Leerkrachten zitten met de handen in het haar over het leerlingenwelzijn en zien de zorgnoden in de klas groeien. Steeds meer leerlingen struikelen, ploeteren en vallen. Nergens in Europa belanden meer leerlingen in het Buitengewoon Onderwijs. Dat komt, volgens onze gast, orthopedagoog Beno Schraepen (AP Hogeschool, auteur van Excluses), omdat ons Vlaamse onderwijs ontworpen is voor de doorsnee leerling en moeilijk om kan met verschil.
Dat net het omarmen van verschillen tot sterke onderwijsresultaten kan leiden, tonen landen als Noorwegen, Finland, Portugal en Italië. Daar is de inclusieve school een feit: leerlingen mét en zonder beperking, mét en zonder extra ondersteuningsnoden volgen er samen les. Kan de inclusieve school een antwoord bieden op de discriminatie en segregatie in het Vlaamse onderwijs?
Bijdragers
Kim Van Mele (Ouders voor Inclusie) vertelt over hoe een inclusietraject in het ‘reguliere onderwijs’ voor ouders een slopende strijd kan worden. Jona Van den Bossche (co-directeur basissch
Check oudersvoorinclusie.be om meer te weten te komen over hoe inclusie mogelijk te maken voor een kind of jongere met specifieke noden.
In aanloop naar de verkiezingen plaatst Alles Wordt Beter vijf belangrijke thema’s hoog op de politieke agenda. Steeds met interessante stemmen die te weinig aan bod komen in het mediagewoel en met een focus op hoe het beter kan.