Met haar beslissing om het beroep van beroepschauffeur te schrappen van de lijst met knelpuntberoepen slaat minister Zuhal Demir de bal compleet mis. Volgens haar is er geen nijpend tekort meer aan chauffeurs in Vlaanderen. Maar wie ook maar enige voeling heeft met de transportsector, weet beter.
Deze maatregel is geen administratieve ingreep, maar een bewuste politieke keuze die ernstige gevolgen zal hebben voor zowel chauffeurs als eerlijke bedrijven.
Vandaag is het voor transportbedrijven ontzettend moeilijk om geschikte chauffeurs te vinden. De job is zwaar, de werkdruk hoog en het loon blijft onder druk staan. Veel jonge mensen haken al af nog voor ze aan een carrière beginnen. De instroom geraakt maar moeilijk op gang, terwijl de uitstroom groot is.
De maatregel kadert in een bredere poging om de toegang tot de Vlaamse arbeidsmarkt voor mensen uit derde landen te beperken
En toch beslist minister Demir om de erkenning van het beroep als ‘knelpunt’ te schrappen. Onbegrijpelijk.
Nog problematischer is de reden achter die beslissing. Ze kadert in een bredere poging om de toegang tot de Vlaamse arbeidsmarkt voor mensen uit derde landen te beperken.
Tot nu toe konden bedrijven onder strikte voorwaarden buitenlandse chauffeurs aanwerven via de knelpuntprocedure. Door die procedure nu af te schaffen, wordt het vrijwel onmogelijk om deze mensen op een legale, controleerbare manier in dienst te nemen.
Intussen blijft het echte misbruik gewoon doorgaan, maar dan via de achterdeur. Het zijn vooral postbusfirma’s in Oost-Europa die chauffeurs uit landen als Oezbekistan, de Filipijnen of India ronselen.
Ze bieden hen een lokaal contract aan met lage lonen en minimale bescherming, om hen vervolgens maandenlang op pad te sturen doorheen Europa. Ook in België. Deze chauffeurs werken onder precaire omstandigheden en vallen buiten het bereik van inspectiediensten en vakbonden.
En terwijl de malafide spelers ongestoord hun gang kunnen gaan, worden Belgische bedrijven die wél correct willen werken zwaar getroffen. Zij verliezen hun legale aanwervingskanaal en kunnen steeds moeilijker concurreren. Opnieuw worden de goeden gestraft en de valsspelers beloond.
Deze maatregel voedt de uitbuiting die we net proberen te stoppen
BTB-ABVV stelt al langer voor om buitenlandse chauffeurs enkel aan te werven onder Belgische contracten, met respect voor de CAO’s en volledige sociale bescherming. Dat zou zorgen voor transparantie, eerlijke concurrentie en betere arbeidsvoorwaarden.
In plaats daarvan kiest de minister ervoor om de deur dicht te slaan, met alle gevolgen van dien.
Als Vlaanderen écht werk wil maken van een eerlijke transportsector, dan is er nood aan realistisch en sociaal rechtvaardig beleid. Dit soort symboolpolitiek helpt niemand vooruit.
Het voedt de uitbuiting die we net proberen te stoppen. Minister Demir heeft een kans gemist om het verschil te maken. De sector verdient beter. De chauffeurs ook.

x
Frank Moreels is voorzitter van de Belgische TransportBond BTB-ABVV