Israëlische ‘combat dj’ brengt Tomorrowland in verlegenheid
Gevechts-dj in Boom
Het zou een feestje van verbinding en beats moeten zijn. Maar net als vorig jaar zorgt de Israëlische dj Skazi op Tomorrowland voor felle controverse. Skazi – echte naam Asher Swissa – is een vaste waarde op dit elektronische muziekfestival.Hij is al twintig jaar actief in de elektronische muziekscene en een van de grootste namen uit Israël. Skazi staat bekend om zijn mix van psy-trance,[1] elektronische dansmuziek en opzwepende beats. Zijn energieke optredens en sterke band met zijn fans maken hem tot een wereldwijd icoon, waarbij de Israëlische vlag steevast aanwezig is tijdens zijn shows overal ter wereld.
Dit jaar staat hij voor de veertiende keer op het podium op Tomorrowland. Maar sinds het uitbreken van de oorlog in Gaza is hij veel meer dan een muziekartiest.
Skazi noemt zijn optreden op Tomorrowland deel van de ‘informatieoorlog’Hij noemt zichzelf trots een “combat dj”, en dat is geen grap. Zijn ‘tournee’ langs militaire basissen van Israël tijdens de Gaza-oorlog werd breed uitgemeten in Israëlische media. Daar maakte hij ook een track voor een propagandavideo waarin Gazanen werden aangesproken als “ratten uit het riool” en waarin beloofd werd “te dansen op de ruïnes van Gaza”. De beats kwamen van Skazi.
Skazi laat geen twijfel bestaan over zijn politieke engagement. Zijn optreden op Tomorrowland noemt hij deel van de ‘informatieoorlog’. In Israëlische media verklaarde hij eerder: “De oorlog wordt voor de helft gevoerd op het terrein, en voor de helft online en alles errond. Dat is wat we op deze festivals doen”. Een dj-set als propagandatool dus.
Op de Israëlische techsite ICE werd Skazi afgelopen zaterdag omschreven als “het Israëlische antwoord” op de arrestatie van twee Israëlische soldaten tijdens Tomorrowland die beschuldigd zijn van oorlogsmisdaden in de Gazastrook. Volgens berichten zouden ze intussen in Nederland verblijven, waar opnieuw een klacht is ingediend.
Militaire boodschap op een dansfestival
Vorig jaar kwam Skazi al onder vuur te liggen. Toen sprak hij tijdens zijn set het publiek toe in het Hebreeuws, een bewuste keuze om het verbod op politieke uitspraken te omzeilen. “Ik draag deze set op aan de staat Israël, onze gijzelaars en soldaten”, zei hij. Die beelden werden vervolgens verspreid via de sociale media van de Israëlische ambassade in de VS.Mocht het om een Palestijnse artiest gaan die oproept tot solidariteit met Gaza dan zou de organisatie geen seconde aarzelenVorig jaar zwaaide hij ook naar eigen zeggen, met vlaggen van gesneuvelde soldaten. Hij dacht toen dat dat zijn laatste optreden op Tomorrowland zou zijn.
Skazi kondigde aan dat hij net zoals vorige jaren opnieuw met de Israëlische vlag zal zwaaien. “En nog een grotere dan vorig jaar”, voegde hij eraan toe.
Blijkbaar allemaal geen voldoende redenen voor Tomorrowland om hem te weren van het podium. Mocht het om een Palestijnse artiest gaan die oproept tot solidariteit met Gaza – als die al een podium zou krijgen – dan zou de organisatie wellicht geen seconde aarzelen.
Opnieuw wordt het publiek in Boom dus geconfronteerd met openlijk militair vertoon op een muziekfestival dat pretendeert ‘ver van politieke propaganda’ te staan.
Festival in verlegenheid
De aanwezigheid van zo’n uitgesproken figuur plaatst Tomorrowland in een lastig parket. Tomorrowland wil zich naar eigen zeggen ver houden van politieke uitlatingen of campagnes. Het presenteert zichzelf nadrukkelijk als een plek die draait om muziek, verbinding tussen mensen en wederzijds respect.Politiek of conflict horen daar volgens de organisatie niet thuis, en passen niet bij de waarden die het festival wil uitdragen. Maar het podium geven aan een artiest die trots zijn militaire verbondenheid etaleert, en de genocide vergoelijkt, ondermijnt dat discours volledig.
Het komt bovenop het incident van vorig weekend waarbij twee Israëlische soldaten kort werden vastgehouden op het festivalterrein na een klacht wegens oorlogsmisdaden. Beiden hadden een vlag van de Givati-brigade bij zich, een brigade die zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden.
11.11.11, de Vlaamse solidariteitskoepel, vindt de aanwezigheid van Skazi in elk geval volstrekt ongepast. Woordvoerder Kenny Van Minsel: “Een podium geven aan expliciete militaire propaganda - zeker in de context van een genocide - is geen neutraliteit, het is positie kiezen.”
De commerciële belangen van Tomorrowland halen het van de morele verantwoordelijkheidDe koepel roept Tomorrowland op om verantwoordelijkheid te nemen en geen podium te geven aan openlijke militaire propaganda.
Maar daar gaat de organisatie van het festival niet op in. De commerciële belangen halen het van de morele verantwoordelijkheid. Skazi krijgt opnieuw het podium. Hij is een bekende naam, trekt volk, en Tomorrowland is in de eerste plaats een miljoenenbusiness.
Er is Skazi enkel gevraagd om deze keer niet in het Hebreeuws te spreken, zodat het publiek begrijpt wat er gezegd wordt. Volgens de organisatie kan overtreding van de regels leiden tot sancties, zoals uitsluiting van toekomstige edities.
Maar een festival dat elk jaar honderdduizenden jongeren aantrekt uit alle uithoeken van de wereld heeft ook een voorbeeldfunctie. Die verantwoordelijkheid gaat verder dan het afspelen van beats. Het gaat ook over de boodschap die je als organisatie de wereld instuurt.
Op dit moment is die boodschap in het licht van de genocide ronduit verderfelijk en verwerpelijk. Zolang dj’s als Skazi welkom blijven, verliest Tomorrowland elk moreel gezag om zich als festival te profileren “waar iedereen gelijk is en zich verenigt”.
Post Scriptum.
Wellicht omwille van de heisa in de media, waaronder dewereldmorgen, heeft Skazi uiteindelijk besloten om toch niet op te treden. De organisatie hoopt dat de ‘combat dj’ in de toekomst terugkeert naar het festival. Ze heeft blijkbaar niet veel geleerd uit het hele voorval. Business blijft primeren, maar de imagoschade is blijvend.