Amsterdam Museum neemt afscheid van Gouden Eeuw/Reactie conservator T van der Molen op mijn adhesiebetuiging

Amsterdam Museum neemt afscheid van Gouden Eeuw/Reactie conservator T van der Molen op mijn adhesiebetuiging

zondag 15 september 2019 06:04
AMSTERDAM MUSEUM NEEMT AFSCHEID VAN DE GOUDEN EEUW/REACTIE CONSERVATOR T VAN DER MOLEN OP MIJN ADHESIEBETUIGING
ZIE OOK
INLEIDING:
Beste lezers
Daar ben ik weer!
De oplettende lezer herinnert zich vast nog wel, dat ik onlangs een
adhesiebrief heb gestuurd aan het Amsterdam Museum [1]., om ze te feliciteren met een belangrijke stap op weg naar historische gelijkheid:
Het in de ban doen van de term ”Gouden Eeuw”, omdat deze term ten onrechte de 17e eeuw voorstelde als iets om trots op te zijn.
Die 17 eeuw, waarin de Republiek der Verenigde Nederlanden een wereldmacht werd en een destructief en helaas succesvol begin maakte met de transatlantische slavenhandel en slavernij EN er ook in de Nederlanden zelf grote sociale ongelijkheid, armoede, vernedering en onderdrukking bestond! [2]
In die adhesiebrief, die ik stuurde aan de conservator van het Amsterdam Museum. de heer van der Molen, schroomde ik niet, ook enigszins trots te zijn
op mijn eigen rol in dit ”bewustwordings” proces van het Amsterdam Museum, aangezien ik in januari/februari 2017 met hen [vooral de heer van der Molen]
een mailcorrespondentie gehad heb, waarin ik de opzet van een tentoonstelling van hen ”Kijk ons Nou, Hollanders van de Gouden Eeuw”  [3] [nu veranderd in
”Groepsportretten van de 17e Eeuw] fel heb bekritiseerd.[4]
Ziehier mijn adhesiebrief, waarin ik dus ook een beetje ”trots” was op mijzelf!
[5]
HAHAHAHAHA
REACTIE HEER VAN DER MOLEN
Nu is het leuke, dat ik vrijwel direct een reactie van de heer van der Molen ontving, waarbij hij zijn herinnering aan ons contact en mailcorrespondentie
bevestigde en zijn waardering voor mijn bijdrage van destijds uitsprak!
Dit wil ik u beslist niet onthouden en vermeld ik, daarom, direct hieronder.
Van der Molen’s reactie wordt voorafgegaan door mijn antwoord op zijn waarderende reactie.
Zie dus direct hieronder voor van der Molen’s reactie.
Daarna de noten, horende bij deze Inleiding.
En daar weer onder de mail van mijn adhesiebrief aan het Amsterdam Museum in verband met het schrappen van de term ”Gouden Eeuw” [onder A]
En voor wie mijn mailcorrespondentie uit 2017 met de heer van der Molen en voorafgaande met het Hermitage Museum wil lezen, verwijs ik naar de link
van mijn adhesiebrief aan het Amsterdam Museum.
Zie dus voor die mailcorrespondentie:
Onder de mail van mijn adhesiebrief aan het Amsterdam Museum [onder B]
ZO!
Er is weer een mooie stap gezet op weg naar historische gelijkheid!
KUDOS, AMSTERDAM MUSEUM!
Fijn, dat ik daaraan een bijdrage heb mogen leveren!
Astrid Essed
MAILCORRESPONDENTIE:
REACTIE HEER VAN DER MOLEN [Eerst mijn antwoord op zijn reactie]
Astrid Essed
To:PR Amsterdam Museum,Tom van der Molen
Sep 15 at 4:33 AM
Geachte meneer van der Molen
Excuses voor mijn relatief verlate reactie, vanwege opgelopen drukte.
Vriendelijk bedankt voor uw inspirerende en waarderende woorden en
nogmaals beschouw ik het als een eer, dat ik er een bijdrage aan heb geleverd, u en uw Museum in de discussie over ”decolonizing the hearts and minds” een andere en meer ”gelijkheidskant” te tonen.
Waarbij ik een bescheiden footprint gezet heb in de historische strijd om gelijkheid.
En u en uw Museum nogmaals mijn waardering.
En dat u bereid was om te luisteren!
Veel succes, in de toekomst.
Vriendelijke groeten/Astrid Essed
On Friday, September 13, 2019, 02:09:52 PM GMT+2, Tom van der Molen <t.vandermolen@amsterdammuseum.nl> wrote:

Geachte mevrouw Essed,

 

Ik herinner me u zeker, en inderdaad, u was beslist één van degenen die mij en ook het museum er van hebben overtuigd dat we meer moesten doen om andere perspectieven op die geschiedenis mogelijk te maken. U mag beslist trots zijn op u zelf dat u heeft bijgedragen aan het aanslingeren van een waardevolle discussie over hoe wij naar onze geschiedenis willen kijken.

