De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Corona-buzz, corona-bizz

dinsdag 23 februari 2021 13:10
Spread the love

 

Pers, politiek en vermaakindustrie, partners voor een smetteloze toekomst

I.

Zaterdag 6 februari 2021: “Ceci n’est pas un complot”, de docu van Bernard Crutzen over corona en de pers, is online gekomen (Youtube met Engelse ondertitels, en Vimeo). Hij wordt druk bekeken, en ook het tegenoffensief van de pers woedt al gauw volop. Op maandag 8 februari betoogt de hoofdredacteur van La Libre in een editoriaal dat de pers wel degelijk haar rol vervult. In de dagen daarna wordt in andere bladen (zoals Le Soir, L’Avenir, maar ook De Standaard) het zwaardere geschut boven gehaald.

Tegen het eind van die week organiseert de ADIV/SGRS, de inlichtingendienst van het leger, een persmoment: de ADIV rapporteert pogingen van Rusland en China om ook het covidbeleid van ons land met fake news in een kwaad daglicht te stellen. “De pers” is aanwezig in de persoon van Antoine Clevers (plus fotografe). Clevers verzorgt bij La Libre de domeinen “Defensie, CDH en Monarchie”. Hij wordt te woord gestaan door majoor Nathalie Ketelslegers, specialiste desinformatie bij de ADIV. Het resultaat verschijnt zaterdag 13 februari om halfacht ‘s ochtends in La Libre onder de titel “Comment la Russie et la Chine manipulent les Belges en période de Covid-19”. Daarbij een foto van betogers in Brussel, met op de voorgrond een politiekordon. Het bericht wordt een halfuur later in vertaling overgenomen door De Standaard, zij het met een andere foto.

De nog jonge Twitter-account van de ADIV post diezelfde 13 februari om 9u foto’s van het persmoment, gemaakt door de huisfotograaf van dienst. Links de majoor, rechts de journalist. En de tekst: “Pers #ADIV. @SgrsAdiv is een partner in de strijd tegen desinformatie en beïnvloeding in de media. De verdediging van ons land en de bevolking zijn onze prioriteiten. #LaLibre” – gevolgd door een link naar de publicatie in La Libre van anderhalf uur eerder (tweet: Nederlands, Frans).

Majoor Ketelslegers mag zich nu dan wel hebben toegelegd op covid-desinformatie, eerder was zij betrokken bij de Counter-Daesh Coalition Communications Cell – een propagandacel van het Britse Foreign Office, opgericht in 2015, in nauwe samenwerking met het US State Department en de V.A. Emiraten, binnen de Global Coalition Against Daesh. Dan Chugg, de diplomaat die de cel leidde tot begin 2018: “To succeed, we had to change the global narrative and, in the terminology of the profession, contest the information space, rather than ceding it to Daesh. (…) Our experience with Daesh underlines the need to acknowledge that communication is a key battleground in preserving our nation’s security.”

Het is in volle corona-oorlogstijd niet anders, dat heeft alvast Marc Van Ranst, in zijn bekende influencer lezing (hier met Nederlandse ondertitels), zeer goed begrepen, zoals uit zijn dagelijkse optredens in zowat alle Belgische media mag blijken.

II.

Vrijdag 16 oktober 2020. Op de interne nieuws-site van Defensie (plus Youtube, en de Twitter van Defensie – hashtags #StaySafe #COVID19BELDEF) verschijnt een “Herinnering aan de Covid-maatregelen (…). De Chef Defensie, admiraal Michel Hofman, en de Vice-chef Defensie, generaal-majoor Marc Thys, (…) hebben ervoor gekozen om zich tot het personeel van Defensie te richten in een video die u hieronder kunt bekijken”. De openingsscène is “fictie”, in alle betekenissen: Hofman en Thys hebben het in de kroeg van VTM-serie “Familie” meer dan gehad met de lockdown en het expertendom, maar al gauw worden we, na een ontnuchterende flits en via een dreigend trage travel, opnieuw met de dwingende regels van de “keiharde realiteit” geconfronteerd. “Een realiteit die nog lang gaat duren. Wij denken tot september volgend jaar”. Intussen gaat zelfs Defensie “telewerken maximaliseren” – hopen maar dat de vijand dat ook doet (maar toch weer niet té veel)…

Niet alleen de foute cafépraat, maar het hele filmpje is opgenomen bij AED Studios (Lint), waar Zodiak Belgium – vaste huurder bij AED Studios en intussen onderdeel van de Banijay Group -, sinds medio 2018 talloze TV- en filmproducties verzorgt, zoals onder meer “Familie”.

