De Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA), die verantwoordelijk is voor de uitvoering van de werkloosheidsverzekering en andere diensten gerelateerd aan de arbeidsmarkt, wordt al sinds 2014 hervormd. Na al die tijd is er nog altijd geen duidelijk plan waar die hervorming naartoe gaat. Voor vakbonden en personeel is de maat nu vol: zij willen duidelijkheid.
Ilse Van Dooren, een permanente vertegenwoordiger van ACV Openbare Diensten, een tak van het Algemeen Christelijk Vakverbond (ACV): “De ideeën van de top gaan al jaren alle kanten op, maar houden nooit rekening met werknemers of klanten. Het aantal kantoren werd teruggeschroefd, net als het aantal medewerkers. Met alle gevolgen van dien: stijgende werkdruk en verminderde dienstverlening.”
De nieuwe plannen voorspellen ook weinig goeds: nog minder kantoren, verre verplaatsingen voor het personeel en zelfs nieuwe functie-invullingen.
Ilse Van Dooren: “Wij zijn al jaren vragende partij om samen met de directie een haalbaar plan uit te werken waarbij werknemers en klanten centraal staan. Maar al onze pogingen voor ernstig sociaal overleg worden bovendien van tafel geveegd. RVA-medewerkers worden nu behandeld als marionetten: er wordt zonder enige vorm van overleg beslist welke rol zij nog hebben binnen de organisatie of over de locatie waar ze hun job moeten uitvoeren.”
Op donderdag 18 januari hebben de vakbonden actie gevoerd voor het RVA-gebouw in Brussel. Ze eisten onder meer dringend respect voor het sociaal overleg, het behoud van de 14 frontoffice-kantoren en een eerlijk overleg met de medewerkers over mogelijke nieuwe functie-invullingen of werklocaties.