Hulde aan de vrijwilliger: hij/zij/hun verdient meer dan een flexi-jobber
De keuze wat je met je tijd doet, is steeds vaker een economische keuze. Flexi-jobs bieden een financieel voordeel. Vrijwilligerswerk niet. Toch niet op korte termijn.
Vrijwilligerswerk biedt iets wat geld niet kan geven
Vrijwilligerswerk geeft iets wat geen flexi- of studentenjob kan bieden: betekenis. Het gevoel dat je bijdraagt aan iets groters. Dat je samen een verschil maakt. Je leert bij, ontdekt jezelf, en voelt je deel van een groter geheel. Die ervaring is op termijn meer waard dan het kortstondige geluk van een (klein) loonbriefje. Het is een investering in jezelf.
Waarderen boven betalen
Bovenstaand USP (unique selling proposition) zou veel meer moeten uitgespeeld worden door organisaties die zoeken naar vrijwilligers. Ze moeten in het achterhoofd houden dat mensen steeds meer zoeken naar individueel, kortstondig en betekenisvol engagement.
Dit vraagt om andere strategieën, waarbij micro-engagementen mogelijk zijn, mensen echt kunnen participeren, maar waarbij ook flexibiliteit en keuzevrijheid wordt geboden. In tegenstelling tot engagementen in de vorige eeuw, is de tijd dat vrijwilligerswerk vooral draaide rond trouw en langdurige inzet, stilaan voorbij. Mensen willen impact, keuzevrijheid en betekenis, ook in kleine engagementen.
Geld is bij vrijwilligerswerk niet de drijfveer, waardering is cruciaal. Al moeten we niet naïef zijn. Voor sommige vrijwilligers is een onkostenvergoeding of kleine financiële compensatie wél belangrijk. Als duwtje in de rug of gewoon om rond te komen. Maar zelfs dan blijft erkenning cruciaal.
Een bedankkaartje, een luisterend oor, een uitnodiging voor een koffiemoment: dat maakt het verschil. Dat brengt ons bij de vraag: waar eindigt waarderen en waar begint de financiële vergoeding?
De Doorgeefvergoeding: dubbel impact
Een innovatief antwoord komt van Muntuit: De Doorgeefvergoeding. Dit concept laat vrijwilligers toe hun vergoeding door te geven aan een ander initiatief. Een buurtfeest, een collega-vrijwilliger, een goed doel. Een vrijwilliger valoriseert zijn tijd en geeft de vergaarde vergoeding door aan een maatschappelijk doel.
“Het is geen push, maar een uitnodiging”, zegt Servaas van Muntuit. “Je geeft een waardering door en creëert tegelijk verbondenheid.”
Voor Koen Vermeulen (Hitch) vormt het een mooie brug tussen twee tendensen: de groeiende individualisering enerzijds en het blijvende verlangen naar community anderzijds. “Mensen willen impact, voor zichzelf en voor hun omgeving. De Doorgeefvergoeding maakt dat tastbaar.”
De toekomst van engagement
Een organisatie die met vrijwilligers werkt kan op die manier haar vrijwilligers de keuze bieden om door hun vergoeding twee maal waarde te creëren en hen te verenigen rond een samen gekozen doel. Door deze keuze en zingeving centraal te zetten, bekijken we vrijwilligerswerk niet als de concurrent voor betaalde (flexi-)jobs, maar als een uitnodiging tot maatschappelijke verbinding.
Servaas Van Huylenbroeck is sociale innovator bij Muntuit.
Tom Van de Velde is freelance consulent bij Hitch.