Update. De vraagstelling in onze titel "Hoe kunnen we Rik Torfs nog begrijpen, nu hij zich opwerpt als promotor van Trump?", heeft ook de hoofdredacteur van Doorbraak, Pieter Bauwens, in die functie sinds 2010, geboeid. Hij heeft de columnist met langdurige, wereldwijde reiservaring, scherpe intelligentie en brede belezenheid bij zich geroepen en sinds de middag van 20 maart staat het gesprek dat beiden voerden als podcast op de site, voorzien van een korte uitgeschreven samenvatting. Rik Torfs legt uit, speels en spits als naar gewoonte, dat Trump een soort incarnatie is van de tijdsgeest. Een fenomeen dat niet mag verwonderen, want "wij" en de toonaangevende media zoals De Standaard en zijn hoofdredacteur Karel Verhoeven, zaten al een tijdje in een "bubbel". We hielden ons bezig met nieuwe en 'zachte' onderwerpen als [trans]gender, milieu, neo-kolonialisme, mentale gezondheid en klimaat, terwijl de tijd ongemerkt heel andere aandachtspunten, standpunten en waarden aan het vormen was. Die je niet kunt negeren of aanvechten (zoals de jonge filosoof Seppe De Meulder onlangs deed in een column op DWM), maar die de gegroeide consensus van wat "fatsoenlijk" is, doorbreken. Niet toevallig gaat het om meer rechtse, flinke waarden en gedachten.
"Wetenschap laat zich continu misbruiken", "de meest heikele discussies worden vaak formeel 'afgesloten'", "wetenschappers zijn nooit helemaal waardenvrij, ze zouden dat beter openlijk zeggen", "Trump is brutaal en liegt (meer openlijk dan anderen), en hij heeft ongelijk dat hij aan universiteiten bepaalde debatten onmogelijk maakt; hij is echter alleen katalysator van dingen die al bezig zijn"; "de verengelsing van de humane wetenschappen dreigt de kloof tussen universiteit en lokale bevolking te vergroten". Al bij al krijgen we niet veel te weten over de waarden waar Rik Torfs wél voor staat, tenzij "het ongebreideld debat". We vernemen nog dat hij als Twitteraar ook "bagger en beledigingen" als een compliment opvat: "daaruit blijkt dat je de mensen geraakt hebt met je tweet; tweets moeten eye-openers zijn die doen nadenken". Rik Torfs merkt op dat jonge mensen, twintigers, vaak positiever in het leven staan dan dertigers; het lijkt er op dat we zijn vaststelling mogen uitbreiden tot de zeventiger die hij is. Inhoudelijk is er atrofiëring opgetreden; de vrolijke, uitdagende vorm van de woorden van de oude vos redden het zaakje voorlopig, hij is nog niet vervelend. Bij het gedrag van de nog oudere man aan de andere kant van de Atlantische oceaan moeten wij wél fronsen, en voor het goede leven vrezen. Het blijft merkwaardig dat Rik Torfs er zo gerust op is. Is dit het après nous le déluge-standpunt van een man die na een vol en betekenisvol leven, de dood elke dag meer weet naderen?
Epiloog: een historische strijd tussen mannelijke en vrouwelijke kijk en waarden nadert zijn paroxisme
De verschuiving in waarden en aandacht die Torfs vaststelt, lijkt mij te beantwoorden aan een werkelijkheid; in mijn eigen geliefkoosde concepten geformuleerd, zie je onderhuids de versnelling van de Feminisatie sinds WO II, met de aandacht voor thema's die Rik Torfs trefzeker opnoemt. Dekolonisatie, (trans)gender, emotioneel welzijn, tijdige zorg voor de afremming van de klimaatcatastrofe (een beweging door jonge vrouwen opgestart!)... Een vervrouwelijking in de levensstijl die recent toenemend op weerstand stuit. In 1997 schreef ik twee opiniestukken voor De Standaard die daar over gingen, met als titel "Vrouwelijke waarden als maatschappelijk medicijn". Een deel van de tijdgenoten lijkt niet overtuigd van toegevoegde waarde voor een goed leven voor iedereen vanwege deze soft power, van deze aandacht voor de emoties en dan vooral voor liefde en zorg (Torfs: "Je leest in de krant eindeloos over het welbevinden van jonge paren"), en deze kritische massa verwerpt dan ook het icoon van deze beweging, Kamala Harris, ten voordele van een mannelijke, mannelijke, mannelijke man als Donald Trump.Persoonlijk lijkt mij de tijd en de strijd van de humane waarden, waar de vrouw al veel, veel langer voor staat dan de figuur van Jezus Christus, nog niet verloren; de eeuwige humanist ziet zich op dit historische moment uitgedaagd door de machtsgreep vanwege de incarnaties van het betere macho-werk: het is nu aan het kamp van "het vrouwelijke soort mensen' om de principes die zij sinds tachtig jaar met toenemend succes beleden hebben, zo scherp te formuleren, dat ze boosaardige mannen als de beide (would be) heersers in Rusland en de VS ontmaskeren. Geen gemakkelijke uitdaging is dit, uiteraard. Je moet veel te weten komen over de persoonlijkheid van je tegenstander, om hem te kunnen vloeren door de vinger op zijn meest "persoonlijke wonde" te leggen. Van Hitler hadden de volkse mensen in het UK tijdens de oorlog in een liedje al geraden dat hij slechts één teelbal bezat; hij compenseerde met zijn immense drang naar erkenning dit gemis dat in de doktersverslagen staat opgetekend, opgemaakt tijdens zijn gevangenschap in de beruchte gevangenis na zijn mislukte gewapende putch. Hitler, zo getuigt Leni Riefenstahl, was zeer geremd naar vrouwen, hij was niet in staat op normaal-gezonde manier te flirten, het hof te maken en de liefde te beleven. Welke kenner van emoties, liefde, gender en seksualiteit staat morgen op om Poetin en Trump te duiden als de "naakte keizers" die ze zijn? ____________________________________________________________ Illustratie: portret van de columnist in 2016, Ludo Coenen, Flickr