De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.

Geluk komt uit een colaflesje
Journalist, Coca, Cola, Nieuwswaarde, Geloofwaardigheid, Krant, Persbericht, Reclame -

Geluk komt uit een colaflesje

donderdag 25 februari 2010 14:00
Spread the love

Dat nieuws in de meeste gevallen veeleer gemaakt wordt door pr-bureaus en persberichten in plaats van door de journalisten zelf, werd pijnlijk duidelijk toen we De Morgen van donderdag 25 februari opensloegen. Een hele pagina was er gewijd aan de zoektocht van Coca-Cola naar universeel geluk.

Nu is Coca-Cola met zijn campagne als ‘The Happiness Factory” op vlak van marketing niet aan zijn proefstuk toe, maar de kritiekloze manier waarop informatie wordt overgenomen doet toch wel vragen rijzen. Zo wordt het hoofdartikel gevuld met een verslag van Kelly, een Belgisch meisje van 23 dat samen met Tony uit Mexico en Antonio uit de VS in opdracht van Coca-Cola een jaar lang de wereld mag afreizen op zoek naar universeel geluk.

Wie hierbij enige noemenswaardige of originele bevindingen verwacht, is eraan voor de moeite, of je moest naar clichés zoeken als ‘Overal ter wereld zoeken mensen het geluk bij hun familie en vrienden’ of ‘Gezond zijn en blijven is een voorwaarde voor geluk’. Volgt er nog een uitgebreid verhaal over een zwempartij in een waterval in Ecuador en het obligate ‘Noord-Amerikanen en Europeanen zijn nooit tevreden, een wereld van verschil met de Zuid-Amerikaanse landen’ en natuurlijk wijze lessen over geluk,… en voor we het weten is de pagina ten einde.

Heeft geluk dan geen nieuwswaarde? Tuurlijk wel, maar dan moet je wel relevant blijven. En volledig zijn, want buiten de vaststelling dat Belgen de gelukkigste Europeanen zijn (94% van de Belgen is gelukkig, stel je voor!) en wat percentages over de belangrijkste factoren (familie, partner en vrienden, of wat dacht je?) komen we niet te weten. Er werden overigens slechts zeven landen betrokken bij het onderzoek, dus voor hetzelfde geld staan we binnen Europa toch nog op de twintigste plaats… En per land kunnen er evengoed tien als tienduizend mensen ondervraagd zijn, want over het aantal respondenten, het type onderzoek of de gebruikte methodes komen we niets te weten. Nochtans is dat een basisvoorwaarde van degelijke en eerlijke journalistiek.

Zijn het commerciële overwegingen of journalistieke gemakzucht, feit blijft dat er een hele pagina gebakken lucht in mijn krant staat, waardoor de media eens te meer een stukje geloofwaardigheid zien afbrokkelen. En Coca-Cola? Natuurlijk gun ik die firma alle geluk, net als zijn werknemers uit het financiële departement die op 22 januari te horen kregen dat 26 collega’s ontslagen worden vanwege de crisis, en de 39 IT’ers die in oktober 2009 al de laan uitvlogen. Zouden zij nog dromen van de Happiness Factory?

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!