Foto Vredesactie

West-Vlaamse vliegtuigbouwer heeft bloed aan de handen

30 vredesactivisten van Vredesactie vatten vandaag post in Oostkamp aan BMT Aerospace, een bedrijf dat motoronderdelen maakt voor gevechtsvliegtuigen die Gaza bombarderen.

woensdag 11 juni 2025 09:36
Spread the love

 

De activisten eisen dat Belgische bedrijven – en hun buitenlandse filialen – stoppen met wapen(onderdelen) naar Israël uit te voeren en dat de Vlaamse overheid haar exportregels naleeft en verscherpt. Belgische bedrijven mogen namelijk geen hand hebben in de oorlogsmisdaden tegen de Palestijnse bevolking.

BMT Aerospace is een hoogtechnologisch bedrijf. Ze zijn experten in een type tandwiel voor motoren van vliegtuigen en werken veel samen met Boeing. Elke 2 seconden stijgt er ergens ter wereld een vliegtuig op met een BMT onderdeel aan boord. Maar ze produceren dus ook voor gevechtsvliegtuigen die momenteel door Israël worden ingezet.

De activisten kozen deze keer voor een mobiele kunstinstallatie: ze parkeerden een ambulance, getroffen door een bom en gehuld in rook, voor de deur van BMT Aerospace. Met een loeiende sirene en rode verf, die van de ambulance tot aan de ingang van het bedrijf loopt, zetten de activisten hun actie kracht bij.

Foto Vredesactie

Gekleed in fluohesjes doen ze zich voor als hulpverleners en delen ze informatie uit over de bijdrage van BMT aan Israëlische oorlogsmisdaden. Deze opstelling verwijst naar de recente aanval op medewerkers van de Rode Halve Maan, de Midden-Oosterse evenknie van het Rode Kruis. Die hulporganisatie betreurde in maart 13 doden na een gerichte aanval door het Israëlische leger.

Verschillende Belgische bedrijven maken onderdelen voor motoren van Israëlische gevechtsvliegtuigen die de Gazastrook bombarderen

 “Niemand wordt gespaard. Het Israëlische leger bombardeert ziekenhuizen, scholen en tentenkampen van gezinnen op de vlucht. Er zijn al tienduizenden mensen gedood, er lijden nog duizenden honger en ze ontberen medische basiszorgen. Wie durft nog te ontkennen dat hier een genocide plaatsvindt? Een woord dat onze overheid zelfs niet in haar resolutie wilt opnemen”, aldus, Bart Vandesande, vrijwilliger bij Vredesactie.

Belgische motoronderdelen

Vredesactie bracht in maart een rapport uit waaruit blijkt dat verschillende Belgische bedrijven onderdelen maken voor motoren van de Israëlische gevechtsvliegtuigen die de Gazastrook bombarderen. Volgens Vredesactie dragen Belgische bedrijven op die manier bij aan de genocide en schendingen van het internationaal recht. Nochtans druist het leveren van wapens en hun onderdelen aan Israël in tegen internationale verdragen zoals het Wapenhandelsverdrag, en is het in strijd met het Belgische wapenexportbeleid sinds 2009.

Foto Vredesactie

“De gevechtsvliegtuigen die momenteel Gaza bombarderen hebben onderdelen aan boord van Belgische makelij, waarschijnlijk ook van bedrijven zoals BMT. Met haar filiaal in de Verenigde Staten dat onderdelen produceert en exporteert, draagt BMT bij aan de genocide. Alsof dat nog niet erg genoeg is, komen er binnenkort weer grote bestellingen binnen voor nieuwe motoren, allemaal met Israël als eindbestemming,” zegt Truike Geerts, medewerker bij Vredesactie.

In 2024 keurde de VS een nieuwe exportvergunning goed voor nieuwe F-15 gevechtsvliegtuigen voor Israël en nieuwe motoren voor hun huidige vloot. Het West-Vlaamse BMT Aerospace levert onderdelen voor de F-15 en zal dus naar alle waarschijnlijkheid betrokken zijn wanneer de Israëlische gevechtsvliegtuigen worden uitgerust met een nieuwe motor.

Het nieuwe Vlaamse Defensieplan wil sneller en efficiënter exportvergunningen afleveren aan wapenbedrijven

De Belgische bedrijven argumenteren dat zij onmogelijk kunnen weten dat hun producten in Israël zullen belanden, aangezien zij leveren aan de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Volgens Vredesactie is het daarom aan de overheid om een duidelijke voorwaarde in de exportvergunning op te nemen, waarbij het verbiedt dat Israël de eindbestemming is van de motoronderdelen.

Tevens dient de overheid een grondige controle op het eindgebruik uit te voeren, zeker wanneer het risico bestaat dat wapenonderdelen ingezet worden voor oorlogsmisdaden. Zulke controle op het eindgebruik is een verplichting voortvloeiend uit het Wapenhandelsverdrag en de Europese regelgeving.

Foto: Vredesactie

Soepele export

De oproep voor strengere controles staat haaks op de intentie van de regionale overheden, die net nu versoepelingen in nieuwe exportregels gieten. Zo wilt het nieuwe Vlaamse Defensieplan sneller en efficiënter exportvergunningen kunnen afleveren aan wapenbedrijven. Maar volgens Vredesactie mag een nieuwe wetgeving die exportcontrole niet afzwakken.

Bij de aankondiging van het Vlaamse Defensieplan benadrukte de Vlaamse Regering dat wapenexport aan Israël verboden blijft. De exportcontrole is vandaag echter al niet waterdicht, en zal nog verder versoepeld in plaats van verscherpt worden. Zo heeft 30 procent van de militaire goederen die Vlaanderen in 2023 exporteerde of doorvoerde een ongekend eindgebruik.

Met de aangekondigde versoepelingen stellen we onszelf bloot aan de mogelijkheid dat onze Vlaamse technologie en wapenonderdelen in de verkeerde handen terechtkomen. Daarom ondersteunt Pax Christi Vlaanderen dit burgerinitiatief om wapenleveringen aan Israël te stoppen” zegt Orry Van de Wauwer, directeur van Pax Christi Vlaanderen.

Burgerinitiatief

Omdat Belgische bedrijven zoals BMT Aerospace de Israëlische oorlogsmachine blijven voeden terwijl onze overheid wegkijkt, zetten Vredesactie en partners een burgerinitiatief op waarbij ze 15.000 handtekeningen dienen te verzamelen. Op die manier verplichten ze het Vlaams Parlement deze kwestie te agenderen en te behandelen.

Foto: Vredesactie

De actie bij BMT Aerospace ging uit van Vredesactie.

De campagne voor 15.000 handtekeningen is een samenwerking van Vredesactie met Pax Christi Vlaanderen, Palestina Solidariteit, Vrede vzw, Broederlijk Delen, Intal, Antwerpse Coalitie voor Palestina, Käthe Kollwitz Collectief, Ieper4Palestine, Vredescomité Kortrijk, Limburg4Palestine, House of Compassion Brussel, Better Planet Online

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!