 

Met vriendelijke groet,
Tom van der Molen

EINDE MAIL DE HEER VAN DER MOLEN

NOTEN, BEHORENDE BIJ ”INLEIDING” [ZIE GEHEEL HIERBOVEN]

[1]
MUSEUM DOET TERM GOUDEN EEUW IN DE BAN/GOED ZO!/AFREKENING BAGATELLISERING SLAVERNIJ/EERSTE STAP!
ASTRID ESSED
13 SEPTEMBER 2019
[2]
AMSTERDAM MUSEUM GEBRUIKT TERM ”GOUDEN EEUW” NIET MEER
12 SEPTEMBER 2019
HERMITAGE/HOLLANDERS UIT DE GOUDEN EEUW/TENTOONSTELLING WIST SLAVERNIJ IN CARAIBISCH GEBIED EN DE OOST UIT DE GESCHIEDENIS
ASTRID ESSED
31 JANUARI 2017
[3]
GROEPSPORTRETTEN VAN DE 17E EEUW
ZO AANVANKELIJK AANGEPREZEN:
AANVANKELIJK ZO AANGEPREZEN, LINK VERVANGEN
Heb je je ooit afgevraagd waarom de Nederlander vrijheid en gelijkheid zo hoog in het vaandel heeft staan? Het antwoord hangt levensgroot aan de muur in de vorm van dertig reusachtige groepsportretten in de Hermitage Amsterdam. Het museum wijdt een tentoonstelling aan de Hollanders van de Gouden Eeuw. De onderlinge verhoudingen van toen liggen aan de basis van de hedendaagse normen en omgangsvormen.”
KIJK ONS NOU IN DE HERMITAGE
ZIE ORIGINELE BRON, WAARIN IK DIT VERMELD ONDER NOOT 1
HERMITAGE/HOLLANDERS UIT DE GOUDEN EEUW/TENTOONSTELLING WIST SLAVERNIJ IN CARAIBISCH GEBIED EN DE OOST UIT DE GESCHIEDENIS
ASTRID ESSED
31 JANUARI 2017
[4]
HERMITAGE/HOLLANDERS UIT DE GOUDEN EEUW/TENTOONSTELLING WIST SLAVERNIJ IN CARAIBISCH GEBIED EN DE OOST UIT DE GESCHIEDENIS
ASTRID ESSED
31 JANUARI 2017
[5]

MUSEUM DOET TERM GOUDEN EEUW IN DE BAN/GOED ZO!/AFREKENING BAGATELLISERING SLAVERNIJ/EERSTE STAP!

ASTRID ESSED

13 SEPTEMBER 2019

https://www.astridessed.nl/museum-doet-term-gouden-eeuw-in-de-ban-goed-zo-afrekening-bagatellisering-slavernij-eerste-stap/

A

MAIL:
ADHESIEBETUIGING AAN AMSTERDAM MUSEUM OVER HET SCHRAPPEN VAN DE TERM ”GOUDEN EEUW”

Van: Astrid Essed ]
Verzonden: vrijdag 13 september 2019 13:55
Aan: Tom van der Molen <t.vandermolen@amsterdammuseum.nl>; PR Amsterdam Museum <pr@amsterdammuseum.nl>
Onderwerp: Uw uitbanning van de historische term ”Gouden Eeuw”/Adhesiebetuiging!

 

AAN DE CONSERVATOR VAN HET AMSTERDAM MUSEUM

De heer T van der Molen,

 

 

Geachte heer van der Molen,

 

 

Er zijn momenten, dat je trots op jezelf bent en vindt, dat je, al is het nog zo beschieden, je footprint hebt gezet in de historische strijd om gerechtigheid.

Dat overkwam mij, toen ik gisteren, donderdag 12 september, op NOS Teletekst las

”Museum verklaart Gouden Eeuw taboe” en daarvan een bevestiging vond op NOS. nl [1] en wat belangrijker is, de website van uw Museum! [2

 

Maar voordat ik dat toelicht:

Eerst een belangrijk compliment aan uw adres als conservator van het Amsterdam museum en de rest van de leiding/beslissers van het museum:

 

Want deze belangrijke, ik mag wel zeggen historische, beslissing van de kant van uw museum is tot stand gekomen, omdat u EN uw collegae bereid geweest zijn om te luisteren:

Te luisteren naar de ANDERE kant, de verhalen van slachtoffers van de bittere schaduwzijde van de ”Hollandse” 17 eeuw:

De transatlantische slavenhandel met als gruwelijk gevolg de eeuwenlange slavernij, die nu eindelijk in Nederland ook jaarlijks wordt herdacht en ter nagedachtenis waarvan een indrukwekkend Monument is opgericht [3].

