Censuur op het jazzfestival: Palestijnse vlaggen en woord Palestina verboden
Meerdere artiesten die op zouden treden op Lotto Brussels Jazz Weekend hadden Palestina-betogers, die elke avond aan de Beurs staan, gevraagd of enkelen onder hen op het podium wilden komen om samen een statement te maken tegen het geweld in Palestina. Op vrijdag 23 mei ging dat ook helemaal goed.
Alejandra Borzyk, bandlid van de band Bodies vroeg ook of zij met hen het podium wilden betreden de dag erna. De betogers waren blij. Ze dachten dat, aangezien ze welkom waren bij de artiest, de politie hen wel met rust zou laten. Maar dat hadden ze goed mis.
Sinds wanneer is muziek niet politiek?
Voor het concert kwam de zangeres zichtbaar aangeslagen en in paniek naar de Palestinabetogers toe, zo vertelt Emilie. De organisatoren – de Stad Brussel – hadden haar formeel verboden om hen op het podium te laten. Als ze dat toch zou doen, zou haar optreden worden geannuleerd. Dat schrijft de zangeres later ook op haar Instagram-account: “Ze zeiden tegen me: ‘dit kan je carrière ruïneren’. De burgemeester zou de financiering stopzetten.”Ze beschrijft hoe een bandlid zijn keffiyeh moest afdoen. Elk teken van steun aan Palestina werd van het podium geweerd. Zelfs de woorden ‘Palestina’ en ‘genocide’ waren verboden. Het evenement werd gefinancierd door de Stad Brussel, en volgens de organisatie “doen we hier niet aan politiek”, kreeg de zangeres te horen. Waarop ze verbijsterd antwoordde: “Sinds wanneer is muziek geen politiek? Sinds wanneer is jazz geen politiek?”
Na afloop kreeg ze nog een “gracias guapa” en “je bent professioneel geweest.” Zelf schrijft ze dat ze vooral bang was: “Verwar angst niet met professionaliteit.”
Dit bericht op Instagram bekijken
Meteen onderdrukking
Toen de betogers hoorden dat ze niet op het podium mochten komen, besloten ze tijdens het concert van Bodies in stilte in het publiek te gaan staan, zwaaiend met Palestijnse vlaggen. “Alles wat we van jullie vragen is om niet het podium op te gaan,” had de politie vooraf gezegd. “Zolang het concert maar niet wordt verstoord”, zei Emilie.Daarom klonken de eerste woorden pas ná het optreden: “Free, free Palestine.” Mensen in het publiek, omstaanders, begonnen spontaan mee te roepen en sloten zich aan. Maar de politie greep onmiddellijk in. Niet met een waarschuwing, maar met een poging tot arrestatie – de politie probeerde een Palestijnse man die vaak mee protesteert te arresteren, maar de groep ging om hem heen staan om hem te beschermen. Agenten begonnen het publiek te duwen en te dringen, waardoor mensen richting De Brouckère werden gedreven. “Bij die duwpartijen vielen veel mensen die niets met ons te maken hadden”, vertelt Emilie. “Mensen die niet eens wisten dat ze moesten weggaan.”
Dit bericht op Instagram bekijkenEen bericht gedeeld door Ahrar Palestine 🇵🇸 (@ahrar_palestine_asbl)
Ze beschrijft hoe de politie specifiek mensen met een keffiyeh probeerde te grijpen – ook mensen die simpelweg voor het concert kwamen of probeerden te vluchten voor het geweld. “Sommigen vluchtten richting de McDonald’s, maar werden teruggepakt en met de stroom mee naar De Brouckère geduwd.” Volgens Emilie waren toeschouwers en toeristen zichtbaar geschokt. “Iedereen had zoiets van: wat gebeurt hier? Waarom zoveel politie?”
Na de ontruiming bleef de situatie gespannen. Een uur lang werden de betogers achternagezeten, met politiebusjes die door de stad reden, agenten die patrouilleerden en willekeurige mensen controleerden. “Oké, we hadden geen toestemming om te protesteren, en het verliep niet helemaal volgens de regels”, zegt Emilie. “Maar genocide is ook niet volgens de regels.” Volgens haar doet de regering te weinig, en is burgemeester Philippe Close sinds het begin “extreem medeplichtig” aan het politiegeweld.
Dit bericht op Instagram bekijken
Lees hier artikels over eerder politiegeweld: Waarom blijft het zo stil rond politiegeweld tegen geweldloze Palestina-betogers in Brussel? En Opnieuw politiegeweld tegen Palestina-betogers: “Zijn blik was angstaanjagend, alsof hij in oorlog was”