“Toen ik voor de eerste keer naar Palestina ging in 2019, was ik er nerveus over dat ik niet genoeg wist, dat ik niet de volledige geschiedenis kende. Wanneer ik er aankwam, ontdekte ik snel dat ik het wel degelijk kende. Eens terug thuis, zag ik de paralellen overal,” vertelt Kiley Guy, Navajo en lid van The Red Nation, in een interview met de podcast Land Back for the People.
Noord-Amerikaanse Inheemsen (vroeger verkeerdelijk indianen genoemd) leggen de link tussen de Israëlische bezetting en het verwijderingsbeleid in Palestina en hun eigen Noord Amerikaanse Inheemse strijd. Sinds de kolonisatie van Amerika werd hun land op steeds complexere manieren van hen gestolen. Dat ging van uitmoorden naar verwijderingsbeleid tot grondstofextractieprojecten en nog veel meer.
In Palestina zien zij zeer gelijkaardige zaken gebeuren. Voor hen is het evident om op te roepen voor solidariteit met de Palestijnen. De solidariteit tussen Palestijnse bewegingen en Noord Amerikaanse Inheemse bewegingen is dan ook al decennia oud.
Merkwaardig genoeg maakten zionisten zelf al de vergelijking in de vroege 20e eeuw. In zijn essay “De IJzeren Muur” (1923) merkt de zionist Ze’ev Jabotinsky op dat de Palestijnen dezelfde “instinctieve liefde en organische ijver” aan de dag leggen ten aanzien van Palestina als de Sioux, de Oceti Sakowin in hun eigen taal, ten aanzien van hun land. Deze volkeren zullen zich volgens hem altijd blijven verzetten tegen kolonisatie. Daarom kan net als bij de Sioux ook bij de Palestijnen een softe aanpak onmogelijk werken, schrijft hij.
Verschillende Noord-Amerikaanse Inheemse overheden en organisaties spraken hun solidariteit met Palestina al uit. Zo bijvoorbeeld de Unist’ot’en groep van het Wet’suwet’en volk in British Columbia, Canada. Zij voeren een actieve strijd tegen koloniale acties op hun land en het bouwen van de Coastal GasLink gaspijplijn. In een statement van 25 maart 2024 schrijven ze dat ze het verhaal van koloniale acties maar al te goed kennen en erkennen ze dat de Palestijnse strijd, net als hun vrijheid, verbonden is met die van henzelf.
Omgekeerd had de Palestijnse BDS-beweging in Februari 2020 al een statement van solidariteit met de Wet’suwet’en uitgebracht. Daarin belichten de Palestijnen onder andere hoe grondstofextractieprojecten ingezet worden om nog meer Inheems land te roven en te gaan controleren, zowel in Palestina als in het land van de Wet’suwet’en. Ook schreven ze dat de Palestijnen dankbaarheid verschuldigd zijn aan de Noord-Amerikaanse Inheemsen, omdat zij het voorbeeld geven van ontoombare strijd, generatie na generatie, tegen het vestigingskolonialisme op hun land.
In een statement naar aanleiding van de huidige genocide in Palestina legt de Inheemse non-profit organisatie NDN Collective expliciet de link met de situatie bij hen. Meer bepaald hoe Inheemse jeugd in de VS verteld wordt dat de reden dat hun grootouders geen elektriciteit of leidingwater hebben, hoewel er dichtbij water en elektriciteit aangevoerd wordt voor grondstofextractieprojecten, “ingewikkeld” is. Toevallig is dit ook wat gezegd wordt over de situatie in Palestina. Maar in beide gevallen is de situatie helemaal niet ingewikkeld, schrijft NDN Collective: op beide plekken is de grondreden het vestigingskolonialisme en het bijhorende apartheidssysteem en genocide.
De interviewer van de Land Back for the People podcast is Nick Tilsen, zelf Inheems (Dakota) en Joods. Tijdens het interview met Kiley Guy legt hij uit dat hij van zijn opa geleerd heeft dat Joods zijn wil zeggen dat je begaan bent met alle onderdrukte mensen, inclusief de Palestijnen.
De Oglala Sioux, het volk waar Nick Tilsen ook burger van is, stemde op woensdag 27 maart 2024 een resolutie die de parallellen tussen hun eigen ervaringen en die van de Palestijnen benadrukte, en die expliciet steun voor Palestina uitsprak. De resolutie refereert ook aan de Palestijnse steun voor de Sioux tijdens Wounded Knee (1973) en bij de strijd tegen de Dakota Access oliepijplijn (2016). Deze resolutie was in navolging van de resolutie van 14 december 2023 die door de Oceti Sakowin Treaty Council (die 49 Sioux volken in hun gebied representeert) gestemd werd, waarin solidariteit met de Palestijnen werd uitgesproken, opgeroepen werd voor Boycotts, Divestments, and Sanctions, en die ook alle volken binnen de Oceti Sakowin aanmoedigde om hun eigen vergelijkbare resoluties te stemmen.
Niet enkel Inheemse mensen in Noord-Amerika zien zichzelf in relatie met Palestina. Dichter bij ons, in Sápmi, het land van het Inheemse Sámi volk wat vandaag deel uitmaakt van Noorwegen, Zweden, en Finland, wordt de link tussen hun Inheemse strijd tegen koloniale aanvallen op hun soevereiniteit en de strijd van de Palestijnen expliciet gemaakt. In een statement vragen Finse Sámi burgers om de Palestijnse Boycott, Divestment, & Sanctions campagne te ondersteunen en roepen ze de Finse overheid op om de rechtszaak van Zuid-Afrika tegen Israël bij het ICJ te steunen.
Zoals Kiley Guy zegt in het interview waarmee ik dit stuk begon: de Palestijnen kunnen zich optrekken aan het feit dat de Noord-Amerikaanse Inheemsen er ondanks honderden jaren bezetting en geweld nog steeds zijn. De strijd gaat door, de volkeren en hun talen en culturen blijven bestaan. Zoals Inheemse feministe Lee Maracle (Sto:lo) schreef in een gedicht over de Palestijnse schrijver Mahmoud Darwish: “Free Palestine, … no more Wounded Knees.”