Foto: David Geitgey Sierralupe, Flickr / CC BY 2.0 (More information about the rights of this work, see below article)

Een nieuwe golf van klimaatontkenning is in opkomst

Een nieuwe golf van klimaatontkenning komt op, zo waarschuwt een onderzoek van het Center for Countering Digital Hate (CCDH). Ondanks de bredere erkenning dat de mens bijdraagt aan de wereldwijde opwarming, probeert deze 'nieuwe ontkenning' het vertrouwen in groene energieoplossingen te ondermijnen.

donderdag 18 januari 2024 18:36
Spread the love

 

In het onderzoek van het CCDH werden meer dan 12.000 video’s geanalyseerd die zijn geüpload tussen 2018 en 2023 op platforms zoals YouTube en X. Uit de resultaten blijkt dat video’s waarin beweringen van klimaatontkenning werden geïdentificeerd met behulp van kunstmatige intelligentie-tools, in totaal meer dan 325 miljoen keer zijn bekeken.

Verschuiving van ontkenning

Volgens het onderzoek was er sprake van een verschuiving. Het percentage beweringen die de opwarming van de aarde ontkenden, ook wel de ‘oude ontkenning’, daalde van 48% van alle ontkenningen in 2018 naar 14% in 2023. Tegelijkertijd steeg echter het percentage beweringen dat klimaatoplossingen niet zouden werken gedurende dezelfde periode, van 9% naar 30%.

Imran Ahmed, CEO van het CCDH, vertelde dat “de klimaatbeweging het debat heeft gewonnen over de realiteit van klimaatverandering en de schadelijke impact ervan op de ecosystemen van onze planeet”. Naarmate de gevolgen van de klimaatcrisis, variërend van intense hittegolven tot krachtige stormen, een steeds groter deel van de wereldbevolking treffen, verliezen ontkenningen van het bestaan van klimaatverandering hun effect.

Desondanks merkt hij op dat klimaatontkenners een andere tactiek hebben aangenomen. Zij hebben volgens hem geconcludeerd dat er een andere strategie moest komen om klimaatactie tegen te gaan: mensen ervan overtuigen dat de voorgestelde oplossingen niet werken. In plaats van de ‘oude ontkenning’ richt de meerderheid van de beweringen zich nu op drie nieuwe hoofdcategorieën. Allereerst wordt er beweerd dat de gevolgen van de opwarming van de aarde ofwel onschadelijk of zelfs gunstig zijn; ten tweede dat klimaatwetenschap onbetrouwbaar is; en tot slot, het meest dominante thema: dat aangeboden klimaatoplossingen niet werken.

Beweringen over klimaatoplossingen

Ontkenningen die te maken hebben met klimaatoplossingen zouden bijvoorbeeld over de elektrische auto gaan. Elektrische voertuigen zouden volgens de ontkenners meer vervuilend zijn dan verbrandingsmotoren, door drie keer zoveel giftige vervuiling te produceren. De Amerikaanse Environmental Protection Agency en veel wetenschappers wijzen er echter op dat over de levensduur van een elektrisch voertuig de totale uitstoot van broeikasgassen doorgaans lager is, zelfs met inachtneming van de productiefase.

Een andere bewering, afkomstig van het conservatieve Heartland Institute, suggereert dat de overstap naar windenergie negatieve gevolgen zou hebben. Het zou hierbij gaan over het kappen van de helft van ‘s werelds bossen en habitats van dieren. Deze bewering wordt echter geschat als onjuist, aangezien de overstap naar wind- en zonne-energie naar schatting een gebied vergelijkbaar met de huidige footprint van de fossiele brandstofindustrie zou gebruiken.

Klimaatontkenning kent een jong publiek

Met name de toegang van klimaatontkenners tot een enorm wereldwijd publiek via digitale platforms baart Charlie Cray, senior strateeg bij Greenpeace, grote zorgen. Het CCDH benadrukt de aantrekkingskracht van YouTube op jongeren; negen op de tien jongeren van 13 tot 17 jaar blijkt het platform te gebruiken. Het CCDH ziet dit als gevaarlijk, en ook Charlie Cray stelt dat “de geleidelijke ondermijning van de klimaatontkenners van publieke steun voor klimaatactie, vooral onder jongere kijkers, verwoestende gevolgen kan hebben voor de toekomst van onze planeet”.

Hoe YouTube geld verdient aan klimaatontkenning-content

De verschuiving in tactieken om klimaatactie te ondermijnen, zou volgens het rapport ook de makers kunnen helpen om het beleid van YouTube te omzeilen dat hen verbiedt geld te verdienen aan klimaatontkenning-content. In 2021 verbood het bedrijf reclame tegen inhoud die “in strijd is met de goed vastgestelde wetenschappelijke consensus over het bestaan en de oorzaken van klimaatverandering”. De nieuwe vormen van klimaatscepticisme worden volgens het CCDH echter niet meer herkend door het AI-model die de content zou moeten controleren.

YouTube zou volgens berekeningen van CCDH mogelijk tot 13,4 miljoen dollar per jaar verdienen aan advertenties op video’s die klimaatontkenning bevatten. Dit zou ook over advertenties van bekende sportkledingbedrijven, hotels en internationale non-profitorganisaties gaan.

Een woordvoerder van YouTube vertelde CNN dat het na het bekijken van het CCDH-rapport ontdekte dat sommige van de opgenomen video’s inderdaad in strijd waren met bestaand beleid rond klimaatverandering, waarnaar het de bijkomende advertenties heeft verwijderd. De woordvoerder verklaart echter ook dat zij merkten dat de meerderheid van de video’s in de analyse hun beleid niet schond.

Imran Ahmed roept Google op om zijn beleid te versterken en ook klimaatontkenning-content aan te pakken die onder de ‘nieuwe ontkenning’ valt. Hij stelt dat dit ook voor andere sociale media-bedrijven geldt. “Deze nieuwe klimaatontkenning is niet minder verraderlijk”, zei Imran Ahmed, “het kan een enorme invloed hebben op de publieke opinie over klimaatactie in de komende decennia”.

Creative Commons

dagelijkse newsletter

take down
the paywall
steun ons nu!