een impliciete uitnodiging tot schrijven], kan ik
daarin in zekere zin nog met u meegaan
Maar u schrijft ook:
”Bovendien is uw artikel erg op de man gericht, terwijl wij een voorkeur hebben voor artikelen die op een kwestie ingaan.  ”
Dat is, met alle respect, aperte onzin.
Nog afgezien van het feit, dat u kennelijk de behoefte gevoelt,
historicus Emmer in bescherming te nemen [wat natuurlijk aan u is]
ben ik  wel degelijk duidelijk op de kwestie zelf ingegaan!
A
NIET OP DE MAN, OP DE KWESTIE ZELF
APOLOGETISCHE SMOES
ARABIEREN EN AFRIKANEN HANDELDEN OOK IN SLAVEN
IN AFRIKA WAS OOK SLAVERNIJ
Ik citeer mijzelf:
[lees even het volgende]
”Daarin kwamen oude Emmer stokpaardjes naar boven:Zo schrijft Emmer, dat  in de tentoonstelling ”hedendaagse morele oordelen”werden losgelaten op de beoordeling van de slavernij, terwijl er reeds in de 17 e eeuw verzet van dominees tegen slavernij en slavenhandel was.Ook haalt Emmer er de Gouwe Ouwe bij, dat ook Afrikanen en Arabieren zichschuldig maakten aan slavernij en slavenhandel en daarbij witte slavenhandelaren ondersteunden in het vangen en roven van Afrikanen.Op zich waar, maar, zo vraag ik mijzelf af: Wat wil Emmer daarmee beweren?Dat, omdat ook Afrikanen en Arabieren zich onledig hielden met de misdaad slavernij, daarmee de Westerse slavernij minder ernstig was?”
Hiermee raak ik aan een kwestie, die ook bij andere Westerse slavernij vergoeilijkers heeft gespeeld, namelijk het apologetisch element, dat
er ook Afrikaanse en Arabische slavenhandelaars waren, dat slavernij ook
in Europa voorkwam.
 
Ik citeer in dit verband ook Sander Philipse uit zijn artikel:
”Twaalf vragen over slavernij, die je maar beter niet had kunnen stellen”
[Ik citeer}

AFRIKANEN WERDEN VAAK VERKOCHT DOOR ANDERE AFRIKANEN.

Correct. Dus?” [1]

B

NIET OP DE MAN, OP DE KWESTIE ZELF

LANDARBEIDERS LEEFDEN OOK IN

VERSCHRIKKELIJKE OMSTANDIGHEDEN

EN WAREN NIET BETER AF DAN SLAVEN

Ik citeer mijzelf

Emmer noemt ook de mensonterende omstandigheden van de landarbeiders in Drenthe, die, in tegenstelling tot slaven, die dat wel kregen, geen huisvesting,moestuin en doktershulp hadden.Natuurlijk waren de omstandigheden van Drentse landarbeiders mensonterend,maar moet ik uitleggen, dat een dergelijke vergelijking schaamteloos is?Dat niet alleen slaven geen loon ontvingen, in tegenstelling tot het [weliswaar schamele] loon van landarbeiders, maar het fundamentele aan slavernij, dateen slaaf eigendom van zijn meester was, een Ding, dat kon worden gekocht enverkocht, zonder zeggenschap over zijn/haar leven?”
Ook dit raakt weer de kwestie zelf, dat er slavernij apologeten zijn,
die de mensonterende omstandigheden van Europese landarbeiders
[hier Nederlandse] vergeleken met die van slaven, terwijl natuurlijk de essentie was, dat landarbeiders, hoe beroerd ook de omstandigheden,
vrije mensen waren en slaven niet
OP DE MAN?/OPVATTINGEN VAN EMMER
En natuurlijk was mijn artikel, dat qua essentie over de SLAVERNIJOPVATTINGEN van Emmer gericht was, in zoverre
persoonlijk, omdat deze opvattingen van Emmer zelf komen!
En bent u hier niet een beetje tegenstrijdig in, mevrouw Slingerland?
Want zelf heeft uw Opinie Redactie aan ondergetekende geschreven
TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net>To:Astrid EssedMon, Jul 5 at 4:22 PMGeachte Astrid Essed,

Op de opiniepagina’s voeren we graag het debat. ook dat over ons slavernijverleden. Mensen met verschillende standpunten kunnen dan op elkaar reageren. Als u het inhoudelijk niet eens bent met de heer Emmer, kunt u dat in een zakelijk artikel van maximaal 600 woorden laten weten.Vriendelijke groet,Opinieredactie

 
Hoe kan ik anders ingaan op de opvattingen van Emmer, zonder Emmer
in zijn functie als hoogleraar [nu Emeritus] geschiedenis te noemen?
 
