Ooit een feest van arbeiders en studenten, van sociale strijd en cultuur, tegenwoordig een podium voor politierepressie. Walter De Buck, medeoprichter van de modernisering van de Gentse Feesten, draait zich om in zijn graf wanneer de pers niet de Gentenaars, maar de politie aan het woord laat.
Binnen de feestzone gold een totaalverbod van politieke activiteiten. Wie dus durfde in beweging te komen riskeerde aanhoudingen en GAS-boetes. Toch voerden vakbonden, burgerinitiatieven en politieke organisaties naar het ongenoegen van de politie actie tegen het Gentse besparingsbeleid en de genocide in Gaza.
Donderdag 24 juli maar liefst zeven mensen aangehouden voor het aankaarten van de genocide. [i] Die dag vonden meerdere acties voor Palestina plaats. Zo hing Extinction Rebellion een Palestijnse vlag aan het Belfort en werden vijf van hen opgepakt.
Een stoet met potten en pannen eindigde tussen het Belfort en het Emile Braunplein, waar vervolgens om 19u de wekelijkse actie van de Jonge Communisten zou plaatsvinden. Daar werden ook twee mensen aangehouden met fysieke verwondingen als gevolg.
Politiegeweld op het Emile Braunplein
Volgens onze getuige “Francine” werden deze laatsten al vanuit de stoet achtervolgd door undercover-agenten, die hen toen ze hun eigen actie begonnen aanspraken en omsingelden zonder zich bekend te maken als undercover-politie.
De agenten vroegen Francine zijn vriendin, afkomstig uit het zuiden van de VS met Mexicaanse roots om haar papieren te tonen. Bewust van de traumatiserende verhalen over de ICE die migranten en activisten ontvoert, bewust van het politiegeweld tegenover Palestijnen in Duitsland, Nederland en Brussel, probeerden de kameraden te de-escaleren.
Het werd hen duidelijk dat ze hier niet welkom waren. Maar toen ze probeerden te vertrekken, had de politie al andere plannen. Francine werd steeds teruggeduwd en nadat hij vroeg om te stoppen, sloeg de undercover-agent de lucht uit z’n longen, waarna Francine verbaal agressief reageerde.
Na deze uitgelokte opening duwden ze hem op de grond. Vanaf dat moment werd er gefilmd. Francine probeerde zijn handen uit elkaar te houden maar gebruikte zelf geen geweld. Wanneer hij werd weggedragen naar het politiekantoor liet hij zich hangen als een zak patatten.
Een andere kameraad werd aangehouden, omdat hij Francine volgde.
Het “verstoren van de openbare orde”
Ondertussen spreekt de VRT in een artikel hierover van demonstranten die de openbare orde verstoorden. Terwijl de feiten tonen dat de politie reeds op voorhand de focus op de Jonge Communisten had gericht, wetende dat zij zoals gewoonlijk om 19 uur hun actie zouden starten.
Ook opvallend was de grote aanwezigheid van Nederlandse politie. Volgens de media waren ze aanwezig om Nederlandse feestgangers in toom te houden. Toch werden ook zij ingezet om te helpen met politieke repressie.
Francine getuigt: “Ikzelf ga al meer dan vijftien jaar naar de Gentse Feesten” en ik heb overal en in alle staten dingen staan roepen in die 150+ dagen. Nooit werd ik administratief aangehouden voor het "verstoren van de openbare orde”.
Ten gronde van het recht op protest zullen ze hun GAS-boetes aanvechten. Ook zal Francine een klacht neerleggen voor slagen en verwondingen.
Het grote gevaar: de Palestinabeweging of de politie?
De overdracht van de kameraden naar het politiekantoor in Ekkergem moest “met spoed”, waardoor in het centrum maar liefst vier mensen aan de kant moesten springen voor de politiecombi.
Francine wees bij aankomst de bestuurder op het onnodig roekeloze rijgedrag en op het feit dat de Belgische politie in de voorbije drie maanden al vier mensen heeft doodgereden, laatst nog Jibel (9) in Antwerpen. Was een vreedzaam protest werkelijk een grotere bedreiging voor de openbare orde en voor de feestgangers dan een vlammende politiecombi?
De stroppendragers en de keffiyehdragers
Over de gebeurtenissen op de Gentse Feesten op vrijdag 25 juli publiceerde de krant HLN[ii] een opmerkelijk misleidend artikel. Op die avond vond de traditionele Stroppendragers-stoet plaats, die de Gentse opstand van 1540 tegen de Spaans katholieke onderdrukking symboliseert. Door de huidige onderdrukking tegenover het Palestijnse volk, wiens opstand met de dood bestraft wordt, ontstond het plan van activisten om zich in het geheim achter de stoet van opstandelingen aan te sluiten om de feestgangers wakker te schudden over de huidige tirannie.