Soms doen zich in die business heel bijzondere partnership-opportuniteiten voor. In 2015 kent het Vlaams Audiovisueel Fonds 160.000 euro subsidie toe aan een samenwerkingsproject tussen VTM Nieuws, productiehuis Zodiak, en Defensie. Een zesdelige docuserie die december 2016 tot januari 2017 wordt uitgezonden: “Special Forces“, over de elite-eenheid van het Belgische leger die 24/7 paraat staat “om overal ter wereld moeilijke militaire opdrachten uit te voeren” – “burgers redden als er een genocide uitbreekt en nog veel meer”. Korpscommandant Wim Denolf hoopt dat de reeks “jonge, gemotiveerde mannen warm [maakt] om hun rangen te vervoegen”.

Vijftien burgers (zonder Schild & Vriend Dries Van Langenhove) mogen dan ook deelnemen aan het vervolg dat de VRT aan de saga breit vanaf eind 2019, met “Kamp Waes“, onder het motto “Zwijgen en gehoorzamen. En anders zwaait er wat”. Gemiddeld anderhalf miljoen kijkers smullen ervan, en het land staat op stelten als een aflevering moet wijken voor een klassieker veldrijden. Een sleutelpersonage in beide TV-series is korpsadjudant Rob (Fly) Vliegen, augustus 2017 ook oprichter van de vzw “Special Forces Friends” (met zetel op het militair domein van Heverlee). De webshop van de vrienden is exclusief 18+ want geregistreerd als “detailhandel in dranken” (in casu bier en gin), en toegankelijk – halverwege de homepage – via de knop “Ik steun onze helden“.

Terwijl Zodiak in 2016 werkt aan de productie van “Special Forces”, verschijnt op de rotonde van het parkeerterrein van AED in Lint een straaljager – vijf ton, op een sokkel geplaatst: een Lockheed F-104 Starfighter die Glenn Roggeman, de eigenaar van AED Studios, bij het Nederlandse bedrijf PS Aero op de kop heeft kunnen tikken. Hij laat er Belgische vlaggetjes op zetten, zodat het toestel lijkt op de Belgische Starfighter uit de basis van Kleine-Brogel die sinds 2004 op sokkel een rotonde in Peer siert.

Mechelaar Roggeman, die zijn carrière begon als zestienjarige DJ en vervolgens ontdekte dat hij veel meer kon verdienen door materiaal te verhuren aan andere DJ’s, is een vechter en hoogvlieger, zo zal in toenemende mate blijken. AED Rent groeit als aanbieder van AV-faciliteiten, vanaf 1985 op een site in Willebroek, tot de huidige AED Group met een dozijn bedrijven, inclusief de vier buurlanden en een franchise vestiging in Singapore. In 2013 koopt Roggeman in Lint de terreinen en gebouwen over van het vereffende Alfacam (een faling waarin ook Vlaams belastinggeld verloren is gegaan): de start van AED Studios. Datzelfde jaar koopt hij zich in bij een metaalconstructiebedrijf in Koningshooikt (waar AED afnemer wordt), en wordt hij mede-eigenaar van Heliventure FTO dat helikopters verhuurt en naar de AED-site in Lint verhuist. Roggeman bezit intussen zelf een aantal brevetten als heli-piloot, en Heliventure beschikt ook over een ambulance-heli, gericht op een markt van ziekenhuizen, high risk bedrijven, en dito events zoals auto- en wielersport of… muziekfestivals.

In 2019 zijn er wat problemen bij de inwonende partner Zodiak, waar de CEO en CFO aan de deur worden gezet – bij het Antwerpse parket is in de zaak een klacht neergelegd. Daarnaast is Zodiak verwikkeld in aanslepende juridische gevechten met de fiscus over aftrekbare productiekosten. Maar er is ook heuglijk nieuws, de Special-Forces-partnership uit 2015 werpt nieuwe vruchten af. Op 14 juni 2019 weet Het Nieuwsblad, onder de kop “Dankzij dit bedrijf trainen agenten en militairen binnenkort voor belangrijke missies… in VR”: “De kans is reëel dat politie en leger binnenkort in eigen trainingscentra in virtual reality (VR) trainen. Het Lintse bedrijf AED Studios speelt hierbij een belangrijke rol. Glenn Roggeman, CEO van VR Base, is in onderhandeling met ‘vier grote Belgische instanties inzake ordehandhaving’, zoals hij het zelf omschrijft”.