Maar ook de slachtoffers in de toenmalige Republiek der Verenigde Nederlanden.

Slachtoffers van armoede, rechtsongelijkheid, vernedering en onderschatting.

Op uw website zegt u hier onder andere over:

 

”De term negeert de vele negatieve kanten van de zeventiende eeuw als armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel.” [4]

Dat is juist!

 

THAT’S WHERE I COME IN……

 

U zult zich waarschijnlijk -en terecht- afvragen:

 

Wat heeft Astrid Essed hier nu mee te maken?

Of misschien herinnert u zich er toch nog iets van?

 

Enkele jaren geleden, in januari/februari 2017, heb ik felle kritiek geuit op een door Museum Hermitage gepromote tentoonstelling [later bleek, dat ook het Amsterdam Museum er achter zat] ”Kijk ons nou in de Hermitage’Hollanders van de Gouden Eeuw” [5]

Vervolgens [weet u het nog?] heeft de heer M van  Schieveen, coordinator Pers en Publiciteit van Hermitage Amsterdam mij de volgende reactie gestuurd

 

 

Geachte mevrouw Essed,

 

Dank u voor het bericht. Wij vinden het heel spijtig dat u kritiek heeft op een van de tentoonstellingen.

De Hermitage Amsterdam biedt sinds een paar jaar onderdak aan meerdere tentoonstellingen, die georganiseerd worden door andere musea. Zo hebben we het Outsider Art Museum, dat kunst tentoonstelt van mensen met een beperking; een expositie van de winnaar van een kunstprijs; en de tentoonstelling Hollanders van de Gouden Eeuw, georganiseerd door het Amsterdam Museum. Deze musea zijn zelf verantwoordelijk voor de tentoonstelling, vragen en verzoeken worden dan ook door het betreffende museum zelf opgepakt.

 

Daarom heb ik uw bericht doorgestuurd aan de mensen van het Amsterdam Museum. Zij zullen uw bericht zo snel mogelijk oppakken en beantwoorden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn van Schieveen

Coordinator Pers en Publiciteit”

 

Dit en de verdere correspondentie is allemaal te lezen op mijn website

[6]

Ook werd ik hierin ondersteund door de anti-racistische organisatie Doorbraak, die een fel en indrukwekkend commentaar plaatste. [7]

 

Maar wat vooral interessant voor u is,  is dat er daarna een correspondentie/gedachtewisseling tussen u en mij ontstond, waarbij mij al direct trof, dat u open stond voor mijn kritiek, die onder andere luidde [ik citeer mijzelf]

”Ik heb het hier over de meest grootschalige mensenroof uit

de geschiedenis, de transatlantische slavenhandel en de slavernij! (8)

Ik heb het hier over de bloedige onderdrukking van de bevolking van

wat later Indonesie heette, waar trouwens ook slavernij is geweest. (9)

SLAVERNIJ, DIE MISDAAD TEGEN DE MENSELIJKHEID

U verheerlijkt dus de Hollandse rijken, van wie een groot deel

betrokken geweest is bij de transatlantische slavenhandel

en slavernij (9), die misdaad tegen de menselijkheid.(10)

Beneden alle peil.”

[NOOT 8]

 

U ging daarin grotendeels met mij mee en nodigde mij vervolgens uit, samen met u de tentoonstelling te bekijken, waaraan ik helaas door omstandigheden geen gehoor aan kon geven.

 

 

Maar dat hindert niet.

U hebt geluisterd naar alternatieve stemmen en kritiek op het

eeuwenlange ”vaderlandse” beeld van de 17e Eeuw en met u, uw collegae en daarom gaat het mij.

 

 

 

WAARDEVOLLE BIJDRAGE

 

Uw museum heeft een belangrijke stap gezet op het gebied van dekolonizing the history, the hearts and minds.

 In dat kader is het ook heel waardevol, dat uw Museum op 29 september een symposium

houdt over de herziening van de 17e eeuw houdt en op diezelfde dag  de fototentoonstelling ‘HOLLANDSE MEESTERS HER-ZIEN’opent, over dertien Amsterdamse bewoners en bezoekers van kleur uit de 17e en 18e eeuw.” [9]

 

Maar zijn we er daarmee?

NEEN!