TENSLOTTE
 
Als uw redactie om welke redenen dan ook, mijn Opinieartikel niet
wilt plaatsen, is zij daarin volkomen vrij, laat dat duidelijk zijn.
Maar komt u dan niet aanzetten met flutargumenten, dat ik
”op de man” speel, terwijl uit mijn stuk overduidelijk blijkt, dat 
het mij hier om de KWESTIE ZELF gaat!
Met Emmer als man/mens heb ik verder niets te maken, het gaat
mij om zijn opvattingen en die kan ik moeilijk los zien van Emmer,
die kranten [waaronder ook de uwe, wat mij teleurgesteld heeft,
want dan hebt u deze apologeet ook gefaciliteerd, daarop zou ik u zekeer hebben aangeschtreven, had ik dat toen geweten]volschrijft met zijn
apologieen van deze misdaad tegen de menselijkheid. [2]
 
Dat u mijn stuk dan toch terugbrengt tot ”op de man spelen”
heeft mij erg teleurgesteld.
Ik dacht dat een chef Opinieredactie beter kon.
 
Dat mijn opiniestuk niet in de vergetelheid is geraakt, ondanks uw
weigering tot plaatsing, blijkt uit noot 3
 
 
Wat mij betreft is verder de discussie gesloten
U hebt al genoeg van mijn Tijd in beslag genomen.
 
Vriendelijke groeten
Astrid Essed
Amsterdam
 
NOTEN
 
[1]
 
COPY PAST UIT DELEN CORRESPONDENTIE MET DAGBLAD TROUW/OPINIEREDACTIE
 
TR Opinie <opinie-trouw@persgroep.net>To:Astrid EssedMon, Jul 5 at 4:22 PMGeachte Astrid Essed,
Op de opiniepagina’s voeren we graag het debat. ook dat over ons slavernijverleden. Mensen met verschillende standpunten kunnen dan op elkaar reageren. Als u het inhoudelijk niet eens bent met de heer Emmer, kunt u dat in een zakelijk artikel van maximaal 600 woorden laten weten.Vriendelijke groet,Opinieredactie
[1]

AFRIKANEN WERDEN VAAK VERKOCHT DOOR ANDERE AFRIKANEN.

Correct. Dus?”

ONE WORLD

TWAALF VRAGEN OVER DE SLAVERNIJ, DIE

JE MAAR BETER NIET HAD KUNNEN STELLEN

SANDER PHILIPSE

https://www.oneworld.nl/lezen/achtergrond/twaalf-vragen-over-slavernij-die-je-maar-beter-niet-had-kunnen-stellen/

Je kent het wel: je zegt iets over het Nederlandse aandeel in het systeem van de trans-Atlantische slavenhandel, en dan begint meneer opeens over de zware onderdrukking van Brabanders.

Nee Arzu, verdiep je in de geschiedenis van Nederland. Wij Brabanders waren ook slaven van Holland. Moesten 80% belasting betalen.

— Roland J. Brouwer (@RolandBrouwer78) 18 oktober 2016

He, ik snap het, het is allemaal heel moeilijk dat mensen het hier nog over willen hebben. Waarom kunnen we niet gewoon doen alsof het nooit is gebeurd? Die vijf jaar Tweede Wereldoorlog hoor je ook nooit meer iets over, toch?

Maar goed, als we het er niet over hebben, dan blijven al je vragen en reflexen ook onbeantwoord. Hoe moet je dan besluiten dat je je helemaal niet schuldig hoeft te voelen over een racistisch systeem van slavernij dat eeuwen in stand is gehouden?
Dus hier heb je twaalf antwoorden op reflexen vragen over Atlantische slavernij die je eigenlijk maar beter niet in de mond had kunnen nemen.

