Bloemekenswijkbos wordt gekapt met goedkeuring van Vooruit en Groen in Gent
Breed gedragen protest
In een zeer groenarme wijk in het Noorden van Gent gaat 14ha wilde natuur voor de bijl, omdat het Gentse stadsbestuur De Lijn toestemming geeft een bos te kappen voor een megalomane stelplaats. Actievoerders bouwden sinds eind juni boomhutten om te verhinderen dat De Lijn waardevolle natuur vernietigt.Woordvoerder van de activisten, Camille spreekt van een schandvlek voor de stad. "Experts toonden onlangs aan dat dit ecologisch topnatuur is met zeer grote meerwaarde voor de gezondheid in de volkswijken rondom. Dit is de laatste grote groene haven in een dichtbevolkt en natuurarme wijk. Dat De Lijn dit gebied vernielt om er een betonnen megaparking van te maken, is toch onbegrijpelijk in tijden van klimaatcrisis?"
"Ik heb een zoontje van 4. Ik wil dat hij kan opgroeien in propere lucht!"
Brutale repressie
Een 100-tal agenten, vergezeld van honden, helikopter, landbouwmachines en drones, blokkeerden de wegen tot het gebied, hielden de pers op afstand en voerden identiteitscontroles uit bij buurtbewoners. Camille klaagt de politie-intimidatie aan: "Deze politieoperatie kon het daglicht blijkbaar niet verdragen. Dat natuurbeschermers zo worden aangepakt is ongezien!"De politie arresteerde 14 actievoerders die ’s avonds laat werden vrijgelaten en nu bedreigd worden met het betalen van dwangsommen van 20.000 euro per persoon!
Opvallend is dat de ‘stoere’ ontruiming enkele dagen vóór de gemeenteraadsverkiezingen plaatsvindt. Burgemeester De Clerq beweert dat hij daar niets mee te maken heeft, wat erg onwaarschijnlijk is gezien de inzet van zoveel middelen, en dat de deurwaarder voor De Lijn gewoon de medewerking kreeg van de politie voor de ontruiming.
Waardevol biotoop verdwijnt voor busparking
De ontruiming van de bosbezetting is de nieuwste ontwikkeling in een lang verhaal. Het idee om hier een stelplaats te bouwen dateert al van eind jaren 90. Recent ontdekten biologen – onder andere van de UGent – meer dan 40 beschermde dier- en plantensoorten, en dat sommige delen van het gebied nog nooit eerder bebouwd zijn geweest.Toch verkreeg De Lijn een milieuvergunning. De procedure van buurtbewoners en milieuvereniging BOS+ bij de raad voor vergunningsbetwistingen loopt nog. Het plan van de stelplaats heeft volgens die laatsten een te grote impact op de biodiversiteit, de rol van het gebied als waterbuffer en de gezondheid van omliggende volkswijken.
Buurtbewoners reageren boos en bedroefd. "Ik heb een zoontje van 4. Ik wil dat hij kan opgroeien in propere lucht!".
Geen alternatief?
Tijdens de spontane protestactie die om 17u in de gietende regen een 150-tal verontwaardigde Gentenaars bijeenbracht, zagen we verschillende kandidaten van PVDA die zich afvragen waarom Groen zich medeplichtig maakte aan deze flagrante aanslag op het milieu van een volkswijk. Groen verschuilt zich achter een plan van twintig jaar geleden en het belang voor het openbaar vervoer van deze stelplaats, waarvoor geen alternatief te vinden zou zijn.Het stadsbestuur – met daarin dus Vooruit en Groen – gaf nog voor het verstrijken van de einddatum voor bezwaarschriften – er kwamen er in maart 12.450 binnen –, positief advies voor het kappen van het bos door De Lijn, zonder dus kennis te nemen van de bezwaren van hun eigen inwoners.
Lucas De Cocker, buurtbewoner en trekker van de buurtprotesten, ontkent ten stelligste dat er geen alternatief voor de stelplaats zou zijn. “Uiteraard zijn wij niet tegen goed openbaar vervoer, maar het is volstrekt onnodig om vier functies op één locatie te willen samenbrengen: busparking + busonderhoud + tramstalling + tramonderhoud."
Er zijn voldoende verharde gronden – zoals de stalling onder de E17 in Gentbrugge – die verder kunnen gebruikt, uitgebouwd of in gebruik kunnen genomen worden. Enkel als je persé die vier functies bijeen wil houden, maar daar zijn geen goede redenen voor, is er ‘géén alternatief’ dan het rooien van het laatste stuk bos in onze wijk.” Lucas argumenteert deze stelling omstandig op zijn website.
Donderdagavond protesteerden opnieuw meer dan 100 Gentenaars aan het stadhuis tijdens de vergadering van de commissie mobiliteit. PVDA vroeg er vergeefs dat de burgemeester een betredingsverbod zou uitvaardigen voor het bos, in afwachting van het beroep dat BOS+ en anderen tegen de vergunning indienden.
Maandag staat de beroepsprocedure bij hoogdringendheid op de agenda van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Dat De Lijn dat beroep niet afwacht, is in strijd met de gemaakte afspraken.
Bos+ schrijft: "Dit is tekenend voor hoe we in Vlaanderen met onze beperkte ruimte omgaan. Als we hier niet tot het uiterste gaan om alternatieve scenario's te vinden, dan bergen we onze ambities voor groene steden maar beter op."