Want zoals uw directeur Judikje Kiers terecht aangeeft, is er nog een lange Weg te gaan:

Ik citeer de woorden van de directeur op uw website

”‘’Dit zijn belangrijke stappen in een lang proces. Maar we zijn er nog niet. Samen met mensen in de stad zullen we blijven werken om onderbelichten verhalen en perspectieven van onze gedeelde geschiedenis aan het licht brengen.’’ [10]

 

Zo is dat.

 

Astrid Essed zou echter Astrid Essed niet zijn, als zij niet ook een paar kritische kanttekeningen maakt bij uw verklaring over het loslaten van de historische terminologie ”Gouden Eeuw”’

Zo schrijft u onder andere:

” De term negeert de vele negatieve kanten van de zeventiende eeuw als armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel.” [11]

 

Hoewel op zich juist, vind ik het toch van doorslaggevend belang, dat de term ”mensenhandel” wordt vervangen door de veel duidelijker en expliciet enige juiste term ”transatlantische slavenhandel”

 

Mensenhandel is weliswaar een vorm van slavernij [12], maar wel een moderne vorm, die, als het wordt ontdekt, bestraft wordt, terwijl de transatlantische slavenhandel niet alleen in aard, omvang [meer dan 12 miljoen Afrikanen werden zo gestolen en tot slaaf gemaakt] [13] en in tijdsperiode [drie eeuwen lang] gruwelijker was, bovendien was deze slavenhandel in de 17e eeuw ”legaal”, aangezien een slaaf volgens de ”wetgeving” in die tijd, niet als mens, maar als Ding werd beschouwd. [14]

 

Dus:

Vervang de term ”mensenhandel” door ”transatlantische slavenhandel”!

 

Dan begrijpt het bezoekerspubliek ook beter, om welke veelomvattende misdaad het hier gaat.

Slavernij, een misdaad tegen de menselijkheid! [15]

 

Maar zoals uw directeur al aangaf:

 

”Stappen in een lang proces” [16]

 

 

EPILOOG:

 

Strijd tegen ongelijkheid, raciale vooroordelen en herziening van een

historisch beeld, waarbij zetbazen van de slavenhandel en koloniale massamoordenaars als helden werden vereerd [17] en gruwelijk historisch onrecht als slavenhandel en slavernij werd gebagatelliseerd [18] zit in de lucht!

U hebt daaraan een bijdrage geleverd met de eerste stap: het ontmaskeren

van de ”Gouden Eeuw” leugen.

En per toeval [hoewel ik niet in toeval geloof] is er, ook op 12 september, de dag van uw ”Gouden Eeuw” ontmaskering, een andere belangrijke bijdrage geleverd:

Drie anti racistische onderzoekers van hoog kaliber, de heren Jules Rijssen, Roy Wijks en Andre Reeder hebben in het Bijlmerpark Theater een voor Suriname, maar zwarte bewustwording in het algemeen , belangrijk boek gepresenteerd [dat door hen is geschreven] ”Op zoek naar Papa Koenders” [19]

Dit gaat over een Surinaamse onderwijzer, J.G.A, Koenders, die inging tegen het Nederlands-koloniale onderwijs in Suriname en vooral een lans heeft gebroken voor de promoting van het Sranang Tongo, de Surinaamse taal, die onder invloed van het kolonialisme als ”minderwaardig” werd gezien. [20]

 

Uw bijdrage en die van de heren Rijssen, Wijks en Reeder zijn

van byzonder grote waarde en worden door mij als zodanig op hun merites beoordeeld als zeer waardevol.

 

Dat ik een bescheiden bijdrage heb kunnen leveren in uw besluit tot

uitbanning van de ”Gouden Eeuw” mythe [en met mij ongetwijfeld anderen, die u van kritiek hebben voorzien], vervult mij met trots.

 

Waardering, nogmaals en laten wij voortgaan op het pad van het scheppen van een wereld waarin wordt afgerekend met ongelijkheid, discriminatie en uitsluiting.

 

Veel succes in dit proces.

 

  Zie voor het overzicht van de mailcorrespondentie tussen en mij, maar ook die [daaraan voorafgaande] tussen mij en het Hermitage Museum, geheel onderaan.

 

Vriendelijke groeten

Astrid Essed

Amsterdam

 

 

NOTEN

 

 

 

[1]

 

 

NOS TELETEKST

12 september 2019

 

MUSEUM VERKLAART GOUDEN EEUW TABOE

 

Het Amsterdam Museum doet de term ”Gouden Eeuw” met onmiddellijke ingang in de ban.

Op zijn website schrijft het museum, dat de stap een mogelijkheid is om andere perspectieven op die tijd mogelijk te maken.

 

Nederland was in de 17e eeuw een wereldmacht zowel economisch als militair.