AFRIKANEN WERDEN VAAK VERKOCHT DOOR ANDERE AFRIKANEN.

Correct. Dus?

DUS KUNNEN WE EUROPEANEN NIET SCHULDIG HOUDEN VOOR TRANS-ATLANTISCHE SLAVERNIJ!

Oeh, die ga ik de volgende keer in de rechtszaal gebruiken. “Edelachtbare, ik ben niet schuldig aan brandstichting want Pietje Bell gaf me de benzine.” Daarnaast valt er nogal wat te zeggen over de rol die Europees kapitaal speelde in het aansporen, uitbreiden en in stand houden van de West-Afrikaanse slavernij.

OKE MAAR DE ARABISCHE SLAVENHANDEL DAN?

“Ja maar hullie doen ‘t ook” had je al af moeten leren in groep 3.

DAT BETEKENT TOCH DAT ATLANTISCHE SLAVERNIJ NIET ZO UNIEK WAS?

Ken jij een ander systeem waarbij gedurende drie eeuwen zo’n 12.5 miljoen mensen in op elkaar gepakte ruimen een oceaan over werden verscheept, onderweg ~1.5 miljoen mensen stierven, de overlevenden onderworpen werden aan een systeem dat hen en al hun kinderen behandelde als objecten, allemaal om wat geld te kunnen verdienen? En dan hebben we het nog niet eens over dat systeem als oorsprong van racisme.

De specifieke vorm van chattel slavery waar Europeanen zwarte mensen in de Amerika’s aan onderwierpen is uniek.

Slavernij is een constante in de menselijke geschiedenis, maar de specifieke vorm van chattel slavery waar Europeanen zwarte mensen in de Amerika’s aan onderwierpen is uniek. De combinatie van totale ontmenselijking van een geracialiseerde bevolkingsgroep van miljoenen mensen, absolute erfelijkheid van slavernij, social death, ontvoering uit de oorspronkelijke sociale omgeving, en op winst gerichte gewelddadige uitbuiting zien wij nergens anders.

EN DE IEREN IN AMERIKA DAN?

Dat was tijdelijke dwangarbeid, niet geracialiseerde, erfelijke slavernij. Zie ook het verschil tussen de Arbeitseinsatz van niet-Joodse Nederlanders in Duitse werkkampen, en Auschwitz.

BARBARIJSE SLAVENHANDEL WAS EEN DING!

Die maakte maximaal 1.25 miljoen Christelijke slachtoffers, en dat is bijna zeker een grove overschatting want het boek waar die cijfers op zijn gebaseerd is broddelwerk. Maar zelfs in die overschatting vallen die cijfers in het niet bij trans-Atlantische slavernij, en is er geen sprake van een geracialiseerd, erfelijk systeem van chattel slavery.

OKE HET WAS UNIEK, MAAR ZO VEEL VERDIENDEN WE ER NIET EENS MEE

Oh, dus naast dat we al die shit deden waren we ook nog eens incompetent?

(Maar zie Van Rossum & Fatah-Black die benadrukken dat slavernij vaak wel winstgevend was, en de Nederlandse economie als geheel stimuleerde)

DOE NIET ZO MOEILIJK, IEDEREEN VOND DIT TOEN NORMAAL

Als iedereen slavernij normaal vond, hoe verklaar je dan de vele opstanden van (ontsnapte) tot slaaf gemaakten? Vallen zij niet onder ‘iedereen’?

Of bedoelde je eigenlijk te zeggen dat wij West-Europeanen het heel normaal vonden? Dat spreekt niet echt voor je argument dat wij niet zo erg waren, he — maar het is ook onwaar: een actieve, witte anti-slavernijbeweging ontstond vanaf het midden van de 18e eeuw, vooral in Groot-Brittanië. Bredero vond het in 1615 ook niet

zo moeilijk om een karakter slavernij af te laten keuren:

Onmenschelyck ghebruyck! Godlóóse schelmery! Datmen de menschen vent, tot paartsche slaverny! Hier zynder oock in stadt, die sulcken handel dryven,
In Farnabock: maar ‘tsal Godt niet verhoolen blyven.

