De community ruimte is een vrije online ruimte (blog) waar vrijwilligers en organisaties hun opinies kunnen publiceren. De standpunten vermeld in deze community reflecteren niet noodzakelijk de redactionele lijn van DeWereldMorgen.be. De verantwoordelijkheid over de inhoud ligt bij de auteur.
Dik zijn bij de dokter: “Ik liep rond met een hernia, maar hij zei dat ik moest afvallen”
Uit een onderzoek van Sciensano uit 2018 blijkt dat gemiddeld één op de twee Belgen overgewicht heeft. Op groepsniveau wordt dus een groot aandeel van de Belgen medisch geclassificeerd als ‘obees’, maar op individueel niveau blijkt er nog een probleem rond gewichtstigma en -discriminatie te bestaan.
Zo krijgen patiënten met overgewicht in de medische wereld te kampen met dokters, gynaecologen, kinesisten en andere medische professionals die hun zorgen niet serieus nemen. Hierdoor zijn er ziektes als kanker die sluimerend aanwezig zijn, terwijl de patiënt naar huis wordt gestuurd met de boodschap: ‘Val eerst maar eens wat af en kom dan terug.’
Dit is gevaarlijk voor de gezondheid van de patiënt. Onderzoeken van de Wereldgezondheidorganisatie uit 2017 tonen aan dat patiënten die te maken krijgen met gewichtstigma 2,5 keer meer symptomen vertonen van depressie en angst. Verder zijn ze geneigd om de zorg te vermijden. Ze hebben een verhoogde mate van stress en zullen eerder grijpen naar middelenmisbruik om met deze stressoren om te gaan.
Rechtstaan en niet zitten
Ook Maud (28) uit Antwerpen maakte dit onlangs mee bij haar gynaecoloog. “Ze zag in mijn dossier dat ik bij de endocrinoloog was geweest. Toen ze me vroeg hoe het was verlopen, vertelde ik dat alleen mijn metabolisme helaas enorm traag is, waar ik weinig aan kan doen. Verder ben ik gelukkig wel kerngezond.”De gynaecoloog wilde Maud niet geloven. “Je kan daar wél zelf iets aan doen, gaan sporten en diëten, de trap nemen in plaats van de lift en blijven rechtstaan tijdens de volgende consultatie in plaats van meteen te gaan zitten”, zei die volgens Maud. Het was de eerste keer dat ze geconfronteerd werd met gewichtstigma. “Ik wist niet dat dit écht bestond”, zegt Maud. “Natuurlijk had ik er wel over gelezen online, maar er zelf mee geconfronteerd worden is enorm pijnlijk.”