Vandaar de aanduiding ”Gouden Eeuw”

Maar volgens conservator Tom van der Molen ”negeert de term negatieve kanten als armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel”

 

In de permanente tentoonstelling over Hollanders in de 17e eeuw is voortaan de term ”Gouden Eeuw” taboe

 

 

EINDE TELETEKSTBERICHT

 

 

NOS Teletekst

 

NOS Teletekst 105
 ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Museum verklaart Gouden Eeuw taboe

 

 

Het Amsterdam Museum doet de term
 'Gouden Eeuw' met onmiddellijke ingang
 in de ban.Op zijn website schrijft het
 museum dat de stap een mogelijkheid is
 om andere perspectieven op die tijd
 mogelijk te maken.
                              
 Nederland was in de 17e eeuw een
 wereldmacht,zowel economisch als
 militair.Vandaar de aanduiding 'Gouden
 Eeuw'.Maar volgens conservator Tom van
 der Molen "negeert de term negatieve
 kanten als armoede,oorlog,dwangarbeid
 en mensenhandel".                
                              
 In de permanente tentoonstelling over
 Hollanders in de 17e eeuw is voortaan
 de term 'Gouden Eeuw' taboe

 

NOS Teletekst

 

 

 

 

 

 NOS.NL

AMSTERDAM MUSEUM NEEMT AFSCHEID VAN ”GOUDEN EEUW”

 

 

 

Het Amsterdam Museum doet met onmiddellijke ingang de term ‘Gouden Eeuw’ in de ban. Het museum ziet de stap als een mogelijkheid om “inclusiviteit en andere perspectieven op die tijd mogelijk te maken”, meldt het op zijn website.

De zeventiende eeuw kreeg de bijnaam ‘Gouden Eeuw’ omdat Nederland in deze eeuw een economische en militaire wereldmacht was, zegt conservator Tom van der Molen. “De term negeert negatieve kanten als armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel.”

Van der Molen bestrijdt niet dat kunst en met name de schilderkunst in deze periode bloeide, maar dat is voor hem geen reden om de zeventiende eeuw Gouden Eeuw te noemen.

Andere verhalen

De term zou er ook toe bijdragen dat deze eeuw vanuit het perspectief van de toenmalige machthebbers wordt gezien. Door hem niet meer te gebruiken, hoopt het museum ruimte te bieden aan mensen en verhalen “die nog niet gehoord worden”.

De permanente tentoonstelling “Hollanders van de Gouden Eeuw” in Amsterdam-vleugel in de Hermitage heet vanaf vandaag “Groepsportretten van de 17e eeuw”.

 

 

 [2]

 

 

 

AMSTERDAM MUSEUM GEBRUIKT TERM ”GOUDEN EEUW” NIET MEER

12 SEPTEMBER 2019

 

 

 

TEKST

 

 

AMSTERDAM MUSEUM GEBRUIKT TERM ‘GOUDEN EEUW’ NIET MEER

12 SEPTEMBER 2019

Het Amsterdam Museum zal vanaf heden de term ‘Gouden Eeuw’ niet meer gebruiken om de periode van de 17e eeuw aan te duiden. Volgens het museum dekt de term de lading van de 17e eeuw niet. Het Amsterdam Museum is al geruime tijd actief om voor steeds meer mensen relevant te zijn en ziet het afstand doen van de term ‘Gouden Eeuw’ als stap om andere perspectieven op die tijd mogelijk te maken.

Het museum wijzigt de term in de komende tijd in al zijn uitingen op de diverse locaties waar het museum zijn collectie toont en past de titel van zijn permanente tentoonstelling ‘Hollanders van de Gouden Eeuw’ in de Amsterdam-vleugel in de Hermitage aan naar ‘Groepsportretten van de 17e eeuw’.

Het museum stelt dat ‘Gouden Eeuw’, een term die in heel Nederland decennialang routinematig wordt gebruikt als aanduiding van het tijdvak van de 17e eeuw waarin de Republiek een economische en militaire wereldmacht was, hun streven naar inclusiviteit en het tonen van meerdere perspectieven op de geschiedenis in de weg staat. Tom van der Molen (conservator 17e eeuw van het Amsterdam Museum): ‘’In de westerse geschiedschrijving neemt de ‘Gouden Eeuw’ een belangrijke plek in die sterk gekoppeld is aan nationale trots, maar positieve associaties met de term zoals voorspoed, vrede, weelde en onschuld dekken de lading van de historische werkelijkheid in deze periode niet. De term negeert de vele negatieve kanten van de zeventiende eeuw als armoede, oorlog, dwangarbeid en mensenhandel.’’ Daarnaast draagt de term er volgens het Amsterdam Museum toe bij dat de geschiedenis van de Nederlandse 17e eeuw slechts vanuit het perspectief van de machthebbers wordt bezien en dat daardoor veel verhalen helemaal niet verteld worden. Van der Molen: ‘Iedere generatie en elk persoon moet in staat worden gesteld zijn of haar eigen verhaal over de geschiedenis te vormen. De dialoog daarover heeft ruimte nodig, de naam ‘Gouden Eeuw’ beperkt die ruimte.’’

