Sterker en rechtvaardiger onderwijs. Iedereen geeft een eigen invulling aan die wens. Het Masereelfonds werkte een jaar lang rond onderwijs, en lanceerde in het najaar de campagne Maak het wijs, die leerkrachten, directies, ouders en leerlingen uitdaagde om hun eigen wensen voor onderwijs uit te spreken. Dat thema werd afgesloten op het Lichtfestival in Gent, met projecties op het oude Belgacomgebouw.
Dichteres Ruth Lasters was één van de ambassadeurs van Maak het wijs. “Deze campagne geeft iedereen de kans om zijn wens te formuleren voor en over het onderwijs en dat is letterlijk van levensbelang. Want goed onderwijs betekent welvaart en veiligheid. Onderwijs leidt tot zelfreflectie en communicatie. Onderwijs bepaalt of burgers later al dan niet hun mond zullen durven opendoen als iemand wordt gediscrimineerd. Onderwijs zit op ons middenrif, het ademt mee met alles wat we doen en denken. En onderwijs dat te weinig zuurstof krijgt, betekent een ontregelde maatschappij.”
“Hoe meer info er is, hoe meer basiskennis je nodig hebt”
Statements van mensen actief in kunst, cultuur maar ook in onderwijs waren te lezen. De diversiteit van wat sterk en rechtvaardig kan zijn, verwoordt door dichters, rappers, acteurs, maar ook leerkrachten en nascholers.
Steffie De Baerdemaeker valt in verschillende van die categorieën. Ze maakt theater, is druk aan het schrijven aan een boek en begeleidt scholen en leerkrachten. We vroegen haar een woordje uitleg bij haar statement. Dat luidde: “Ik wens dat onderwijs een bruisende plek is, waar kennis opdoen, creativiteit ontwikkelen en fijn samenzijn je zin geven om voluit te leven en levenslang te leren”
“Ik ben in de eerste plaats zelf al twaalf jaar leerkracht”, zegt Steffie. “Momenteel geef ik voltijds nascholingen over diversiteit en inclusie, we zullen zien wat de toekomst brengt.”
“Er zijn zoveel verschillende scholen, maar wat mij telkens opvalt is dat de mensen met hun tong op hun tenen hangen. Hoe lang houden ze het nog vol? Ik wil teams ondersteunen en laten stralen, samen kijken hoe we werkdruk kunnen verlagen en werkgeluk verhogen.”
“Onderwijs moet een bruisende plek zijn. Als jongeren geen zin hebben om naar school te gaan valt er niets mee te beginnen. Ik bedoel niet dat de school een pretpark moet zijn, maar wel een plek waar je geprikkeld en uitgedaagd wordt.”
“Een school moet kennis en creativiteit aanwakkeren. Ik krijg soms het gevoel dat een school vast zit in het ene of het andere. Kennis is en blijft belangrijk. Mensen denken soms dat je in de toekomst alles wel op het internet zal vinden, maar hoe meer info er is, hoe meer basiskennis je nodig hebt om alles goed te begrijpen.”
“Daarnaast is er creativiteit. Dat kan over kunst gaan, maar ook over praktische of theoretische creativiteit. In elk beroep heb je creativiteit nodig. Dat is misschien aangeboren, maar creativiteit is ook iets wat je kan trainen, en daar moet de school op inzetten. Daar mag vanuit het beleid best wel meer aandacht voor zijn.”
“Creativiteit is ook iets wat je kan trainen”
“De school moet ook een plek zijn waar je fijn leert samenleven. Ik bedoel in het latere leven, maar ook tussen de schoolmuren zelf moet een goede sfeer zijn waarin leerlingen graag leren en leven. En, zoals ik al zei, het hoeft geen pretpark te zijn. De school moet ook plaats maken voor het verdriet of de boosheid die leerlingen voelen.”
“En de school moet ook zin geven om iets van je leven te blijven maken. Je bent nooit écht afgestudeerd, maar het is aan de school om ervoor te zorgen dat je goesting houdt in levenslang leren.”