VR Base is een jaar eerder opgericht door Roggeman samen met twee broers uit Blaasveld-Willebroek als ontwikkelaars, en baat VR game centers uit in Lint (AED Studios), Mechelen (hoofdvestiging) en Herent. De games worden gespeeld met elektronische wapens, in een virtueel vuurgevecht. Voor 25 euro per halfuur kan je even een held van de Special Forces zijn, maar dan zonder fysieke beproeving. Je kan ook een vrijgezellenfeestje boeken incl. catering. “Vooraleer het effectieve spel start de wapens even uittesten? Dat kan op de vrijgezel! We verwerken een foto van de vrijgezel in het spel en zorgen ervoor dat hij/zij het target wordt”.

En dan slaat vanaf eind 2019 de corona-vijand toe, en half maart 2020 gaat België voor het eerst in lockdown. Roggeman weet als doorgewinterde zakenstrateeg van elk potentieel gevaar op de markt een voordeel te maken, en dat op meerdere fronten. Hij ziet het al gauw aankomen hoe de “niet-essentiële” sectoren van de economie, waarop een belangrijk segment van zijn core business stoelt, zoals de eventbranche (naast onder meer de horeca), zich zullen moeten voorzien van nieuwe attributen om hun toekomst na de lockdowns te garanderen, en hij zet zijn uitgebreide R&D-ploeg aan het werk. Parallel ontpopt hij zich als belangeloze filantroop, een lokale en bescheiden versie van Bill Gates, die de Vlaamse overheid en de medische sector ter hulp snelt in de uitvoering van de vaccinatiecampagne. Voor die campagne richt de overheid een honderdtal vaccinatiecentra op, met een budget van bijna 65 miljoen euro voor de infrastructuur en de logistieke uitbating, en meer dan 130 miljoen euro (tot midden 2021, wordt ongetwijfeld vervolgd) voor het medische luik. Een aantal van die centra zijn gemeentelijke sport- en cultuurhuizen, maar daarnaast gaat het om diverse evenementenhallen (meestal in private eigendom, zo niet in private concessie), al dan niet voormalige militaire domeinen, (ex-)bedrijfsterreinen die al dan niet in handen zijn van projectontwikkelaars (zoals de site van lampenfabrikant Signify – voorheen Philips – in Turnhout). Roggeman stelt op zijn twee grootste Vlaamse sites, Willebroek en Lint, aanzienlijke ruimte “ter beschikking”. En dat tot (zeker) oktober 2021. Bij zijn sector-collega NEP Belgium in Londerzeel wordt ook een vaccinatiecentrum ingericht.

Met name het initiatief van AED krijgt in de pers (ook de vakpers) ruime en aanhoudende aandacht. Het vaccinatiecentrum ZORA in de AED Studios bedient behalve Lint de gemeenten Mortsel, Boechout, Hove, Edegem, en Kontich, met het UZA als bevoorrechte medische partner. De Vlaamse regering heeft in het toegewezen budget een uitgavenpost communicatie voorzien, en uiteraard kan AED er voor zorgen dat er een begeleidend promo-filmpje wordt gemaakt. Het verschijnt op 12 februari online bij zowat alle genoemde gemeentebesturen (website, Facebook, of Youtube-kanaal), en de ochtend daarop ook op de Facebook-pagina van AED Studios. Behalve de zes burgemeesters en twee UZA-verpleegsters, worden een aantal vertegenwoordigers uit getroffen domeinen opgevoerd, die zoveel hebben moeten missen maar dankzij het vaccin opnieuw de hemel gaan zien. Voor de horeca (in Boechout dan toch) werd Vitaya-snelkook-ster Wouter Keersmaekers bereid gevonden, voor de showbizz Philippe Geubels. Voor de cultuur in een iets andere zin was het casting-aanbod misschien wat krap, maar de 86-jarige TV-actrice Lea Couzin kwijt zich perfect van haar rol als stand-in. De tekst van het scenario is één monotone mantra: je laten vaccineren is “samen kiezen voor elkaar”, een “positieve keuze”. Meer nog: “er is geen andere keus”! Dus: “laat je vaccineren, dan kan je weer dromen”.