Meer inclusief

Het museum benadrukt dat het afstand doen van de term ‘Gouden Eeuw’ een stap is in een proces om het Amsterdam Museum meerstemmig en inclusief te maken, waar het museum samen met mensen uit de stad, al jaren mee bezig is. Het museum wil een plek zijn die voor iedereen relevant is en waar alle mensen zich welkom voelen. Daarom geeft het Amsterdam Museum ruimte aan mensen en verhalen die nog niet of onvoldoende gehoord worden.

Naast het afstand doen van de term ‘Gouden Eeuw’ doet het Amsterdam Museum ook aanpassingen in haar presentatie ‘Groepsportretten van de 17e eeuw’. Het Museum organiseert op 29 september een symposium voor vakgenoten en publiek over welke verhalen er over de 17e eeuw zouden moeten worden verteld, door wie, en hoe je dit op een zo inclusief mogelijke manier kunt doen. Op diezelfde dag opent het Amsterdam Museum de fototentoonstelling ‘HOLLANDSE MEESTERS HER-ZIEN’, over dertien Amsterdamse bewoners en bezoekers van kleur uit de 17e en 18e eeuw. Het is de eerste van een reeks nieuwe perspectieven door hedendaagse makers in het kader van Black Achievement Month. Directeur van het Amsterdam Museum, Judikje Kiers: ‘’Dit zijn belangrijke stappen in een lang proces. Maar we zijn er nog niet. Samen met mensen in de stad zullen we blijven werken om onderbelichten verhalen en perspectieven van onze gedeelde geschiedenis aan het licht brengen.’’

 

 

[3]

 

 

WIKIPEDIA

NATIONAAL MONUMENT SLAVERNIJVERLEDEN

 

 

 

NEDERLAND BETUIGT SPIJT OVER SLAVERNIJVERLEDEN/GEEN SPIJT, MAAR EXCUSES

ASTRID ESSED

10 JULI 2013

 

 

 

SLAVERNIJ OP WEBSITE ASTRID ESSED

 

 

 

[4]

 

 

AMSTERDAM MUSEUM

AMSTERDAM MUSEUM GEBRUIKT TERM ”GOUDEN EEUW” NIET MEER

 

 

 

 

 

[5]

 

 

HOLLANDERS VAN DE GOUDEN EEUW

Dertig reusachtige groepsportretten uit de 17de eeuw afkomstig uit de collecties van het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum zijn te bewonderen in de Hermitage Amsterdam.
Al meer dan 750.000 bezoekers!”

 

HOLLANDERS VAN DE GOUDEN EEUW.NL

 

https://www.hollandersvandegoudeneeuw.nl

 

 

OVER DE TENTOONSTELLING

Dertig reusachtige groepsportretten uit de 17de eeuw afkomstig uit de collecties van het Amsterdam Museum en het Rijksmuseum zijn voor het eerst verzameld in de Hermitage Amsterdam. Deze ‘broers en zussen’ van De Nachtwacht zijn uniek in de wereld en vanwege hun formaat zelden te zien.

Samen illustreren zij het verhaal van het voor Nederland zo typerende collectieve burgerschap. Zij houden ons als het ware een spiegel voor. Want de onderlinge verhoudingen van toen liggen aan de basis van de hedendaagse normen en omgangsvormen. Wilt u weten waarom de Nederlander vrijheid en gelijkheid zo hoog in het vaandel heeft staan? Het antwoord hangt – levensgroot – aan de muur in de Hermitage Amsterdam.”

 

HOLLANDERSVANDEGOUDENEEUW.NL

HOLLANDERS VAN DE GOUDEN EEUW/DE TENTOONSTELLING

https://www.hollandersvandegoudeneeuw.nl/te-zien/hollanders-van-de-gouden-eeuw

 

 

[6]

 

 

HERMITAGE/HOLLANDERS UIT DE GOUDEN EEUW/TENTOONSTELLING WIST SLAVERNIJ IN CARAIBISCH GEBIED EN DE OOST UIT DE GESCHIEDENIS

ASTRID ESSED

 

 

 

REACTIE OP ANTWOORD HERMITAGE OP MIJN BRIEF OVER DE TENTOONSTELLING HOLLANDERS VAN DE GOUDEN EEUW

ASTRID ESSED

 

 

 

 

