Een studie van Dieter Vandebroeck, professor sociologie aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB) toont aan dat kinderen uit kwetsbare gezinnen hun carrièreaspiraties vaak onbewust aanpassen aan wat zij als haalbaar beschouwen, door de invloed van hun omgeving en een gebrek aan stimulatie.
Dit proces, waarbij kinderen zich al op twaalf jaar beperken in hun toekomstplannen, zet de sociale ongelijkheid voort. Om deze vicieuze cirkel te doorbreken, is extra ondersteuning buiten de schooluren van cruciaal belang.
Huiswerkbegeleiding helpt kinderen niet alleen om beter te presteren in hun schoolwerk, maar biedt hun ook de mogelijkheid om hun zelfvertrouwen en ambities te vergroten. De een-op-een-begeleiding stimuleert hen om verder te denken dan de grenzen die hun sociale context hen oplegt.
Cruciale rol van vrijwilligers
De vraag naar vrijwilligers die kinderen willen ondersteunen bij hun schoolwerk is groot. Deze vorm van begeleiding kan het verschil maken tussen het blijven hangen in een vicieuze cirkel van beperkte kansen én het ontwikkelen van een breder toekomstperspectief. In een tijd waarin het lerarentekort en de socio-economische ongelijkheid toenemen, is de rol van vrijwilligers essentieel.
Eén uur per week spelend leren
Een vrijwilliger gaat 1 uur per week langs bij een gezin om op een speelse manier te werken aan de schoolse motivatie en vaardigheden van een jong kind. Het resultaat? Het kind kan opnieuw dromen van een toekomst op maat van de eigen interesses en talenten.
Uilenspel vzw, een non-profitorganisatie die zich inzet voor kinderen in maatschappelijk kwetsbare situaties, doet een dringende oproep aan mensen die een verschil willen maken voor deze kinderen.
Wil jij vrijwilliger worden bij Uilenspel in Antwerpen? Neem dan contact op met amina@uilenspel.be of neem een kijkje op www.uilenspel.be.