(Foto © WALTERito)
Nieuws, Lokaal, Bam, Ademloos, StRaten-generaal -

Protest tegen Oosterweelbeslissing blijkt opvallend levendig

Een infoavond van de Antwerpse actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos lokte woensdagavond meer dan 600 mensen naar Zaal Horta. “Een overrompeling”, zeggen de organisatoren. “De afkeer van het BAM-tracé in Antwerpen is en blijft groot.”

vrijdag 7 maart 2014 02:33
Spread the love

In Villa Politica maakte minister-president Kris Peeters er meteen na de regeringskeuze voor het BAM-tracé geen geheim van: “We gaan niet opnieuw met de actiegroepen praten over Oosterweel.”

De hoop leeft bij de meerderheidspartijen dat het verzet zal luwen nu de knoop werd doorgehakt. Dat zou wel eens een misrekening kunnen zijn. “Wie denkt dat het verzet in Antwerpen tegen het BAM-tracé gebroken is, vergist zich. We zagen zelden een combattievere groep mensen”, schrijven Wim Van Hees en Manu Claeys in een persbericht.

Na een naar eigen zeggen ‘gortdroge’ uitleg over de cijfers en de tabellen uit het MER-rapport (Milieu Effecten Rapport) volgde een minutenlange staande ovatie. Een hart onder de riem voor de actiegroepen die al jaren aan de kar van het BAM-protest trekken en die zelf het Meccanotracé naar voor schuiven. 

Volgens Ademloos en stRaten-generaal hebben veel waarnemers niet door dat de strijd nog lang niet gedaan is. “De Wetstraatpers heeft het misschien niet in de gaten, maar de Antwerpse actiegroepen wel: de afkeer van het BAM-tracé in Antwerpen is en blijft groot. Je bouwt simpelweg geen autostrade door een stad. Dat was op 18 oktober 2009 ook de boodschap na een volksraadpleging over het BAM-tracé.”

Het protest tegen BAM maakt deel uit van een bredere beweging van stedelingen die in een 21[[ste]]-eeuwse stad willen wonen, zeggen de twee actiegroepen. “En daar hoort een nieuwe autostrade door de stad niet bij. Wel het creëren van open en groene ruimte, van een overkapping (cfr. het nieuwe initiatief Ringland), van mobiliteitsalternatieven, van intelligente sturingssystemen voor doorgaand verkeer, van woonwijken waar de leefkwaliteit hoog is (geen overdaad aan lawaai, geen wolk van fijn stof), van een politiek ook die niet ‘over de hoofden heen’ beslist.”

Die nieuwe beweging kijkt met bewondering naar steden als Kopenhagen, Stockholm, Hamburg en Wenen. Dat zijn steden die in de jaarlijkse lijstjes van meest leefbare steden bovenaan prijken. Belgische steden als Brussel, Antwerpen of Luik bengelen steevast onderaan de lijst.

Een duurzame stad van de 21[[ste]] eeuw heeft geen open autostradesleuf van 19 baanvakken tussen dichtbevolkte wijken, zoals het BAM-tracé er uitziet aan het Antwerpse Sportpaleis, klinkt het nog.

De actiegroepen kregen er met het nieuwe Ringland trouwens een nieuwe medestander bij. Dat is een groep mensen die ijvert voor een overkapping van de ring. 

Tekst: Christophe Callewaert
Foto’s en fototeksten: Walterito

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!