TENTOONSTELLING HOLLANDERS VAN DE GOUDEN EEUW/REACTIE OP CONSERVATOR AMSTERDAM MUSEUM

ASTRID ESSED

 

 

 

 

[7]

 

DOORBRAAK.EU

”KIJK DIE HERMITAGE NOU! MUSEUM PROPAGEERT NATIONALISME EN KOLONIALISME MET DE EXPOSITIE ”HOLLANDERS VAN DE GOUDEN EEUW”

HARRY WESTERINK

14 FEBRUARI 2017

 

https://www.doorbraak.eu/kijk-hermitage-nou-museum-propageert-nationalisme-en-kolonialisme-expositie-hollanders-gouden-eeuw/  

 

 

[8]

”Ik heb het hier over de meest grootschalige mensenroof uit

de geschiedenis, de transatlantische slavenhandel en de slavernij! (8)

Ik heb het hier over de bloedige onderdrukking van de bevolking van

wat later Indonesie heette, waar trouwens ook slavernij is geweest. (9)

SLAVERNIJ, DIE MISDAAD TEGEN DE MENSELIJKHEID

U verheerlijkt dus de Hollandse rijken, van wie een groot deel

betrokken geweest is bij de transatlantische slavenhandel

en slavernij (9), die misdaad tegen de menselijkheid.(10)

Beneden alle peil.”

 

HERMITAGE/HOLLANDERS UIT DE GOUDEN EEUW/TENTOONSTELLING WIST SLAVERNIJ IN CARAIBISCH GEBIED EN DE OOST UIT DE GESCHIEDENIS

ASTRID ESSED

 

 

 

 

[9]

 

 

AMSTERDAM MUSEUM GEBRUIKT TERM ”GOUDEN EEUW” NIET MEER

12 SEPTEMBER 2019

 

 

 

 

[10]

 

 

AMSTERDAM MUSEUM GEBRUIKT TERM ”GOUDEN EEUW” NIET MEER

12 SEPTEMBER 2019

 

 

 

 

[11]

 

 

 

AMSTERDAM MUSEUM GEBRUIKT TERM ”GOUDEN EEUW” NIET MEER

12 SEPTEMBER 2019

 

 

 

 

[12]

 

 

MENSENHANDEL

 

 

 

 

TEKST

 

 

Mensenhandel

Mensenhandel vormt een grove inbreuk op de menselijke waardigheid en de lichamelijke en geestelijke integriteit van slachtoffers en wordt gezien als schending van fundamentele mensenrechten. Voorbeelden van mensenhandel zijn gedwongen prostitutie en arbeidsuitbuiting, maar bijvoorbeeld ook gedwongen bedelarij en het onder dwang laten plegen van criminele activiteiten. De meeste mensen gaan ervan uit dat een straatkrantverkoper niet door iemand wordt gedwongen zijn werk te doen en voor zijn werk wordt betaald. Dat is echter niet altijd het geval en dat is schokkend. Het OM pakt samen met de politie, andere opsporingsdiensten (zoals de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), de Koninklijke Marechaussee (KMar), gemeenten en andere relevante partners mensen handel op een integrale wijze aan. Sinds een jaar of tien zijn de slachtoffers van mensenhandel en het thema mensenhandel prioriteiten van het OM. Ook de komende jaren staat de aanpak van mensenhandel onveranderd hoog op de agenda.

 

 

 

[13]

 

 

”De Nederlanders verschepen zo’n 600.000 Afrikanen, 5 procent van het totaal van naar schatting 12 miljoen die tussen de 15e tot de 19e eeuw door de Europeanen als slaaf worden verhandeld.

 

NEDERLAND ACTIEF IN DE SLAVENHANDEL

 

 

 

TEKST

 

 

Nederland actief in de slavenhandel

Het is een bittere geschiedenis, de ruim twee eeuwen waarin Nederland actief is in de trans-Atlantische slavernij.

Het begint in de 17e eeuw als Nederland zich mengt in de strijd met andere Europese landen om rijkdom en winst te vergaren via koloniën in Noord- en Zuid-Amerika.

De Spanjaarden en Portugezen hebben dan al diverse koloniën gesticht in de Nieuwe Wereld en verschepen totslaafgemaakte Afrikanen vanuit de kust van West-Afrika om op de grootschalige suiker-, koffie- en katoenplantages te werken. De oorspronkelijke bevolking wordt niet geschikt gevonden voor dit zware werk en is bovendien voor een deel door de kolonisten uitgeroeid.

Als de Nederlandse West-Indische Compagnie (WIC) in 1630 een deel van Brazilië verovert op de Portugezen, krijgt Nederland ook belangstelling voor de Afrikaanse slavenhandel.

