De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Als de stenen op het plein ….

zondag 6 september 2020 16:14
Spread the love

Over een tijdje zullen de kinderen van onze kinderen aan ons vragen “Opa, kunt u nog eens vertellen over het debat van de eeuw?” En dan gaat opa nog eens wat makkelijker zitten, pinkt een traantje of wat weg – want hij mocht niet aanwezig zijn bij zijn oma in die Coronatijd in het verpleeghuis – en vertelt voor de honderdste keer het verhaal over een minister die de baas over de veiligheid van Nederland was, maar zelf moeite had met zijn eigen regels…

 

De minister heeft het in het aangevraagde debat het natuurlijk niet makkelijk gehad, maar hij wist van te voren dat dit zou gebeuren. Opvallend in het debat is geweest dat hij waarschuwde voor nog meer foto’s, wat volgens mij inhoudt dat dit nog niet alles is geweest.
Natuurlijk is het ‘handig’ geweest, vind ik,  – en emotioneel – om deze kant zelfs in de Kamer door zo’n grote en sterke man te laten zien, het moeten slikken, even stil zijn met tranen, waarvan de media later zal zeggen, dat de minister volschoot.
Zelfs kan ik dat nog begrijpen, echter daar gaat het niet om. Het gaat erom of een minister boven de wet staat en dat een minister een feest – ook al is het zijn eigen bruiloft – kan organiseren in tijden van de crisis veroorzaakt door het SARS-CoV-2 virus. 

 

Boven de wet
Elke simpele ziel in de Nederlandse straat zal nu na gaan denken en zich afvragen of een minister boven de wet staat, ondanks keiharde ontkenningen in het debat.
Een minister zou niet boven de wet mogen staan, sterker nog, hij of zij zou het goede voorbeeld moeten geven, waarbij dan komt dat hij of zij is gekozen door ons, het stemvee, om onze rechten en regels neer te zetten, maar ook uit te voeren zoals we hebben afgesproken, middels de Kamers. 

 

De vraag die opborrelt, als men gaat zoeken op het net naar de kreet “Staat een minister boven de wet” is natuurlijk wie het recht heeft om te zeuren en te klagen. Zeg nu zelf, een minister die zoiets als € 12.246,36 per maand op zijn rekening bijgeschreven krijgt, los van al zijn onkostenvergoedingen, of een student die tegenwoordig loopt te zeuren dat hij of zij met € 147 moet rondkomen, die hij bijeen sprokkelt met bijlage en bijbaantjes, of een asielzoeker die met krap € 62,50 de maand moet doorkomen en meestal niet de mogelijkheid krijgt om wat bij te verdienen, maar wel geld wil sparen voor vrouw en kindjes die nog in Syrië zitten.   

 

In een bericht wat laatst op het net weer gelezen kon worden, gaf Maurice de Hond in zijn wekelijkse peiling aan dat de geloofwaardigheid van minister Grapperhaus onder het ‘normale Nederlandse volk’ is afgenomen; vond in eerste instantie 42 procent de minister ongeloofwaardig nadat het nieuws over zijn bruiloft naar buiten kwam, nu blijkt dat percentage reeds op 66 procent te liggen. Ook het percentage dat vindt dat de minister moet opstappen is omhoog gegaan.
Daarentegen lijkt de minister ‘in bescherming genomen te zijn door de partijen die het kabinet bevolken cq steunen’, tenslotte is het verkiezingstijd en kan je niemand missen. En dan zijn de Corona-regels even niet van belang, wat op zich toch heel erg vreemd te noemen is – ik gebruik nu even niet het woord ‘zwak’ – daar juist deze minister altijd voor een stevig beleid heeft gestaan. Maar ja, dat is nu verdwenen, want de geruchten gaan rond, dat mensen foto’s van de bruiloft op hun mobiele telefoon hebben staan, voor het geval dat men beboet wordt. Je kan beter voorbereid zijn. 

 

De vraag is nu wat er gaat gebeuren als een persoon beboet wordt voor het overtreden van de regels van de 1.5-meter-afstand. Op dit moment wordt er al weer onderhandeld over wat er moet gaan veranderen, maar er kan toch geen onderhandeling zijn: één of twee of drie keer de afstand regels vergeten kan niet leiden tot een boete en kan zeker niet leiden tot een strafblad. Punt uit en de minister hoeft niet in gesprek met de Tweede Kamer, want hier hoeft niet meer over gepraat te worden. Op het moment dat de minister die verantwoordelijk is voor een bepaald beleid en zich daar niet aanhoudt, dan vervalt onmiddellijk dat beleid. 

 

Parlement
Volgens de spelregels die zijn afgesproken voor de politiek moeten ministers verantwoording afleggen aan het parlement voor hun beleid en zijn ze afhankelijk van het vertrouwen van het parlement. De Tweede Kamer heeft het recht om een motie van wantrouwen of een motie van afkeuring in te dienen. Ze zijn het gereedschap van de Kamer die ook nu beide heeft gebruikt, echter – zoals staat beschreven op de site Parlement.com – het komt vaker voor dat de moties worden ingediend, maar zeer zelden aangenomen. Zo dus ook deze keer.  

 

Tijdens het urenlange debat met de minister heeft die minister tussen de regels door een opmerking gegeven – ‘er zullen de komende tijd mogelijk nog meer foto’s verschijnen’ – die opvallend te noemen is, maar waar de Tweede Kamer niets mee heeft gedaan. Op het moment dat iemand zegt dat er mogelijk nog meer foto’s openbaar gemaakt kunnen worden, zou het zo maar kunnen zijn dat die persoon weet waar die foto’s zijn gemaakt en een verdekte waarschuwing over wat de foto’s aangeven. Hier heeft de oppositie iets laten liggen. 

 

Van de andere kant blijkt dat de oppositie nu steviger aan het worden is en dat zelfs GroenLinks nu al heeft aangegeven dat de partij de wet niet zal steunen waarin het kabinet de Corona-maatregelen wil gaan vastleggen. Volgens de partijleider van GroenLinks, Jesse Klaver, wordt de Tweede Kamer buitenspel gezet en krijgt het kabinet, en specifiek zorgminister Hugo de Jonge, te veel macht.
Hier is sprake van een zogenaamde Corona-spoedwet, die een verzameling moet zijn van regels die nu in zogenaamde noodverordeningen zijn vastgelegd. Die verordeningen geven dan weer een bepaalde bevoegdheid aan een burgemeester om de openbare orde te bewaken. 

 

De vraag mag echter nu hardop gesteld worden, of een bruiloft onder de openbare orde valt of niet en of dat een burgemeester zal en mag optreden bij een bruiloft. Mochten al die noodverordeningen samen in de Corona-spoedwet zouden komen te staan, is de zorgminister verantwoordelijk voor de uitvoering van die wet en wat zou er dan zijn gebeurd? 

 

Dit alles doet men denken aan het lied van René Karst “Als de stenen op het plein eens konden praten …” . Vertrouwen in de politiek wordt door diezelfde politiek – en tegenwoordig ook door de ministers – steeds moeilijker gemaakt. Stemmen zegt u begin vorig jaar? Ik weet in ieder geval waar ik niet op ga stemmen. Als ik Hugo de Jonge zou zijn, zou ik nog maar eens naar de lijst kijken als het CDA de lijst gaat inleveren. Het vertrouwen in de lijst was al niet meer zo hoog als eerder, maar de kans is aanwezig, dat het vertrouwen nog lager wordt. 

Minister De Jonge bezoekt teststraat Schiphol

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!