VRT[iii] spreekt achteraf hierover: “Een tiental pro-Palestijnse activisten probeerden de historische stoet te verstoren.” En HLN noemt de traditie het mikpunt van protest. De pro-Palestijnse activisten zouden volgens de krant de stoet verstoord hebben, en het zou hier gaan om een aanval op het grenzeloze respect van de Gentenaars tegenover de geschiedenis van de Stroppendragers.
We spraken Lara, die tijdens de actie vooraan liep en vanaf het begin elke ontwikkeling kon volgen. Voor de actie begon, verzamelden actiegroepjes zich tussen de massa toeschouwers. Onder hen waren ook al een vijftal undercoveragenten aanwezig. Eén van hen was dezelfde agent die de dag voordien met geweld onze kameraden aanhield.
Geen respect voor de traditie of geen respect voor journalistiek?
In tegenstelling tot wat de pers beweert, voegden de activisten zich niet in maar achter de stoet. Juist uit respect voor het historisch moment dat de Gentenaars nauw aan het hart ligt.
Het doel van de actie was om het feestpubliek te bereiken en mensen bewust te maken van de strijd. De media heeft duidelijk andere doelen. Haar woorden proberen het publiek tegen de strijd en de activisten te keren.
De journalisten die deze artikels schrijven, waren duidelijk zelf niet bij de acties. Ze verzinnen gebeurtenissen of nemen het narratief van de politie over. Ook spreken ze subjectief over deze “prachtige traditie", terwijl ze activisten van subjectiviteit beschuldigen.
Wie versperde werkelijk de weg?
Lara getuigt dat de politie, hoewel ze door infiltratie al op de hoogte waren van de actie, panikeerde van de grote aanwezigheid van activisten. Er werd versterking opgeroepen en er werd een barrière opgezet in de Belfortstraat, waardoor het de politie was en niet de activisten die de weg blokkeerden.
Het protest was geen honderd meter verder of de weg werd volledig verhinderd door de politie, dus het duurde slechts een paar minuten dat er werkelijk een protest achter de stoet liep.
VRT sprak over enkele tientallen activisten, maar toen Lara achterom keek, zag ze hoe het protest bleef groeien door de grote steun vanuit het publiek. Het protest maakte een ommekeer en ging haar eigen gang, weg van het parcours van de Stroppendragers.
Hoewel de politie het probeerde te sturen naar afgelegen straten, bleef het protest het doel volgen. Ze koos haar eigen weg, door drukke straten, door de kermis op de Vrijdagmarkt richting het Baudelopark.
Volgens de getuigen was er een grote steun, in de Bibliotheekstraat speelden muzikanten mee met het protest, kinderen zwaaiden terwijl hun ouders uitlegden waarom ze demonstreerden. Sommige kinderen riepen zelfs mee met de slogans.
Wat mag nog op de Gentse Feesten?
Tegenwoordig is het vele blauw op de straten van Gent niet die van de Buffalo’s, maar die van de arm der wet. De strenge controle op politieke activiteiten door de undercover-agenten met een monopolie op geweld.
Dit zijn niet de Gentse Feesten van Walter De Buck, dit zijn de Gentse Feesten van een stadsbestuur die werkers en studenten uitbuit en weigert genocide te veroordelen.
Vervolgens gaat de pers mee in het narratief van de machthebbers, niet van diegenen die de machtsverhoudingen proberen te veranderen. Walter De Buck droomde ook van een wereld zonder geld, zonder oorlog en geweld.
Hij zou commercialiteit van de Gentse Feesten en de pers veroordelen. Francine stelde: “Moest wijlen Walter De Buck hier nog rondlopen, hij zou zíjn Gentse Feesten niet meer herkennen. Hij zou iedere dag op Trefpunt "Free Free Palestine!" staan roepen en had 't Vliegerke opgedragen aan wijlen professor Refaat Alareer (06/12/2023) en zijn If I Must Die-gedicht”.
Notes:
[i] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/24/7-pro-palestijnse-betogers-aangehouden-belfort-gent/[ii] https://archive.is/20250726090656/https://www.hln.be/gent/zelfs-stoet-van-de-stroppendragers-verstoord-door-actievoerders-nooit-eerder-gebeurd~ae06856e/
[iii] https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/26/17-vechtpartijen-tijdens-8e-nacht-op-de-gentse-feesten-dat-is/