Dromen is mooi, en vaccineren dus ook, maar AED-baas Roggeman is wijs genoeg om ook op de wereld voorbij de droom te anticiperen, en daarvoor brengt hij zijn welluidend dochterbedrijf Luxibel in stelling. Flanders Investment and Trade, het Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen, wijdt een hele webpagina aan de covid-innovaties die Roggeman op de plank heeft om binnenruimtes virusvrij te maken. “Aan de basis van de ontwikkeling ligt UVC: een type ultraviolet licht dat virussen en bacteriën doodt. (…) Eerst ontwikkelden we een directe stralende lamp die oppervlakten ontsmet. Dat werkt goed om een zaal waar geen publiek zit te ontsmetten, bijvoorbeeld een leeg restaurant tussen twee shifts. (…) Daarna werkte AED een ventilatiesysteem uit, waar de UVC-lampen in een behuizing verborgen zitten. (…) Dat noemen we ‘mid-air disinfection’, een principe dat we nu aan het patenteren zijn”, en waarmee AED Studio 6 in Lint al is uitgerust. Maar de topproduct-lijn, dat worden de “ontsmettingskanonnen. Die ventilatie kan 24/24u actief blijven, en werkt dus ook als er publiek in de ruimte zit”. Ze bestaan in verschillende formaten/vermogens, en kunnen tot “10.000 à 12.000 kubieke meter per uur ontsmetten. Met acht kanonnen zou je een zaal als het Sportpaleis kunnen desinfecteren”. Er zijn al voor miljoenen euro bestellingen binnen, wereldwijd. “Beschouw het niet als dé oplossing voor de coronacrisis, eerder als een ondersteuning. Het is niet omdat deze technologie er is, dat we de maatregelen kunnen laten varen. Maar als ik uit eten ga, dan verkies ik toch een restaurant mét UVC-ontsmetting”, besluit Glenn Roggeman, die verder ook nog koortsscanners voor toegangscontrole bij events heeft ontwikkeld. De lampen die Luxibel gebruikt komen overigens van bij Signify (ex-Philips) in Turnhout – waar ook een vaccinatiecentrum staat.

Een nieuwe divisie van Engels Group (die volgend jaar naar een groot distributiecentrum in Malle verhuist) wordt exclusieve verdeler voor België en Luxemburg van het nieuwe Luxibel-gamma, via groothandels, en klinkt alvast erg enthousiast: “Virusvrije installaties zijn mogelijk in kantoor- en meeting ruimtes, wachtkamers, dokterspraktijken, supermarkten, receptieruimtes, horeca, retail, tankstations, ingerichte ruimtes om materialen of kledij te ontsmetten, sport- en cultuurcentra, klaslokalen, enzovoort”…

(op de foto: Glenn Roggeman met één van zijn gepatenteerde virusdodende luchtontsmetters).

Het plaatje raakt helemaal duidelijk: “verlossende prik(ken)” of niet, de kans is groot dat horecazaken en cultuurhuizen, om maar iets te noemen, slechts zullen (mogen) overleven als ze de nodige extra uitrusting voorzien, afkomstig uit de Luxibel-handel. Geen probleem voor het Sportpaleis en aanverwanten, en evenmin voor de “betere” restaurants met dito publiek voor zover ze over voldoende al dan niet geleend kapitaal kunnen beschikken om die investering te dragen (en meteen door te rekenen in hun nu al hoge prijzen). De kleinere garnalen, van wie sommigen de voorbije tijd ook net iets te recalcitrant zijn geweest, mogen creperen. Wat zei Belfius-topman Marc Raisière ook al weer, in een interview met Trends, kort na Nieuwjaar? “Ik besef dat dit heel cru klinkt. Maar een economie kan af en toe baat hebben bij een sanering. De zombiebedrijven zullen eruit gaan”. Die sanering, in meer dan één betekenis, zal ons naar een ongetwijfeld Grote Smetteloze Toekomst leiden. Pers en politiek zijn eenstemmig in de verbetenheid waarmee dit marsorder wordt uitgevoerd. In hun kielzog stapt een grimmige massa die al tot 80% van de bevolking is aangegroeid, opgeluisterd door het innovatief omgeturnd vermaak-korps. Wie niet in dit verhaal mee wil stappen, of er zelfs maar aan zou twijfelen dit te doen, is een paria, die wordt beschimpt en bespuwd – al is dat laatste niet geheel volgens de regels.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!