De WIC verovert in 1637 een belangrijk bastion in West-Afrika op de Portugezen: fort Elmina in Ghana. Vanaf dat moment hebben de Nederlanders een machtsbasis op het Afrikaanse continent, waarvandaan ze kunnen meedoen aan de georganiseerde slavenhandel.

De Nederlanders verschepen zo’n 600.000 Afrikanen, 5 procent van het totaal van naar schatting 12 miljoen die tussen de 15e tot de 19e eeuw door de Europeanen als slaaf worden verhandeld.

Morele bezwaren zijn er nauwelijks. Terwijl slavernij in West-Europa verboden is, wordt de trans-Atlantische slavernij met de Bijbel in de hand verdedigd.

 

 

 

 

[14]

 

 

Slavernij is een maatschappelijk verschijnsel waarin personen eigendom zijn van een ander persoon. Slaven vallen dus onder het eigendomsrecht.”

 

 

WIKIPEDIA

GESCHIEDENIS VAN DE NEDERLANDSE SLAVERNIJ/JURIDISCHE KWESTIE

 

 

 

ORIGINELE BRON

 

 

WIKIPEDIA

GESCHIEDENIS VAN DE NEDERLANDSE SLAVERNIJ

 

 

 

 

[15]

 

 

  Article 7 

Crimes against humanity

 1. For the purpose of this Statute, “crime against humanity” means any of the following acts when committed as part of a widespread or systematic attack directed against any civilian population, with knowledge of the attack

: (a) Murder;

 (b) Extermination; 

(c) Enslavement; 

 

 

ROME STATUTE

ARTICLE 7

CRIMES AGAINST HUMANITY

 

 

 

 

 

[16]

 

 

AMSTERDAM MUSEUM GEBRUIKT TERM ”GOUDEN EEUW” NIET MEER

12 SEPTEMBER 2019

 

 

 

 

 

[17]

 

URK WIL J.P. COENSTRAAT/MASSAMOORDENAARS OPVOETSTUKASTRID ESSED

27 FEBRUARI 2018

 

 

 

 

MICHIEL DE RUYTER, ZETBAAS VAN DE NEDERLANDSE SLAVENHANDELASTRID ESSED

 

 

 

[18]

 

 

SLAVERNIJ OP WEBSITE ASTRID ESSED

 

 

 

 

[19]

 

 

Julius Gustaaf Arnout Koenders leefde in Paramaribo, Suriname, van 1886 tot 1953. Hij was de kleinzoon van tot slaaf gemaakte Afrikaans-Surinaamse grootouders en werkte als onderwijzer.

Het boek ‘Op zoek naar Papa Koenders’ van onderzoeker Jules Rijssen en co-auteurs André Reeder en Roy Wijks, gaat over de kritiek op het koloniale onderwijs en Koenders’ strijd voor de geestelijke verheffing van vooral de Afro-Surinamers na de verschrikkingen van het door Nederland uitgevoerde systeem van slavernij in Suriname. Over het koloniale Nederlandse onderwijssysteem zei hij:

“….ik tot die activiteiten ben gekomen toen rotsvast de overtuiging zich in mij vestigde, dat het onderwijssysteem van het kolonialisme met een voor de Neger volslagen vreemde taal als voertaal, een groot onrecht, een misdaad is geweest en nog is, want het heeft ons gemaakt tot achterlijke mensen met twee halve talen, met voorkeur naar klater boven gedegen goud….”

De auteurs Jules Rijssen, Roy Wijks en Andre Reeder zijn op zoek gegaan naar het onbekende verhaal van Koenders. Dat hebben ze op allerlei manieren gedaan.  Na ruim 6 jaar is hun zoektocht naar deze bescheiden man ten einde gekomen met de publicatie van een boek. Het heet: “Op zoek naar Papa Koenders. Over een strijder voor emancipatie in het koloniale Suriname”

 

 

OP ZOEK NAAR PAPA KOENDERS

 

 

 

 

LM PUBLISHERS

OP ZOEK NAAR PAPA KOENDERS

 

 

 

 

[20]

 

ZIE NOOT 19

B

ZIE VOOR MAILCORRESPONDENTIE MET DE HEER VAN DER MOLEN EN VOORAFGAANDE, HET HERMITAGE MUSEUM:

MUSEUM DOET TERM GOUDEN EEUW IN DE BAN/GOED ZO!/AFREKENING BAGATELLISERING SLAVERNIJ/EERSTE STAP!

ASTRID ESSED

13 SEPTEMBER 2019

https://www.astridessed.nl/museum-doet-term-gouden-eeuw-in-de-ban-goed-zo-afrekening-bagatellisering-slavernij-eerste-stap/  

 

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!