SLAVERNIJ IS FOUT, MAAR NEDERLAND WAS MAAR HEEL KLEIN DAARIN

Nederland heeft zo’n 610.000 mensen over de Atlantische oceaan ontvoerd, volgens de meest recente schatting van Fatah-Black en Van Rossum. Daarnaast hebben Nederlanders meer dan twee eeuwen lang slavernijplantages gerund in de Amerika’s, voornamelijk in Suriname.

Wij vonden toen ook het systeem van suikerplantages bewerkt door Afrikaanse tot slaaf gemaakten uit

Sterker nog: in het midden van de 17e eeuw — toen het Atlantische slavernijsysteem in de kinderschoenen stond — domineerden wij de trans-Atlantische

handel in mensen. Wij vonden toen ook het systeem van suikerplantages bewerkt door Afrikaanse tot slaaf gemaakten uit dat vanaf toen tot het midden van de negentiende eeuw de Caraïben zou beheersen.

En dan hebben we het nog niet over het Nederlandse aandeel in slavernij in Azië gehad.

MAAR WIJ HEBBEN SLAVERNIJ TOCH AFGESCHAFT?

Eerst eeuwenlang een systeem opzetten, en dan nog credits willen voor de afschaffing ook. Knap hoor. Nederland was een van de allerlaatste Europese landen die haar Atlantische slavernij systeem afschafte, overigens, en in het activisme en de vaak bloedige strijd om die Europese afschaffing te bewerkstelligen hebben mensen van Afrikaanse afkomst een cruciale rol gespeeld. Het is geen witte verworvenheid, wil ik maar zeggen.

MOET IK ME DAN SCHULDIG GAAN VOELEN, HET IS ZO LANG GELEDEN!

Er zijn mensen in leven wiens overgrootouders in Suriname in slavernij werden geboren. Hoe je je daarover voelt mag je zelf bepalen.

OKE, BEST, HET WAS FOUT — WAT MAAKT DAT NU DAN UIT?

Het is onderdeel van de Nederlandse geschiedenis, en alleen daarom zouden we het moeten blijven bespreken. Die geschiedenis is nog steeds zichtbaar in alle grote steden.
Maar het heeft ook effect op de huidige maatschappij. Onze ideeën over ras (en dus racisme) zijn ontstaan uit slavernij, de samenstelling van de Nederlandse bevolking en die van voormalige Nederlandse koloniën is er door vormgegeven, en de huidige raciale ongelijkheid in ons land vindt zijn oorsprong in die slavernij. Dat maakt uit.

EINDE ARTIKEL

[2]

”[[Deze mailbrief is tevens cc gestuurd aan de heer Piet Emmer, emeritus hoogleraar, Universiteit Leiden, het Rijksmuseum en de kranten AD en ElsevierMagazine, omdat ook zij historicus Piet Emmer een podium gegeven hebben voor zijn bagatellisering van de Westerse slavernijZie in onderstaande brief, noot 7]”

ZIE NOOT 7 VAN ONDERSTAANDE BRIEF

REDACTIE VOLKSKRANT, U BENT MOREEL MEDEPLICHTIG AAN

DE BAGATELLISERING VAN DE WESTERSE SLAVERNIJ DOOR HISTORICUS PIET EMMER

ASTRID ESSED

https://www.astridessed.nl/redactie-volkskrant-u-bent-moreel-medeplichtig-aan-de-bagatellisering-van-de-westerse-slavernij-door-historicus-piet-emmer/

[3]

OPINIEARTIKEL/AANVAL OP BAGATELLISERING

WESTERSE SLAVERNIJ DOOR HISTORICUS PIET EMMER

ASTRID ESSED

12 JULI 2021

https://www.astridessed.nl/opinieartikel-aanval-op-bagatellisering-westerse-slavernij-door-historicus-piet-emmer/

OF

Opinieartikel/Aanval op bagatellisering Westerse slavernij door historicus Piet Emmer – DeWereldMorgen.be

EINDE NOTEN
EINDE MAILANTWOORD ASTRID ESSED AAN TROUW
Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!